Generelt kan man jo se, at gode råd og regler ændrer sig løbende på det sundhedsmæssige område og altså også, når det gælder graviditet og babypleje.
Det, der var rigtigt og forkert, da jeg ventede min ældste for 17 år siden, var allerede ændret lidt, da jeg ventede nr. to og tre. Vi bliver hele tiden klogere, og det er vel blandt andet det, der medfører, at gravide og nybagte mødre nogle gange tager sig til hovedet over svigermors kloge ord - selv er jeg begyndt at erkende, at de vises sten måske ikke var fundet, da jeg fik børn, og at det, jeg 'ved' er rigtigt, måske vil være helt forkert, når jeg bliver bedstemor...
Rygning er ikke sundt for noget som helst. Alkohol, derimod, siges af nogle eksperter at være sundt i moderate mængder. Jeg tvivler på, det er sundt for fosteret, men om en genstand eller to en sjælden gang kan forvolde nogen som helst skade, vil jeg betvivle.
Jeg mener blot, det er vigtigt at tage forbehold for, at forskningen kan vise noget nyt og epokegørende om fem eller ti år - og så i øvrigt bruge sin sunde fornuft så længe.
Anmeld