Festlige lejligheder og alkohol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2010

Det er stadig mig-vb

Sunddhedsstyrelsen er dumme!! Seriøst, forvirrende. De MELDER ud, trækker tilbage, melder nyt ud, trækker tilbage og gemmer HELT væk, for at komme med noget helt fjerde.... Jeg har for vane at SELV undersøge sagerne, for mest pålidlige svar.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Enig i, at Sundhedsstyrelsens udmeldinger er forvirrende og indimellem svære at fæste 100 procent lid til. Især, når de tolkes, som om der er tale om ufravigelige principper, eviggyldige sandheder, som man vil blive straffet hårdt og kontant for ikke at overholde... En af bagsiderne ved medaljen er, at nogle mennesker tror, der er garanti for en belønning, hvis man gør alt det rigtige og forsager alt det forkerte. Jeg læste om en kvindelig, dansk lægestuderende, som tog til England for at få en provokeret abort meget langt henne i graviditeten, fordi fosteret manglede en hånd... Det, jeg hæftede mig mest ved, var, at hun betonede, at hun havde gjort 'alt det rigtige' - levet supersundt både før og under graviditeten, valgt at få barn relativt tidligt osv. osv. - og så var fosteret altså alligevel ikke perfekt. På mig lød det, som om hun syntes, hun i højere grad end mere 'usunde' (eller for den sags skyld ældre) gravide havde 'fortjent' et ikke-handicappet barn - og at det på sin vis forsvarede hendes valg om at få den sene abort, for det var jo ikke hendes skyld... - i modsætning til de usunde?? Jeg forstår hendes bitterhed - dog ikke hendes valg om abort! - men hvem skal/kan man rette sin bitterhed imod? I gamle dage var det Guds vilje, men han er død nu - i hvert fald for flertallet - og så er man blevet snydt for noget, især, når man som hun har gjort 'alt'. Måske er jeg lidt langt fra emnet nu, men alligevel - jeg synes, det er ubehageligt, hvis alle de her råd og regler giver folk en falsk opfattelse af, at der er garanti for en helt igennem sund og rask baby.

Anmeld

21. august 2010

Soap-vb

Self er der ingen garantier for at få et sundt og raskt barn selv om man gør 'al' det rigtige Vi er enig om at det ikke er forfærdeligt at drikke et glas vin eller hvad nu i graviditeten men det er vel for pokker heller ikke forfærdeligt at lade være

Anmeld

21. august 2010

kongster-vb

Nej det er ingen katastrofe at lade være, men det er heller ingen katastrofe at undgå make-up, hårfarvning og slik når man er gravid. For mig ville det ikke være det, men for andre betyder det måske rigtig meget at kunne spise de der vingummier eller bruge den rigtige make-up. For mig vil det være rigtig rigtig ærgerligt at gå glip af et godt glas vin. Ikke det der bag-in-a-box vin fra Netto, det kan jeg sagtens undvære. Men til svigerfars fødselsdag med årgangsvine, som jeg måske aldrig får at smage igen - der ville jeg være ked af ikke at få et halvt glas. Og sådan har folk jo forskellige prioriteter

Anmeld

21. august 2010

Soap-vb

kongster skrev:
Nej det er ingen katastrofe at lade være, men det er heller ingen katastrofe at undgå make-up, hårfarvning og slik når man er gravid. For mig ville det ikke være det, men for andre betyder det måske rigtig meget at kunne spise de der vingummier eller bruge den rigtige make-up. For mig vil det være rigtig rigtig ærgerligt at gå glip af et godt glas vin. Ikke det der bag-in-a-box vin fra Netto, det kan jeg sagtens undvære. Men til svigerfars fødselsdag med årgangsvine, som jeg måske aldrig får at smage igen - der ville jeg være ked af ikke at få et halvt glas. Og sådan har folk jo forskellige prioriteter
Men igen , du døde ikke af at lade være ;)

