Lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.772 visninger
28 svar
0 synes godt om
2. marts 2010

Signe1704-vb

Min store dreng på 11 år er begyndt at lyve om at han har lavet lektier eller at han ikke har nogle for. Han 'glemmer' sine bøger i skolen og har tunsind dårlige undskyldninger. Nu er lærerne så begyndt at skrive rundt på forældreintra når deres ting ikke er i orden (han er absolut ikke den eneste i klassen). Desværre vil lærerne ikke skrive hvad de har for - det mener de er elevernes eget ansvar at holde styr på. Det kan jeg på en måde godt følge dem i, men problemet er at vi forældre ikke har mange chancer for at tjekke vores børn før vi får en besked om at de ikke har lavet dagens lektie. Alt dette har vi prøvet at snakke med lærerne om men uden held. Hvordan foregår det på jeres børns skoler? Hvad gør i når jeres børn ikke har lavet lektier?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2010

mortil4drenge-vb

Det er jo ikke så godt,når de er dovne og alt det der. Har selv en på 11 bliver 12 om 11 dage. På deres skole både den store og den anden der også går i 2.kl får lektier via forældreintra.Især i matematik,dansk går det ok, der kan han godt huske.Ham på 11. Det var et ønske fra vores(forældrenes) side, så vi kunne se, hvor langt de var nået i det fag, for de havde aldrig lektier for i det fag.Og det var ikke noget de unge mennesker bare sagde, det var helt rigtigt. Så det er måske bare med at at være lidt hård overfor de lærer men de får så lidt mere for der hjemme selv. Men velkommen til den interaktive verden, som jeg fik af vide fra den ældstes klasse lære. :blush:

Anmeld

2. marts 2010

Signe1704-vb

Jeg vil bare så gerne have det afvide før det skal være færdig, så jeg kan sætte ham igang med det ;)

Anmeld

2. marts 2010

Charlotte d. 17.-vb

Uha, det er et emne, der er megen uenighed om. På 'min' skole har vi fået diktat oppefra om, at alle lektier skal stå på intra, så eleverne og evt. forældrene kan finde dem der. Jeg har så indført 'lektiedukse' i mine klasser, så klassens dukse har som opgave at skrive lektierne ind på intra. Dette får de tid til at gøre i slutningen af timen, og det kræver jævnlige påmindelser fra min side. I de yngre klasser (jeg har kun 7.-9.). skriver lærerne lektierne ind for eleverne, men min praksis er tænkt som et beskedent bidrag til at gøre dem bare lidt medansvarlige. Jeg er også nødt til at indskærpe over for dem, at de stadig - alle sammen - skal høre efter, når jeg giver lektier for, så de ikke bruger som undskyldning, at 'det stod ikke på intra', når det engang imellem svipser for lektieduksene. På mine børns skole har de ikke intra - det er en friskole - og her foregår det på gammeldags maner, så ungerne selv skal skrive i deres lektiebøger. Takket være en ihærdig indsats fra lærerne er det lykkedes at få selv mine forvirrede knægte (4. og 6. klasse) til at skrive i lektiebogen, og det glæder mig MEGET, at de på den måde lærer at tage medansvar. Dybest set synes jeg, det er udtryk for ansvarsfjernelse at servicere børnene via intra, men da det gik op for mig, at denne praksis også bruges i gymnasiet, forsvandt mit argument om, at de får brug for selv at tage ansvar for at skrive lektier ned senere i deres uddannelsesforløb. Jeg kan også godt sætte mig ind i, at det er frustrerende som forælder ikke at ane, om der skal skrives dansk stil til dagen efter. Og så morer jeg mig i øvrigt over, at en af mødrene til et barn i min ene søns klasse - 6. - DAGLIGT går ind i klassen og noterer de lektier ned, der står på tavlen, da hun ved, at hendes søn ikke bruger sin lektiebog. Det tror da pokker, når mor sørger for det.

Anmeld

2. marts 2010

Signe1704-vb

Ja det er klart han ikke sørger for det. Desværre vil lærerne heller ikke bruge tid på at lære dem at bruge lektiebøger. Dvs de gjorde det i en måneds tid i 3. kl og det var så det. Det er virkelig svært som forældre at holde børnene i ørerne når man ikke aner hvad der foregår i timerne....

