Det er så mit største problem i forhold til, at vi har valgt friskole til vores børn - her er ikke en eneste tosproget, og selv ungerne får alle de 'rigtige' værdier og holdninger om tolerance og respekt med i bagagen, så møder de aldrig en jævnaldrende med anden etnisk baggrund IRL.
Præcis det samme gælder den skole, jeg er lærer på - det er godt nok en folkeskole, men der er p.t. ikke en eneste tosproget elev ud af de ca. 600 elever. Jeg synes, det er en skam, og jeg ville rigtigt gerne have tre-fire tosprogede i hver klasse, for det ville bare være så sundt for vores elever at stifte bekendtskab med andre kulturer og baggrunde end den, de møder i de andre, kernedanske akademikerhjem i byen.
Solstrålehistorier har jeg dog: Når jeg er censor på skoler med en 'god' fordeling af etnisk danske børn og børn med anden etnisk baggrund, bliver jeg oftest meget oplivet ved at møde de her unge tosprogede, som kaster sig ud i analyser og fortolkninger af digte af Benny Andersen og viser en flot forståelse af den danske kultur, uden at de har givet køb på deres egen kulturbaggrund. Det varmer mit hjerte hver gang - også, når jeg hører dem joke med klassekammeraterne og læreren i en fri og meget dansk tone.
Den allerbedste oplevelse, jeg har haft i den henseende, var med en irakisk elev, vi havde på skolen for et par år siden. Han kom i 8. klasse og gik lige i hjertet på os alle - først med en charmerende, lidt doven attitude, men så fik han blod på tanden og knoklede med det faglige. På lejrskole i Kbh. var vi på Christiansborg, og han var fuldstændigt benovet over at stå et så vigtigt sted - mens vores andre 'unger' slet ikke havde samme fornemmelse af det store ved at stå der i demokratiets højborg.
På trappen foran Christiansborg kom så pludselig Jørgen Poulsen gående - de andre elever genkendte ham ikke, men Ebrahim gik hen til ham og sagde 'Peace - du er en god mand!' - og fik en krammer af Poulsen.
Jeg fældede lige en tåre...
Anmeld