Først og fremmest vil jeg sige, at bedsteforældre, for mit vedkommende, har været fuldstændigt uundværlige i min egen barndom. Desværre står jeg i en anden situation, for mine egne børns vedkommende. Min kæreste og jeg er begge børn af alkoholikere, og har kæmpet os ud af den sociale arv, jeg er lærer og min kæreste er revisor. Vi har andre drømme og mål for vores børn, end vores forældre havde for os. Vi ser ikke min mor og min svigerfar, fordi de har svigtet så mange gange, at vi har valgt, at skåne vores datter, og kommende søn for det. Så er der min far og hans kone tilbage, da min svigermor er gået bort. Jeg har siden min datter kom til verden, prioriteret meget højt, at hun skulle have et forhold til dem, fordi de er de eneste der er der. Men sagen er, at de ikke viser den store interesse, medmindre vi kommer til dem. Vi bor en times kørsel væk, og har boet i vores nuværende bolig i snart tre år, i den periode har de været på besøg hos os 4 gange. Jeg er kommet i tvivl om hvor meget jeg skal kæmpe, herunder gå på kompromis, for at de skal have et forhold til mine børn. Det er primært min fars kone der holder kontakten, men hun er af den opfattelse, at vi helst skal skiftes til, at kontakte. Jeg går og drømmer om, at min far en dag vågner op, og begynder at interessere sig for sine børn og børnebørn. Men jeg er selv nået til en erkendelse af, at det gør han ikke. Som 18 årig gik det op for mig, at hvis jeg ville have et forhold til ham, måtte jeg acceptere, at han ikke var den far jeg drømte/drømmer om. Men skal jeg gå på kompromis, for mine børns skyld??? Jeg ved det ikke, jeg har brugt en stor del af mit liv på, at kæmpe for min fars interesse, og det skyldes mest min farmor, at vi overhovedet har et forhold til hinanden. Jeg ved ikke om jeg orker, at tage samme kamp, for at han skal interessere sig for mine børn. Jeg ved han gerne vil, han formår det bare ikke. Inderst inde er han et enormt følsomt menneske, men han formår ikke at udtrykke det. Hans kone styrer en del, og er typen der bliver dybt fornærmet, når de ikke hører fra os, men vi hører heller ikke fra dem, og efter de for nylig aflyste at komme til min datters 1 års fødselsdag, fordi min far skulle spille billard (han spiller på konkurrenceplan), og hans kone skulle ud og gå med dansk vandrelaug, har jeg lidt opgivet. Min fars kone gør sig selv til martyr, og sidder og søpper i, at hun jo har gjort ALT for, at vi skulle have et forhold til hinanden, men sandheden er, at der altid har foregået en enorm forskelsbehandling af hendes datter i forhold til mig, og mine to søskende. Det er en lang historie, men bottem line er, skal jeg blive ved, eller skal jeg give op, jeg tænker at enten bliver de så tvunget til selv, at vise mere interesse, og ellers er de ikke det værd!
Anmeld