Jeg har engang klaget til borgmesten, og mit problem (manglende udbetaling af børnefamilieydelse som grænsegænger - bor i Sverige, arbejder i Danmark) var løst 2 dage senere - efter at have været cyklet rundt i et halvt år. Så her er et par gode råd til din klage:
* Vær venlig! Du har flere ting, der er gået skævt, og du har fået dårlig behandling, men det er ikke borgmesteren personligt, der er skyld i det. Du kan sagtens kalde sagsbehandlingen fx 'dilettantisk', men lad være med at kalde medarbejderne 'idioter' eller 'inkompetente'. For det første kan det være, at de er glimrende medarbejdere, der bare har været ved at gå til i stress, for det andet er det en menneskelig reaktion, at man (her borgmesteren) bakker, når man hører personlige angreb.
* Vær konkret! Beskriv så overskueligt som muligt det forløb, som du har været igennem og træk så eksempler frem på noget, der ikke er gået, som det skulle. Hvis du fx vil klage over, at du har ventet for længe på svar, så skriv hvornår du har henvendt dig, hvornår du har rykket ... igen... osv; slut så punktet med din klage: 'Jeg føler mig ikke tryg ved at..., når jeg skal rykke igen og igen...' Eller hvis du vil klage over, at en medarbejder ikke tog de nyeste facts med, så beskriv det forløb, hvor det er sket, og slut igen punktet med din klage: 'Min sygdom forandrer sig - derfor må de nyeste resultater med for at komme frem til den rigtige afgørelse. Det er ikke sket her...'. For at det hele ikke bliver rodet sammen, så borgmesteren og hans embedsmænd ikke kan finde hoved og hale i det, så kan det være en god ide at skrive et brev med bilag og at sætte noget op i punkter.
* Få hjælp! For mange år siden skrev jeg et rødglødende brev til en tandlæge, jeg følte mig fejlbehandlet af og derfor ikke ville betale. Jeg viste brevet til en veninde - og hun fjernede alle de grimme ord. Godt nok følte jeg mig lidt stødt, men dagen efter kunne jeg se, at brevet var langt, langt bedre. (Jeg sendte det og hørte aldrig mere fra tandlægen, præcis som jeg havde ønsket.) Du skal beskrive et langt og rodet forløb, som du selv har alt for mange følelser i klemme i til at kunne se objektivt på det, så derfor har du brug for hjælp både til at gøre forløbet klart og overskueligt og til at fjerne de grimme ord og mindre vigtige detaljer. Så skriv brevet, få hjælp til at forbedre det, tænk videre osv - til det er færdigt, og send det så.
Held og lykke!
Anmeld