Skolebørn med anden etnisk baggrund

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2010

Det er stadig mig-vb

Spunk skrev:
Spunken er jo ikke i skolealderen endnu, så jeg kan kun udtale mig om mine egne oplevelser. Som er meget begrænsede, fordi jeg er vokset op laaaaangt ude på landet. I en kort periode havde vi en muslimsk dreng i min folkeskoleklasse, men vi var så små og han gik der i så kort tid at jeg faktisk ikke rigtig kan huske noget om ting han måske ikke måtte. Men han byttede underbukser med en anden dreng en dag og det tyder da på en vis frisindethed :laugh: I gymnasiet gik jeg i klasse med en iraner. Han havde kun boet i dk i 1 år før han begyndte på gym og alligevel talte han flot dansk - selvfølgelig med fejl indimellem, men det gør vi andre jo også. Han gik ikke lige så meget til fester som os andre, men jeg tror mest at det var fordi han var lidt mere moden. Jeg har aldrig hørt ham udtale sig om ting han ikke måtte, og han har heller aldrig talt fordømmende om danskere. Til gengæld gik der en ½ grønlænder i klassen, og hun havde stort set kun brok tilovers for danskere. I hvert fald så var han den mest ambitiøse i klassen og også en af de dygtigste. Og jeg har hørt det samme fra min mand (lærer) - at børn med udenlandske rødder ofte er mere ambitiøse og mere arbejdsomme - måske fordi de selv (eller deres forældre) har oplevet at man ikke kunne de samme ting i hjemlandet og derfor skatter det som vi andre tager som en selvfølge (og nogle gange en plage), højere.
Ja og i København er det ofte lige omvendt! RIGTIG MANGE taler et grimt dansk (med alt for meget slang!) og man kan høre 'Walla Koran' i næsten hver eneste sætning når de når de der 15-16 år. Sådan en tur gennem byen i Metroen med 3-4 af den slags drenge, giver et tiltider rystende billede..... Igen, de velintegrerede hører man ikke så meget om, fordi de tilpasser sig, og kæfter ikke op og er flabede. De holder sig for sig selv og blender fuldstændig ind med den gruppe - ofte dansk, som de hænger ud med. Velopdragne, veltalende og intelligente, fra ressourcestærke familier med gode jobs og kontakt til et bredt og sundt dansk netværk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2010

Polyp-vb

tja - en af årsagerne til at min knægt går i katolsk skole er da netop, at så kan religion ikke diskuteres mht halalmadd etc - alle religioner er velkomne; men det er de katolske normer, der er gældende - der er så også kun resourcestærke muslimer hvor integration er en selvfølge. Har selv arbejdet i daginstitution på Amager hvor der var bå+de tredje og fjerde generation af børn der ikke talte dansk - især med pakistanske rødder. Og da knægten var lille og gik i børnehave laaaaaaaaaaaaangt ude på landet (påden anden side af Roskilde når man kommer fra Købenahvn) kom hele halal/madpakke debatten op da der kom 1 somalisk dreng i børnehaven - så måtte de lige pludselig ikke mere få varm mad fra plejehjemmets køkken, for der var jo svinekød i - og skulle have madpakker med...og da helst ikke med pålæg med svinekød...så er der sgu gået halalhippie i den politiske 'korrekthed'. Vi havde på et tidspunkt en iranskfødt kok til at lave mad i den daginstitution jeg selv arbejdede i - og det eneste halalslagtede han ville indtage var whiskey! ;-)

Anmeld

19. august 2010

Trunte K-vb

Jeg er opvokset på Vesterbro, så der har altid været mange børn med anden hudfarve og religion omkring mig. Jeg har som barn kun oplevet det som et problem i det omfang, der har været voksne involveret - ofte når der har været nogle (lærere og andre), der syntes der skulle tages hensyn som forældrene ikke nødvendigvis selv var kommet i tanke om at formulere, eller når især drengene opdagede at de kunne styre festen ved at stille krav begrundet i deres religion. Vi endte så med en rigtig uheldig elevsammensætning der gjorde at klassen knækkede på midten og da det så ud til at ville gå på samme måde på den lokale folkeskole valgte vi den fra og fandt en privatskole til tøsepigen. Nu satser vi på at de også har plads til lillebror. En ting, der skræmmer mig er at min generation af nydanskere, 2.G.'ere eller hvad man nu vælger af betegnelse tilsyneladende er mere hardcore i deres krav end deres forældre. Der var INGEN i min klasse der fastede i ramadanen eller gik med tørklæde før puberteten, der ingen der var fritaget for kristendom og der var aldrig problemer med at gå med til julegudstjenesten, der var ingen problemer med at alle piger badede i fællesbadet (tror faktisk jeg var den første pige, der fik lov at bruge lærerbadet fordi jeg fik mens et par år før de andre), ingen problemer med at svømme og hvis man stillede krav om halalslagtet kød, var det snarere en forespørgsel så man evt. kunne give sit eget barn en madpakke med. Når jeg møder mine gamle klassekammerater, så kan jeg høre at de stiller nogle helt andre krav, som i langt højere grad involverer alle - og så bliver jeg træls at høre på :( Jeg kan sagtens se at jo mere presset man bliver af politikere og folkestemning, jo mere trækker man i 'sin egen' retning for dog at få lidt plads, men holdt kæft hvor er det ærgerligt når tingene bliver polariseret. - og så i øvrigt: hvis man er kommet til Danmark fra Iran, så er man ofte flygtet fra det fundamentalistiske præstestyre, så det ville ikke være der, jeg først ledte efter meget regelrette muslimer :cheer:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.