Anmeld

3. marts 2010

Charlotte d. 17.-vb

Signe1704 skrev:
Ja det er klart han ikke sørger for det. Desværre vil lærerne heller ikke bruge tid på at lære dem at bruge lektiebøger. Dvs de gjorde det i en måneds tid i 3. kl og det var så det. Det er virkelig svært som forældre at holde børnene i ørerne når man ikke aner hvad der foregår i timerne....
Hvis jeg skal udtrykke mig diplomatisk, så synes jeg nok, det er en smule ambitiøst af lærerne at forvente, at børn i 3. klasse kan få indlært rutinen med at skrive i lektiebogen i løbet af en måned.

Anmeld

3. marts 2010

Soap-vb

Vi havde samme problem på min store knægts skole, med at lærerne mente det var børnenes eget ansvar og det ikke stod nogen steder Efter sidste skole-hjem samtale gjorde jeg og størstedelen af alle forældre det klart at vi fandt det dybt ulogisk ikke at bruge intra nu det var der til brug Så nu står det meste heldigvis på intra :)

Anmeld

3. marts 2010

Signe1704-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Signe1704 skrev:
Hvis jeg skal udtrykke mig diplomatisk, så synes jeg nok, det er en smule ambitiøst af lærerne at forvente, at børn i 3. klasse kan få indlært rutinen med at skrive i lektiebogen i løbet af en måned.
Det gik i hvert fald ikke så godt med min søn :laugh:

Anmeld

4. marts 2010

Frede-vb

Min datters lærer skriver lektierne op i en ugeplan, der ligger på intra. Det synes jeg er noget bavl, fordi jeg vil have, at min datter i 2. kl. selv skal lære at notere lektierne i en lektiebog. Hun skal selv lære at holde styr på de lektier. Min datter laver sine lektier i dansk med højt humør, mens hun i matematik ikke laver en fløjtende fis. Jeg har derfor taget sagen i egen hånd og selv givet hende lektier for i dette fag. Læreren siger, at eleverne bare skal lave det, de kan magte, og da jeg kender min datter nok til at vide, at hun kan magte mere, end hun gider, skal hun lave min. 5 siders matematik på en uge - en side om dagen. Fra ikke at kunne noget som helst i matematik er hun nu to bøger foran de andre... det kan man synes skidt eller godt om, men det er sådan, jeg gør det med mit barn. Jeg er selv lærer og kender godt til problemet med forældre, der gerne vil have lektierne skrevet op. Det får de, men jeg synes ikke, det er nogen god idé. Børn skal selv lære at være ansvarlige for deres lektier.

Anmeld

4. marts 2010

Pikora-vb

Jeg kan da kun være enig i, at børnene skal lære selv at tage ansvar. Men jeg kan da også godt se problematiske i, at de så ikke gør det, for hvad skal man så lige stille op?! Vi har ikke haft 'kontrol' med de 2 ældstes lektier, og den ene administrerede det selv til en guldmedalje, -den anden gjorde det så afgjort ikke, trods mange 'opsange' til det ene møde efter det andet. Med den yngste går det foreløbig fint uden lektielister, da hun altid har det samme for (matematik og læsning på tid, samt diktat en fast ugedag). Så vi har altså alligevel fuld indsigt i sagerne; men hun skal da mindes om at lave sin matematik,og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at hun ville snyde sig udenom, hvis ikke vi vidste, at hun SKULLE lave det hver dag. Det sjove er, at når så først hun er i gang, bliver hun ofte grebet af det, og glemmer tiden :P Men Frede; selv om du er imod lektieinfo til forældrene, har du vel egentlig selv set dig nødsaget til at tage sagen i egen hånd, fordi skolen ikke har opstillet et håndgribeligt mål for, hvad din datter skal lave!? Tror du ikke, at det ville være gavnligt for børn med knap så ihærdige (/anarkistiske :silly:) forældre, hvis der var mere tydelige lektieinformationer til forældrene? (-ved godt, at en del børn vil tabes under alle omstændigheder) (-ved også godt, at lærerne har rigeligt at se til i forvejen)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.