Anmeld

21. august 2010

Det er stadig mig-vb

Næ, men omvendt, så ville det heller ikke skade fostret at drikke et halv glas årgangsvin - som for iøvrigt også er sundt og gavnligt mht polyfenoler og antioxidanter. Det er også farligt at farve/affarve hår, bruge make-up, cremer, vox, vaskepulver med parfume, spise leverpostej, tun og andre fisk fisk fra bestemte farvande, drikke light, kaffe osv osv osv... Og jeg tror faktisk at almindelige danske gravide er udmærket i stand til at holde hånd i hanke med det hele, og vælge fra, skære ned og lægge til, men er der noget man IKKE gider se og hører, så er det andre folks løftede pegefingre og 'JEG gør det rigtigt' og alle andre gør det forkert mentalitet.

Anmeld

21. august 2010

Soap-vb

Min pointe er at mange at de ting vi gør i dag, hvis vi nu så ind i os selv, hvor mange af dem var så egentlig nødvendig Og om det ville skade fostret eller ej, det kan hverken du , eller jeg eller forskeren sige 100 %

Anmeld

21. august 2010

kongster-vb

Sandt. Mine børn dør heller ikke af at undvære Matadormix, chips, leverpostej, X-factor, dumme amerikanske serier, ostehaps, figenstænger eller noget af alt det andet, som jeg godt ved ikke er sundt for dem. Jeg ville nok heller ikke dø af at flytte på landet og lade dem vokse op i den friske luft. Ej heller ville jeg dø af at undvære vin, kaffe og kage nu. Der er faktisk meget af det usunde som jeg og mine børn sagtens kunne undvære uden at dø af det. Vi ville så heller ikke leve ret meget :-)

Anmeld

21. august 2010

Det er stadig mig-vb

Der er min pointe så, at det man netop må vurderer med sig selv, fra dag til dag, hvad man vil og ikke vil under sin graviditet. Der er ingen rigtige eller forkerte, og man aner ikke om man får et sundt barn, et sygt barn, et barn med små misdannelser, eller alvorligere handicaps, eller om det er et af naturens små luner, eller om det er pga makrel i tomat... Jeg tænker mere selv, alting med måde. Jeg kunne ikke overskue at tænke sundt hele tiden, muligvis fordi at begrebet sundt, er individuelt (frugt og grønt er jo også fyldt med kemikalier), så jeg levede som jeg plejede, droppede så bare alkoholen, gik færre gange til frisøren, men spiste som jeg plejede....ok, underdrivelse, jeg spiste meget mere :laugh:

Anmeld

8. november 2011

Maja A-vb

må sige der er mange delte meninger omkring alkohol og graviditet. jeg venter nu mit andet barn, og inden jeg overhoveder fandt ud af at jeg var gravid, havde jeg været i byen en enkelt gang og til fødselsdag, hos en gammel veninde jeg drak som jeg plejer ved festlige lejligheder, dog har jeg aldrig i mit liv drukket mig fra sans og samling, men bare så jeg var tilpas og havde det sjovt. og jo.... samvittigheden kom også til mig efterfølgende, men det er bestemt ikke noget som jeg vil lade mig påvirke negativt af, sket er jo sket, og har jeg lyst til et glas vin, eller en enkelt ved lejlighed, så gøre jeg da det, graviditet er jo ikke en sygedom, der er bare så mange ting man ikke må, og jeg følger dem da også... men syns bare at der hele tiden bliver puttet noget nyt på. i de gamle dage gjorde de mere eller mindre som de ville, men idag skal vi jo være så forsigtige.. og hvorfor?? tja... måske pga alle de konserverings midler og kunstige midler som bliver brugt i fødevarer, og alle mulige andre hverdagsting... altså hvis man skal gå lige nødagtige efter de kloge.. så må du jo næsten ingenting, hverken med mad, tøj, shampoo, vaskepulver, make-up, parfurme.. og ja vi kan jo blive ved. men har du lyst til et glas ved lejlighed, så gøre da det, det jo dit valg, vi alle forskellige og samvittigheden kan vi godt stikke langt væk.. for den hjlæper ikke på noget udover negative tanker. så nyd dit vin eller en øl, uden at få nykker.. det mit råd, :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.