Laver i \"gammeldags mad\"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2010

Titte-vb

Åh ja, kåldolmere, det lavde jeg for et års tid siden, det smagte himmelsk!! Grydestegt kylling er da også noget jeg har glemt, nok fordi her i huset ryger en kylling altid på weberen, den bliver bare bedst der.... Gule ærter kan jeg slet ikke få ind i min mund, :unsure: det smager vel ok men konsistensen kan jeg ikke lide, som at slikke på sand :blink:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2010

mariamiss6-vb

Frunett skrev:
HA Ha Helene så lige at du også er til citronfromage, en lille og ekslusiv klub ;) Ingen herhjemme vil røre det udover mig.. Må også lige tilslutte mig : Skibberlabskovs og brændende kærlighed :cheer:
i min familie kan vi altså også godt lide citronfromage.... min kære farmor/genbo laver det jævnligt :D Som barn kunne jeg ikke lide det, men idag kan jeg godt, dog spiser jeg ikke kæææææmpe portioner af det ;) Og jeg laver så ikke gammeldaws mad... 1. fordi jeg er en spadser i et køkken. 2. fordi det fik vi faktisk ikke da jeg var barn. 3. fordi jeg for det meste ikke kan lide noget af det... Kål kan jeg brække mig over. frugtgrød synes jeg er forfærdeligt at have i munden - også æblekage roskumsnusk kan jeg simpelthen næsten ikke få ned - for hvad er det egentlig der er i??? Her laver jeg mest kartofler, bearnaise, kød... Det kød jeg laver er altid sådan noget der bare skal på panden eller i ovnen... det eneste jeg selv 'blander' mig frem til, er frikadeller. Ellers er det gris i skiver (ja peg et sted og vi spiser det, bare det er i skiver ;)) Stege laver jeg sjældent, fordi det er for meget mad til mig og to småbørn. Og jeg er simpelthen for dårlig til at få genbrugt rester, så det ville blive for dyrt.... Søndagsmad er hverdagsmad... Vi spiser hvad vi har lyst til, når vi har lyst....

Anmeld

26. juli 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg har ikke fået ret meget 'mormormad' som barn, og vi får det heller ikke særligt ofte herhjemme. Jeg kan ikke finde ud af at lave 'rigtig' sovs, men giv mig en flaske rødvin, så kan jeg lave sauce, så englene synger. Min mellemste er VILD med traditionel, dansk mad, så jeg lader mig indimellem presse til at lave hans livretter - tarteletter og medister. Faktisk vil han gerne have medister som hovedret til sin konfirmation næste år - men er vist efterhånden gået med til helstegt pattegris i stedet. Pyyyyha.

Anmeld

27. juli 2010

lib1982-vb

Er vild med mormor-mad og laver ofte det meste selv - dog i en noget mindre fedende udgave end jeg fik som barn... bruger ikke fedtstof hvor det ikke er nødvendigt, ligesom jeg ofte skifter piskefløde ud med mælk eller creme finé! Er VILD med hjerter, men kæresten (og alle andre jeg kender) er ved at brække sig, bare jeg siger ordet, og gider simpelthen ikke sidde og spise noget, som alle rynker på næsen af - så venter jeg hellere til jeg er selv, så jeg rigtig kan nyde det! Ingen forskel på weekend og hverdag hos os - mere om jeg har fri eller ej, ift. hvor god tid jeg har til at lave mad! Spiser ikke så mange/ofte kartofler, som jeg gjorde som barn - da fik vi kartofler og sovs HVER dag!!!

Anmeld

27. juli 2010

Spunk-vb

Her er det mest frikadeller, medister, boller i karry og forloren hare der har overlevet. Jeg elsker gule ærter, flæskesteg og grydestegt kylling, men det spiser kæresten ikke, og jeg gider ikke at lave det til mig selv bare. Jeg spiser ingen form for indmad selvom jeg spiste det da jeg var barn. Men citronfromage og gammeldags æblekage er jeg også stor fan af - men det er nu sjældent at jeg kan finde på en undskyldning for at lave det. Grønkålssuppe har jeg faktisk tænkt på at afprøve, for det elskede jeg da jeg var barn, så hvis nogen ligger inde med en god opskrift vil jeg gerne have en kopi.

