Skolebørn med anden etnisk baggrund

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. august 2010

lib1982-vb

Lars F skrev:
Hos os er det vel knap halvdelen der er to-sprogede, ofte fra to-sprogede familier. Vi har tyrkisk, ægyptisk, kinesisk, mexikansk, brasiliansk, italiensk, palestinensisk, spansk, amerikansk, osv baggrund. Super søde unger, som leger sammen og har relationer på kryds og tværs. Vi har børn af mange nationaliteter og med mange sprog med hjemme, og det er ikke noget problem. Der er et par stykker hvor forældrene ikke taler så godt dansk, men børnene har ikke nogen problemer.
NØJH jeg gad gerne med næste gang I skal have klassefest hvor 'hver familie medbringer en ret svarende til det antal personer man kommer' - ÆÆÆÆÆLSKEDE det da jeg selv gik i folkeskole, fordi der altid var så meget spændende mad, jeg ALDRIG havde set før :uhm: ... Ups,. sorry, totalt udenfor emne, jeg gik på en skole som på et tidspunkt var top 1 i Århus kommune i %-mæssigt flest 2-sprogede, havde aldrig problemer i klassen med det! ... og så alligevel, kan faktisk huske, at jeg tit var ked af, en tyrkisk pige ikke kunne lege, fordi hun skulle hjem og 'hjælpe' til derhjemme, men rent fagligt var det lige så meget de/os etniske danskere som 'ødelagde' undervisningen som det var de 2 sprogede!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2010

Pikora-vb

Tak for jeres svar; det er spændende at høre om, og lyder også meget positivt. Jeg har det lidt ligesom Charlotte, -at man prøver at indprente sine børn tolerance; men de møder aldrig dem det handler om i virkeligheden. Og så synes jeg, at man ser og hører så meget i medierne, der er negativt. Det kan godt give mig tanken, at det er da nemt nok at være tolerant, når man slet ikke har det inde på livet ;) Så det er lidt svært at danne sig et billede af, hvordan det egentlig er derude i den store verden :unsure:

Anmeld

18. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Pikora skrev:
Tak for jeres svar; det er spændende at høre om, og lyder også meget positivt. Jeg har det lidt ligesom Charlotte, -at man prøver at indprente sine børn tolerance; men de møder aldrig dem det handler om i virkeligheden. Og så synes jeg, at man ser og hører så meget i medierne, der er negativt. Det kan godt give mig tanken, at det er da nemt nok at være tolerant, når man slet ikke har det inde på livet ;) Så det er lidt svært at danne sig et billede af, hvordan det egentlig er derude i den store verden :unsure:
Jeg er helt enig - det er meget, meget let at have de politisk korrekte holdninger, når man ikke selv er i berøring med de problematikker, der nu engang er omkring dette emne. Da burka-debatten rasede, tog jeg mig til hovedet, for hvor stort et 'problem' kunne det lige være? - man ser jo aldrig kvinder med burkaer. Nu er jeg på kommunehospitalet i Århus hver 14. dag, og der vrimler det med om ikke burka-klædte, så i hvert fald meget tilhyllede kvinder - hov? Er Danmark virkelig større end Ry/Skanderborg/Silkeborg?? :blush:

Anmeld

18. august 2010

kongster-vb

Nej da. Ry & Silkeborg er verdens navle :-) Min datter går på en skole med mange forskellige nationaliteter, men det er de 'ufarlige', dvs New Zealand, Argentina, Vietnam, Polen. Ingen muslimske børn eller mødre med tørklæder. Dem er der så til gengæld en del af på sønnens skole, hvor en af 9-klasserne er 100% tosproget og hans klasse er vel ca 25-30% tosproget. Nu har han jo ikke været der så længe, så jeg kender ikke rigtigt børnene. Det, der dog slog mig var, at der var flere børn der var fraværende 1. skoledag - og alle med udenlandske navne. Det gør mig squ ked af det!

Anmeld

18. august 2010

kongster-vb

Jeg kunne godt ønske at der var flere nationaliteter i datterens skole, men heldigvis kender min søde svigermor et hav af mennesker fra Eritrea, Sri Lanka og andre eksotiske steder, så vi har været til fester og middage hos især den tamilske familie masser af gange. .. og den tamilske familie bor i øvrigt i Humlebæk, begge forældre arbejder, den ældste søn fik en ærespris fra sit gymnasium fordi han ikke var kommet for sent én eneste gang eller havde misset én dag i 3 år og nu læser han til læge, den ældste datter læser også på universitetet (har glemt hvad) og den yngste passer sin skole. Mønsterfamilien over dem alle :-) Skønt at mine unger kender dem og ser meget meget velfungerende tosprogede familier.

