Lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2010

ORG-vb

Får en 'fjellape' fra det kalde nord delta i denne diskusjonen? Formoder språket ikke er så veldig stor hindring. Nordmenn leser i alle fall dansk uten problemer :) Vi har selv to gutter (drenge) i grunnskolen, de er 12 år (7. klasse i Norge, f 1997) og 8 år (3. klasse i Norge, f 2001. Vi tilhører en liten (kommunal) 1 - 10 skole med ca 75 elever. Nå er begge våre gutter veldig pliktoppfyllende på skolen, men vi ville ikke hatt noen problemer med å følge opp leksene uansett. Hver fredag får elevene med hjem en 'ukeplan' som angir både hva som skal arbeides med på skolen hvilke lekser som skal gjøres til hvilken dag og evt spesialbeskjeder for uken. Eleven får to eksemplarer, et til seg selv, ett til oss foreldre. Ellers kan den alltid hentes ned fra skolens server om den skulle forsvinne. Enkelte lærere forventer faktisk at denne 'ukeplanen' både kvitteres for gjennomgått og returneres påfølgende fredag. :) Det er mange år siden leksebøker forsvant her på de lavere trinn (1. - 7. klasse). I dag er den også i ferd med å forsvinne på ungdomstrinnet (8. - 10. klasse) og eksisterer bare på videregående trinn (11. - 13. klasse).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2010

Lars F-vb

Min store dreng på 11 år er begyndt at lyve om at han har lavet lektier eller at han ikke har nogle for. Han 'glemmer' sine bøger i skolen og har tunsind dårlige undskyldninger.
Altså, det er vel det der, der er problemet? Ikke skolen, ikke intranet, ikke lærerne. Problemet er, at din knægt lyver og fupper over for dig - åbenbart uden anden konsekvens end at du brokker dig til skolen? Jeg kan ikke se, at skole, lærer, intranet, eller nogen andre udefra kan løse op for den situation. Tværtimod - hvis du ikke vil tage ansvar for at udstyre din knægt med nogen spilleregler, hvordan skal han så lære at tage ansvar for sine egne lektier? En stor del af hele pointen med at have lektier for er jo for pokker at få lært disciplinen, at får lært at tage ansvar, at lære at huske fra næse til mund og være lidt struktureret. Hvis du går ind og overtager ansvaret, så kan du jo lige så godt osse lave lektierne når nu du er igang - eler skolen kan helt droppe besværet. I stedet for at tage over, så sørg for at der er en klar besked om, hvad der er acceptabelt. Det kan så godt være det sejler i en periode, men så må beskeden gives flere gange. Det er faktisk vigtigere at *den* lektie bliver lært, end at alle lektierne undervejs bliver lavet til punkt og prikke.

Anmeld

5. marts 2010

Signe1704-vb

Lars F skrev:
Min store dreng på 11 år er begyndt at lyve om at han har lavet lektier eller at han ikke har nogle for. Han 'glemmer' sine bøger i skolen og har tunsind dårlige undskyldninger.
Altså, det er vel det der, der er problemet? Ikke skolen, ikke intranet, ikke lærerne. Problemet er, at din knægt lyver og fupper over for dig - åbenbart uden anden konsekvens end at du brokker dig til skolen?
Hvor er det lige jeg skriver at der ikke er nogen konsekvens? Det mener jeg ikke at have skrevet noget om.... Jeg vil meget gerne udstyre ham med nogle spilleregler og mener helt sikkert også at jeg arbejder kraftigt på det. Tror du ikke at du har 'læst' noget der ikke står der?

Anmeld

5. marts 2010

Mor til to-vb

Du kunne evt. lave et omvendt stjernesystem. Når hans navn popper op og han ikke har lavet lektierne, får han en eller anden straf. Eller det modsatte: han får en belønning når han har lavet dem. Det kunne måske motivere ham i en periode.