Anmeld

27. juli 2010

MAMMARAZZI-vb

Her får vi også tit mormormad :klap: :klap: :klap: Har lige været ovre hos min mor (som stort set lever af færdigmad til microovn pga. hjemmeplejen kun må opvarme mad til hende). Min bror var der også, og han laver kun røde bøffer og færdigsovs :P Jeg lavede hakkebøffer med bløde løg og brun sovs med masser af fløde i, og boller i karry en anden dag. De ÅD så det nærmest var underholdende :woohoo: ...ellers er vores favoritliste nogenlunde sådan; flæskesteg med kartofler og brun sovs - gerne med en frisk rødkålssalat. frikadeller og stuvet hvidkål stegt flæsk med persillesovs karbonader med stuvede ærter og gulerødder brændende kærlighed med kartoffelmos kåldolmere farserede porrer. Der er ikke forskel på hverdag og weekend, vi får det vi gerne vil have - men mens lillebror ikke er helt selvkørende med gaflen, er nogle af retterne tilpasset til 'fingermad' :uhm: mariamiss6 skrev:
Stege laver jeg sjældent, fordi det er for meget mad til mig og to småbørn. Og jeg er simpelthen for dårlig til at få genbrugt rester, så det ville blive for dyrt....
Hvis man har en kniv, kan man altså skære en steg i et passende stykke og fryse resten ;) Laver også kun mad til mig selv og to børn

Anmeld

27. juli 2010

Signe1704-vb

Vi spiser nok meget traditionelt - dog ikke brunkål, gule ærter, lever, hjerter osv. Det er ikke retter jeg er vant til hjemmefra. Retter jeg laver som min mor også laver/lavede: Frikadeller evt. m. stuvning Hakkebøffer m. bløde løg og flødesauce Hjemmelavede burgers Hjemmelavet pizza Krebinetter evt. m. stuvning Tarteletter Kylling (i ovn eller på grill) Koteletter (stegte eller i fad) Flæskesteg (med kartofler og sovs eller som sandwich) Fiskefrikadeller Spaghetti med kødsovs Lasagne Kylling/boller i karry evt som ristaffel Store dejlige bøffer m. ovnkartofler/flødekartofler og hjemmelavet bearnaise (er nok min livret) Vi spiser kartofler til det meste, men ellers ris. Ingen af os voksne er ret vilde med pasta og de officielle anbefalinger lyder også på kartofler 5 gange om ugen. Det er kun med kødsovs at vi spiser pasta og i lasagne selvfølgelig - og hvis jeg en sjældent gang laver spaghetti carbonara (som manden elsker, men jeg helst undgår). Lavede i øvrigt hasselbagte kartofler for noget tid siden. Det er 100 år siden jeg havde fået det sidst - smager nu himmelsk.

Anmeld

27. juli 2010

Det er stadig mig-vb

Vi elsker 'rystekartofler'.... Man koger kartoflerne (som er skået ud evt halveret) til de er næsten møre, så hælder man vandet fra, og kommer lidt olie i gryden og ryster den. Så hælder man kartoflerne ud på bageplade, giver dem lidt salt (og evt paprika) og bager dem i ovnen til de er helt gyldne og måske minder lidt om kokostoppe..... - lav rigeligt! Smager godt til alt slags kød, og klæder enhver sovs.....desværre :laugh:

Anmeld

27. juli 2010

MAMMARAZZI-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Vi elsker 'rystekartofler'.... Man koger kartoflerne (som er skået ud evt halveret) til de er næsten møre, så hælder man vandet fra, og kommer lidt olie i gryden og ryster den. Så hælder man kartoflerne ud på bageplade, giver dem lidt salt (og evt paprika) og bager dem i ovnen til de er helt gyldne og måske minder lidt om kokostoppe..... - lav rigeligt! Smager godt til alt slags kød, og klæder enhver sovs.....desværre :laugh:
Lyder rigtigt lækkert - og farligt :laugh: Skal kartoflerne skrælles ?

Anmeld

27. juli 2010

kongster-vb

Jeg elsker mormor-mad, men laver det ikke så meget. Meget af det er alt for fedt, synes jeg. Så det er fint at få 2-3 gange om året hos min mormor :-) Gemalen laver ind imellem forloren hare og det er jo lækkert og så laver han bøf stroganoff til mig når jeg har fødselsdag. Vi får sjældent sovs til noget som helst og når vi gør er det mest tomatsauce. ... men citronfromage ææælsker jeg og har altid gjort det. Og agurkesalat. Mmmmmm. Og gammeldags kager som napoleonshatte og citronkage er sjove at bage.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.