Laver i \"gammeldags mad\"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juli 2010

lib1982-vb

Spunk skrev:
Men citronfromage og gammeldags æblekage er jeg også stor fan af - men det er nu sjældent at jeg kan finde på en undskyldning for at lave det.
Undskyldning... lav det dog ;) ... men ellers lidt forslag: - det er juli, august, september osv... - der var billige æbler - jeg kan godt lide æblekage - det er sommer/vinter/efterår/forår - der er masser a æbler på træerne/faldet af træerne - jeg VIL HA ÆBLEKAGE - jeg ÆÆÆÆLSKER ÆBLEKAGE - hmmm.... tja bare fordi ;) Håber nogen af dem kan bruges ;) :laugh:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2010

Møe-vb

Jeg elsker gammel dansk mad.... mums... (lige en undetagelse er gule ærter, det kan jeg simpelthed ikke) Jeg er ikke så god til at lave de retter hvortil der skal være sovs/stuning osv... det klumper altid. Så hvis vi skal have det, så er det manden som stå for det. Desværre er jeg den eneste, som spiser indmad osv.... så det er ikke tit vi får det. Men til tider lokker jeg min far eller mor til at lave det, og så laver de også en anden ret til dem som er 'kresne'(staves det sådan??)

Anmeld

28. juli 2010

Det er stadig mig-vb

MAMMARAZZI skrev:
HeleneK Mor til 6 skrev:
Vi elsker 'rystekartofler'.... Man koger kartoflerne (som er skået ud evt halveret) til de er næsten møre, så hælder man vandet fra, og kommer lidt olie i gryden og ryster den. Så hælder man kartoflerne ud på bageplade, giver dem lidt salt (og evt paprika) og bager dem i ovnen til de er helt gyldne og måske minder lidt om kokostoppe..... - lav rigeligt! Smager godt til alt slags kød, og klæder enhver sovs.....desværre :laugh:
Lyder rigtigt lækkert - og farligt :laugh: Skal kartoflerne skrælles ?
Ja, de skal skrælles, og helst skæres i kvarte, og når man har rystet gryden med lidt olie, så skal kartoflerne se sådan lidt ''uldne'' ud..... Synes det er lækkert som afveksling.

Anmeld

28. juli 2010

FørsteGang-vb

Vi elsker også begge to gammel dansk mad. Desværre er det bare svært at få fat i fx en ordentligt flæskesteg her i Sverige. Men ellers holder vi meget af bl.a. frikadeller, boller i karry og millionbøf med spaghetti. Vi gør hvad vi kan for at lave dansk mad, men vi har dog også taget nogle af de svenske retter til os, fx Korvstroganoff. Det smager helt fantastisk og er en god afveksling fra almindelige bøffer og farsretter. Der er nogen der nævner hjerter i flødesovs. Har I en god opskrift I vil dele? Vi har et helt svinehjerte i fryseren, men vi kan ikke rigtig finde en ordentlig opskrift :) Og så vil jeg gerne slutte mig til klubben for hjemmelavet citronfromage... Det er bare en fantastisk dessert :lol:

Anmeld

28. juli 2010

Spunk-vb

En anden god måde at spise kartofler på hvor man undgår sovs er som følger: Nye kartofler skrabes - helst små mundrette kartofler så de ikke skal skæres. Når de er kogt færdigt hælder man vand fra og hælder en 'dressing' på. ½ vand og ½ olie (f.eks. oliven) krydret med salt peber og oregano eller andre krydderier du kan lide. Det hele vendes en gang og spises med det samme.

Anmeld

28. juli 2010

Frunett-vb

Hovsa kom lige i tanke om : Hønskekødssuppe m. kød og melboller efterfulgt af Tarteletter med høns i asparges :uhm:

Anmeld

3. august 2010

Line90-vb

Signe1704 skrev:
Vi spiser nok meget traditionelt - dog ikke brunkål, gule ærter, lever, hjerter osv. Det er ikke retter jeg er vant til hjemmefra. Retter jeg laver som min mor også laver/lavede: Frikadeller evt. m. stuvning Hakkebøffer m. bløde løg og flødesauce Hjemmelavede burgers Hjemmelavet pizza Krebinetter evt. m. stuvning Tarteletter Kylling (i ovn eller på grill) Koteletter (stegte eller i fad) Flæskesteg (med kartofler og sovs eller som sandwich) Fiskefrikadeller Spaghetti med kødsovs Lasagne Kylling/boller i karry evt som ristaffel Store dejlige bøffer m. ovnkartofler/flødekartofler og hjemmelavet bearnaise (er nok min livret) Vi spiser kartofler til det meste, men ellers ris. Ingen af os voksne er ret vilde med pasta og de officielle anbefalinger lyder også på kartofler 5 gange om ugen. Det er kun med kødsovs at vi spiser pasta og i lasagne selvfølgelig - og hvis jeg en sjældent gang laver spaghetti carbonara (som manden elsker, men jeg helst undgår). Lavede i øvrigt hasselbagte kartofler for noget tid siden. Det er 100 år siden jeg havde fået det sidst - smager nu himmelsk.
Har nu ikke lige hørt om at man SKAL spise kartofler 5 gange om ugen????? :huh:

Anmeld

3. august 2010

Laurie-vb

Nej, men er heller ikke dansker.

Anmeld

3. august 2010

Trunte K-vb

Hvis det stod til manden så levede vi 'semi-gammeldags', altså kød, kartofler, gulerødder og sovs. Men tror mest, det er mangel på fantasi ;-)

Anmeld

3. august 2010

TinaK-vb

Jeg spiser alt det i nævner, og kan lave det selv -lige pånær æblekage.. For mig må frugter simpelthen ikke have været varme, de skal spises rå :) Tilgengæld elsker jeg gule ærter, og de er allerbedst på 2. dagen!! Mine svigerforældre inviterer en gang om året venner på gule ærter, og der får mændene og jeg gule ærter, mens konerne (og min mand) får wienersnitzler (hvilket jeg også elsker, så prøver altid at få gule ærter med w.snitzler, for kold medister er klamt!) :laugh: Er også helt tosset med hjerter i flødesauce, men rører ikke hjerterne, kun saucen -den smager bare helt fantastisk.. Hvordan så med pærevælling -er der nogen der kan huske det?? (spiser selvfølgelig bare vællingen, men det SKAL have smagen fra pærerne)..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.