Uha, det er et emne, der er megen uenighed om.
På 'min' skole har vi fået diktat oppefra om, at alle lektier skal stå på intra, så eleverne og evt. forældrene kan finde dem der. Jeg har så indført 'lektiedukse' i mine klasser, så klassens dukse har som opgave at skrive lektierne ind på intra. Dette får de tid til at gøre i slutningen af timen, og det kræver jævnlige påmindelser fra min side. I de yngre klasser (jeg har kun 7.-9.). skriver lærerne lektierne ind for eleverne, men min praksis er tænkt som et beskedent bidrag til at gøre dem bare lidt medansvarlige.
Jeg er også nødt til at indskærpe over for dem, at de stadig - alle sammen - skal høre efter, når jeg giver lektier for, så de ikke bruger som undskyldning, at 'det stod ikke på intra', når det engang imellem svipser for lektieduksene.
På mine børns skole har de ikke intra - det er en friskole - og her foregår det på gammeldags maner, så ungerne selv skal skrive i deres lektiebøger. Takket være en ihærdig indsats fra lærerne er det lykkedes at få selv mine forvirrede knægte (4. og 6. klasse) til at skrive i lektiebogen, og det glæder mig MEGET, at de på den måde lærer at tage medansvar.
Dybest set synes jeg, det er udtryk for ansvarsfjernelse at servicere børnene via intra, men da det gik op for mig, at denne praksis også bruges i gymnasiet, forsvandt mit argument om, at de får brug for selv at tage ansvar for at skrive lektier ned senere i deres uddannelsesforløb. Jeg kan også godt sætte mig ind i, at det er frustrerende som forælder ikke at ane, om der skal skrives dansk stil til dagen efter.
Og så morer jeg mig i øvrigt over, at en af mødrene til et barn i min ene søns klasse - 6. - DAGLIGT går ind i klassen og noterer de lektier ned, der står på tavlen, da hun ved, at hendes søn ikke bruger sin lektiebog. Det tror da pokker, når mor sørger for det.
Anmeld