Jeg bruger 1 dl gryn (havregryn, 5 korn, hirse, boghvede eller majs) og 3 dl vand. Så koger jeg det op, og hælder lidt mælk i, hvis det er blevet for tykt. 2 tsk smør og evt. 2 frosne frugtterninger (jeg køber som regel en pose bær (kan fås økologiske i brugsen) og koger i ca. 5 min. Derefter en tur med stavblenderen og i isterningbakker)). Fordelen ved de frosne frugtterninger er, at det er nemt at dosere, du skal ikke tilberede frugtmos hver dag, og det afkøler grøden hurtigere. Du kan også bare bruge en halv banan eller revet æble.
Så sætter jeg halvdelen i køleskabet til næste dag - det kan bare varmes i mikroovnen - så er der ikke helt så meget opvask og arbejde i det hjemmelavede grød.
5-korn og boghvedegryn skal koges i kortere tid, hvis du stiller det i blød natten over.
Øllebrød er også et stort hit. I starten da hun ikke fik rugbrødsskorper brugte jeg dem. 100 g brød i terninger og 3 dl vand koges op og piskes så klumperne opløses. Kan stilles i blød natten over, men det er ikke nødvendigt. Husk at rugbrød uden kerner er bedst. Bland lidt sødmælk i, hvis det bliver for tykt. Jeg blander gerne æblemos og kanel i, men det er valgfrit.
Vi kommer ikke frugt i grøden hver dag, fordi hun også skal kunne spise det uden, men i starten kan det måske være en god overgang, hvis hun er vant til at der er frugtsmag i de færdige blandinger.
For øvrigt er der et tema i det nye Vores børn om mad hjemmelavet/købt - har ikke læst det, men måske kan du finde lidt syndsforladelse der, hvis du er ked af at give hende færdigmad.
Anmeld