Anmeld

5. marts 2010

Lars F-vb

Hvor er det lige jeg skriver at der ikke er nogen konsekvens? Det mener jeg ikke at have skrevet noget om.... Jeg vil meget gerne udstyre ham med nogle spilleregler og mener helt sikkert også at jeg arbejder kraftigt på det. Tror du ikke at du har 'læst' noget der ikke står der?
Det har jeg måske - kravet om at ha' informationen på forældreintra mm. kom jo sådan set ikke fra dig. Men hvad er det så du vil have skolen til at gøre? Jeg kan ikke se, hvordan de kan hjælpe - ud over at insistere på, at det *er* ham selv der skal have styr på det.

Anmeld

5. marts 2010

Signe1704-vb

Mor til to skrev:
Du kunne evt. lave et omvendt stjernesystem. Når hans navn popper op og han ikke har lavet lektierne, får han en eller anden straf. Eller det modsatte: han får en belønning når han har lavet dem. Det kunne måske motivere ham i en periode.
Vi er begyndt at trække ham i hans belønningspulje. Vi har lavet et system hvor vi den 1. lægger 25 kr. Når han så ikke gør som vi forventer og vil have trækker vi 5 kr. Han kan så tjene en 5´er hvis han selvstændigt tager initiativ til at hjælpe eller på anden måde gør sig fortjent. Det skal selvfølgelig et par gange til - det er ikke nok han giver sin søster støvler på en gang ;) De penge der er sidst på måneden må han bruge præcis som han vil (oftest på slik :P ) modsat hans lommepenge som han ikke må købe slik for. Indtil videre virker det rigtig godt.

Anmeld

6. marts 2010

Frede-vb

Pikora skrev:
Men Frede; selv om du er imod lektieinfo til forældrene, har du vel egentlig selv set dig nødsaget til at tage sagen i egen hånd, fordi skolen ikke har opstillet et håndgribeligt mål for, hvad din datter skal lave!? Tror du ikke, at det ville være gavnligt for børn med knap så ihærdige (/anarkistiske :silly:) forældre, hvis der var mere tydelige lektieinformationer til forældrene? (-ved godt, at en del børn vil tabes under alle omstændigheder) (-ved også godt, at lærerne har rigeligt at se til i forvejen)
Jeg tror mere, det ville hjælpe, hvis nu læreren gav de personer, der skal lave lektierne, direkte besked, istedet for at gå udenom dem og skrive til deres forældre, hvilke lektier, de har for. Det er jo ikke os, men vores børn, der skal lave lektierne. Jeg behøver ikke længere at sidder over min datter, for nu har hun nemlig med min hjælp forstået, hvor mange lektier, hun skal lave. Problemet er, at alt det, der foregår i skolen, efterhånden udliciteres til hjemmet. Hvorfor skal jeg via en ugeplan vide, hvad der foregår i mit barns timer? Jeg har tillid til, at mit barns lærere er komptente til deres job - jeg behøver ikke at skulle bombarderes med uge- og lektieplaner, for det er nemlig ikke mig, der går i skole. Men det er desværre en konsekvens af den trend, der hersker lige for tiden - nemlig at alle forældre vil have indflydelse på det, der foregår i skolen. Nu kan vi alle sidde og stresse over, at skolearbejdet er lagt over til os, fordi vi ikke har tillid til skolen.