Anmeld

18. august 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg har det utrolig svært med muslimer generelt, og kan blive fuldstændig hysterisk over dem. Da de store gik i folkeskole, var der KUN ballade med dem! Så måtte de ikke deltage i kristendomstimerne, så måtte de ikke tage på lejerskole, så måtte de ikke bade med de andre elever, så måtte de ikke deltage i gymnastik undervisningen, så måtte de ikke spise fra gryder hvor der havde været svinekød i, så måtte de ikke deltage i klassefesterne, så måtte de ikke deltage i julearrangementerne, så måtte de ikke være med i teaterstykkerne med kristne undertoner, så måtte læreren ikke citerer uddrag af Koranen, så meldte de afbud til fødselsdagene, så mødte forældrene næsten aldrig op til forældremøderne - eller kom dumpende en time inde i mødet, så var det klassekassen de ikke kunne se pointen med og derfor heller ikke ville betale til osv osv osv.....ALDRIG i mit liv har jeg mødt så indskrænkede og øretæveindbydende mennesker. Hold op hvor var de flabede!!!! Det var sådan at jeg krummede tæer, hver gang de åbnede munden, for det var bar lort der kom ud, og min kæreste - også muslim, kunne tilsidst slet ikke overskue møderne, fordi de var SÅ pinlige og fordi han grimmede sig over at være i samme kategori som dem. - min kæreste er jo en fri muslim, forstået på den måde, at han hader tørklæder og synes det er grimt, undertrykkende og udansk, og kan ikke fordrage de mennesker der med vilje ikke vil integreres og bevidst bruger religionen i magtspørgsmål, som når vuggestuer og børnehaver skal indrettes efter muslimsk tankegang, så der ikke bliver serveret svinekød, men kun halalkød og /eller vegetarretter på trods af, at rigtig mange danskere ikke bryder sig om halalkød (slagtningen) ect. Jeg har rigtig mange muslimske venner, mænd og kvinder, nogen er mere moderne end andre - og det er de moderne der klare sig til UG, og som forstår at leve livet i Danmark som praktiserende muslimer, uden at religionen bliver for dominerende. Og hvor der er plads til at børnene er på ligefod med alle de andre børn og hvor de deltager på ligefod med klassen osv. Men vi kender også nogle i den anden grøft, der spænder ben for sig selv om og om igen, ved at dyrke religionen så meget, at den bliver et problem for ders børn og dem selv som familie, og hvor børnene ikke må lege med danske 'urene børn' og hvor pigerne ikke må noget somhelst, udover at gå i skole og gå lige hjem og påbegynde madlavningen og hvor kvinderne sidder i køkkenet og mændene i stuerne, og hvor livet leves som man gjorde det for 200 år siden. Disse familier masseproducerer Nørrebro-rødder, der er i krig med alle, men nok aller mest sig selv fordi forældrene har smaderet deres identitetsfølelse.....

Anmeld

19. august 2010

Det er stadig mig-vb

Den gang vi havde Muhammadkrisen, var der visse grupper af 'venner' jeg ikke kunne fortælle mine meninger til, fordi det seriøst kunne koste mig livet. Min kæreste forbød mig nærmest at tale om det, fordi han kender mine holdninger og meninger, og véd at de ville falde i meget meget skidt jord. Det fortæller måske LIDT om, at nogle af de mennesker vi omgåes blandt, er villig til at gøre hvad somhelst i religionens navn, og at venner kun er venner, hvis man har samme meninger. Den gang de brændte det danske flag, røg det ud af min mund, at så skulle vi måske til at brænde Koranen af på Rådhuspladsen. Det fik omgående min kæreste til at lukke altandøren og trække telefonstikket ud mens han tog sig til hovedet og fik mig til at LOVE, at jeg ALDRIG ville sige sådan noget blandt muslimer :laugh: :laugh: . Bare sådan så hans børn ikke skulle blive moderløse...... Men jeg kom til at sige det alligevel, det kostede mig så ikke livet, men folk udvandrede fra vores hjem og kom aldrig tilbage + at deres børn siden hen ikke har måtte omgåes/lege med mine :huh: :lol: De diskussioner kunne vi så sagtens tage med de moderne muslimer, som godt kunne tåle det, men som så også advarede mig mod at ytre mig til andre end lige DEM....

