Laver i \"gammeldags mad\"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.861 visninger
33 svar
0 synes godt om
26. juli 2010

Titte-vb

Kom til at tænke på, at jeg faktisk ikke rigtig laver ret meget af det mad vi fik da jeg var barn.. Brunkål Stegt lever Grønkålssuppe Forloren skildpadde Gammeldags oksesteg Hjerter i flødesovs (mums, men kæresten kan ikke lide det :( ) Laver i nogle af de gode gamle retter? Hvis ja, hvad er så farvoritten?? Jeg laver naturligvis frikadeller med stuvet hvidkål, karbonader med grønærter og medister med brun sovs og kartofler........ engang imellem vel og mærke!! Jeg tænker, at da jeg var barn var der noget der hed søndagsmiddag. Men for os er der ikke forskel på om det er torsdag eller søndag, har vi lyst til røde bøffer torsdag så gør vi det!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2010

Kirle-vb

Nej ikke nogen af dem du nævner men dem fik vi nu altså heller ikke i mit barndomshjem :) Retter som vi fik i mit barndomshjem og som jeg laver nu er: medister med ris og tomatsovs - har tilføjet grønt til det hele ;) Frikadeller med kartofler. Boller i karry Kylling (dog ikke lørdagskylling brr!) Røget makrel

Anmeld

26. juli 2010

als-vb

hmm' laver da gammeldagsmad det der er på IKKE listen er: Kål (stort set alle slags) kartofler mindst f gange om ugen (får det max en til to gange om ugen nu og gerne som ovn fritter eller mos) karbonader bearnaise sovs torsk skinke hamburryg (kan sku ikke engang stave til det) flæsk hjerter lever ting der overlevede: frikadeller dog med pasta eller sjældent kartofler koteletter i fad eller på pande med ris medister med mos

Anmeld

26. juli 2010

Det er stadig mig-vb

Titte skrev:
Kom til at tænke på, at jeg faktisk ikke rigtig laver ret meget af det mad vi fik da jeg var barn.. Brunkål Stegt lever Grønkålssuppe Forloren skildpadde Gammeldags oksesteg Hjerter i flødesovs (mums, men kæresten kan ikke lide det :( ) Laver i nogle af de gode gamle retter? Hvis ja, hvad er så farvoritten?? Jeg laver naturligvis frikadeller med stuvet hvidkål, karbonader med grønærter og medister med brun sovs og kartofler........ engang imellem vel og mærke!! Jeg tænker, at da jeg var barn var der noget der hed søndagsmiddag. Men for os er der ikke forskel på om det er torsdag eller søndag, har vi lyst til røde bøffer torsdag så gør vi det!
Jeg laver alt det du har på listen dér! Ok, hjerter i flødesovs laver jeg så næsten aldrig, da ungerne og gemalen synes det er klamt at spise hjerter, men jeg synes det smager vildt godt...når jeg altså får dem møre! Jeg er også den eneste der kan lide kalvelever, men det laver jeg alligevel ret ofte til frokost. Jamen brunkål er jo en af mine ABSOLUT livretter, som jeg laver et par gange i løbet af vinteren - og resten af familien går så ud og spiser de dage :laugh: Guleærter er også noget jeg elsker...og kørvelsuppe :P Og her har vi altid Søndagsmiddag!! Dvs min Mor, de store unger, kærester og nu børnebørn også kommer, og det synes jeg er vildt hyggeligt!

Anmeld

26. juli 2010

Johannamor-vb

Hos os får vi * kyllingefrikasse m. masser af gulerødder, ærter & spidskål * frikadeller m. kartofler & stuvet hvidkål * ovnstegt kylling m. kartofler & agurkesalat * fiskefilet m. remoulade, kartofler & agurkesalat - og en del andet, der også kan kaldes 'gammel mad' - dog i delvist nye klæder. Og så er der hos os ret stor forskel på hverdags- og weekendmad, simpelthen fordi der er bedre tid til madlavning i weekenden. Vi kan godt finde på at spise bøf til hverdag - gør det dog sjældent da vi ikke får vin til hverdag, langtidsbraisseret kylling får vi i weekenden - og resterne i dagene efter.

Anmeld

26. juli 2010

Det er stadig mig-vb

Kom lige i tanke om at jeg også tit laver gammeldaws æblekage med makroner og flødeskum, og citronfromage...og rabarber trifli....mmmmm. Men det er jo så slut for en tid :laugh: OG dog......sådan noget kogt frugt halløj er jo egentlig tilforladeligt, dét skal vi ha i weekenden....æblekagen tror jeg!!! :P Jeg elsker også finker!! OG skipperlabskovs med rødbeder til... Og brændende kærlighed. Det var i hvertfald også nogle af de retter min Mor selv kunne finde på at lave da jeg var barn, og hun måske savnede det danske køkken :)

Anmeld

26. juli 2010

Kirle-vb

Og Krebinetter laver jeg da også nu. Det lavede jeg ALDRIG før Tjalfe :)

Anmeld

26. juli 2010

Pia74-vb

Jeg er vokset op med lidt andet madkultur, sådan noget som hjerter i flødesovs er en mega ADR for mig :S Nå men, ja, vi spiser en del retter fra min barndom. Finnerne spiser rigtig meget gryderetter (kød+grønsager eller kød/fisk+kartofler)og dem laver jeg tit. Men jeg spiser mange flere grønsager nu end den gang samt i øjeblikket ingen kulhydrater i form af brød, ris, pasta og kartofler. Men jeg laver dem ved siden af så at manden og børnene kan tage det, hvis de vil.

Anmeld

26. juli 2010

Frunett-vb

Åh ja vi får 'mormormad' jævnligt herhjemme :) Ligesom Helene ELSKER jeg brunkål, stegt lever er en stor favorit men kun for mig, så det er sjældent jeg får det :( Hjerter i flødesovs er også en fantastisk simreret, og så med en ordentlig skude fuld kartoffelmos til, sååå guffer drengen til de ikke kan rokke med ørene :laugh: Af desserter er det selvfølgelig gammeldags æblekage ;) Og jeg er så en af de få i verden der synes at hjemmelavet citronfromage er en mageløs dessert :woohoo: Hvad får vi ellers: Grydestegt kylling m. hjemmelavet agurkesalat Frikadeller med stuvet hvidkål Stegt flæsk m. persillesovs Hakkebøffer med kartofler, brun sovs og bløde løg Kåldolmere Forloren hare med ribsgele osv osv osv

Anmeld

26. juli 2010

Frunett-vb

HA Ha Helene så lige at du også er til citronfromage, en lille og ekslusiv klub ;) Ingen herhjemme vil røre det udover mig.. Må også lige tilslutte mig : Skibberlabskovs og brændende kærlighed :cheer:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.