Anmeld

6. marts 2010

kongster-vb

Jeg er enig med dig, Frede, til en vis grad. Lektier er en sag mellem skolen og mit barn. Som regel minder jeg hende om at kigge i lektiebogen og hjælper hende med at planlægge fx hvornår ugeopgave skal laves, så hun ikke sidder aftenen før den skal afleveres og sveder. Jeg ville dog glad for at have muligheden for at kigge på intranet og se hvad hun har for, hvis hun i mistænkelig grad har en tom lektiebog :-) For nogle måneder siden brokkede hun sig vildt over en ugeopgave som hun ikke gad lave. Jeg sagde til hende, at så kunne hun jo lade være :-) 'Nej, det kan jeg da ikke. Det må vi ikke', svarede hun. 'Det ved jeg godt, men du har jo altid valget. Ingen tvinger dig til at lave den', indvendte jeg. 'Jamen så bliver Mette (matematiklærer) jo sur', var hendes svar. 'Ja, men det er så dit valg. Vil du lave opgaven og komme i skole med tingene i orden eller vil du ikke lave opgaven og få ballade med Mette og evt være bagefter i matematik senere?', var så mit ultimatum. Hun tyggede lidt på den og lavede så opgaven :-) Havde hun valgt ikke at lave den, havde det været fint med mig. Hun skal lære at det er hendes opgave og det er hende der skal tage konsekvenserne af ikke at få lavet lektier. Muligvis ville jeg vælge en anden strategi hvis hun konsekvent valgte ikke at lave sine lektier :-) Men jeg synes det er vigtigt at få hende til at indse at det er for hendes skyld der skal laves opgaver. Det er hende, der skal lære matematik. Det er ikke for min eller lærerens skyld. Jeg kan jo ikke tvinge hende eller belønne hende eller straffe hende når hun går på gymnasiet eller universitetet eller får et arbejde senere hen.

Anmeld

6. marts 2010

ORG-vb

Mulig jeg er preget av norsk bakgrunn, men er nok bare et lite stykke på vei enig med Frede og kongster. Lekser er en sak mellom skole og elev, og enhver elev har ansvar for egen læring. Veldig enig så langt. Men hva når en elev fraskriver seg ansvaret sitt? Det er, i norsk tankegang i hvert fall, foreldre som har øverste ansvar for barns oppdragelse. Opplæring inkludert! Skolen skal 'bistå foreldre i deres opplæring' som norsk regelverk sier. Utheving er eller min. Skal foreldre kunne utøve sitt ansvar her, må man få vite både hva eleven arbeider med på skolen og hvilke lekser som skal gjøres. Om redskapet er leksebok, ukeplan eller inter-/intranettoversikt, betyr mindre. Men lekseinfo gå direkte til foreldrene, i alle fall de foreldre som har tydelig informert skolen om at de ønsker å vite. Alt annet er å frata foreldrene det ansvar de faktisk har til å holde styr på barnets oppdragelse, med de retter/plikter som følger av dette. Både etter (norsk) lov og FNs barnekonvensjon! Hvordan foreldrene så vil gripe an saken, for å nå målet 'ansvar for egen læring' blir deres sak. Men at det nås er faktisk foreldrenes (hoved)ansvar, skolen skal bistå! Problemstillingen blir ganske teoretisk, men hos oss ville det blitt slått temmelig hardt ned på om en av guttene løy om lekser (vi vil ellers slå hardt ned på all løgn). Hadde de ikke vært grundig kontroll av skolearbeid før, ville de blitt det da! Det var nemlig tillit som var tapt, og det måtte gutten selv tatt ansvar for å opparbeide på ny! Og ansvaret for egen læring hadde han inntil videre fraskrevet seg. Så ville det bli opp til ham å vise når han igjen var moden for det ansvaret!

Anmeld

6. marts 2010

kongster-vb

Jeg er enig med dig i at løgn er forkert og at det er nogenlunde det værste mine unger kan gøre. Jeg vil have at vi kan stole på hinanden. Dog har jeg ikke 'slået hårdt ned på' de gange pigen har løjet om lektierne. Hun er 9 år og føler sig stadig frem i verden. Jeg har da fortalt hende at jeg ikke vil have at hun lyver og så har jeg forsøgt at finde ud af hvorfor hun ikke vil lave lektier, men hun har nu ikke tabt min tillid. Nu er det jo sådan, ifølge ganske mange undersøgelser, at børn IKKE lærer mere ved at lave lektier end ved ikke at gøre det, så jeg er sådan set imod at de overhovedet har lektier for i de små klasser. Men når de så har det alligevel skal det naturligvis laves. Jeg prøver så at hjælpe med at planlægge hvornår, hjælpe med det faglige og gøre det lidt hyggeligt at sætte sig med lektierne.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.