Anmeld

19. august 2010

kongster-vb

Ja, det er ærgerligt hvis alle indvandrere skæres over én kam. Førnævnte svigermor har undervist i 'dansk som andetsprog' og masser af hendes elever er i dag private venner. Men der er sjovt nok ingen muslimer iblandt. Tamilerne er der fx aldrig problemer med. De bor i Nordsjælland (allesammen virker det som - og ALLE kommer til ALLE fester så der er 200 mennesker hver gang), har jobs, uddanner sig, deres børn taler perfekt dansk, de engagerer sig i skolen osv. De er stadig anderledes i deres opdragelse af børnene og meget mere strikse end danske forældre, men der er ingen af deres unger der løber rundt og laver ballade. Da datteren skulle i skole valgte vi den lokale fra, fordi der var ca 70% tosprogede og det var fortrinsvis somalier. De har ikke just tradition for at integrere sig og det ville jeg ikke have skulle være hverdagen for tøsen. Sjovt nok er det så den skole vi har valgt til vores søn, men nu er fordelingen blevet anderledes (25-30%) og der er børn fra flere forskellige nationaliteter.

Anmeld

19. august 2010

Det er stadig mig-vb

Nej gudskelov man ikke kan skærer alle over en kam. Men de slemme, er altså VIRKELIG SLEMME og er en stor torn i siden på det danske system! Både på integrationsfronten, men også økonomisk. OG de godt integrerede er en velsignelse der spreder så meget godt og glædeligt, og som man kan lære en hel masse positivt af, og som jeg selv finder inspirerende, og som kan bidrage til det danske samfund - og gør det!! Men de andre, hvor herre til hest! Det er lige præcis dem der føder et DF, og jeg vil gå så langt til at sige, at jeg udmærket véd hvem det er Pia K mener, når hun ruller sig ud, og at hun har ret... Desværre er partiet bare så snæversynet, at de ikke får fremhævet alle de gode, hvilket er ærgeligt for debatten... Nu kender jeg ikke så mange for Somalien, men dem jeg kender laver ikke en brik! De lever af kontanthjælp og andre offentlige ydelser, har mange børn, og ingen udsigt til nogensinde at komme i gang med noget. Jeg er da sikker på at det er bedre end livet i Somalien, men er det et liv? Jeg ville da skamme mig, hvis jeg bosatte mig et sted, uden at give noget igen....og ligesom bare forventede at skatteyderne skulle betale for mit permanente ophold ;) Men okay, sådan er vi jo så forskellige, og det er måske ingen skade at se, at man også kan leve sådan. Der er jo også danskere der har valgt at indrette sig sådan, men på en måde synes jeg de er mere berettiget til det......

Anmeld

19. august 2010

Spunk-vb

Spunken er jo ikke i skolealderen endnu, så jeg kan kun udtale mig om mine egne oplevelser. Som er meget begrænsede, fordi jeg er vokset op laaaaangt ude på landet. I en kort periode havde vi en muslimsk dreng i min folkeskoleklasse, men vi var så små og han gik der i så kort tid at jeg faktisk ikke rigtig kan huske noget om ting han måske ikke måtte. Men han byttede underbukser med en anden dreng en dag og det tyder da på en vis frisindethed :laugh: I gymnasiet gik jeg i klasse med en iraner. Han havde kun boet i dk i 1 år før han begyndte på gym og alligevel talte han flot dansk - selvfølgelig med fejl indimellem, men det gør vi andre jo også. Han gik ikke lige så meget til fester som os andre, men jeg tror mest at det var fordi han var lidt mere moden. Jeg har aldrig hørt ham udtale sig om ting han ikke måtte, og han har heller aldrig talt fordømmende om danskere. Til gengæld gik der en ½ grønlænder i klassen, og hun havde stort set kun brok tilovers for danskere. I hvert fald så var han den mest ambitiøse i klassen og også en af de dygtigste. Og jeg har hørt det samme fra min mand (lærer) - at børn med udenlandske rødder ofte er mere ambitiøse og mere arbejdsomme - måske fordi de selv (eller deres forældre) har oplevet at man ikke kunne de samme ting i hjemlandet og derfor skatter det som vi andre tager som en selvfølge (og nogle gange en plage), højere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.