kongster skrev:
Nu er det jo sådan, ifølge ganske mange undersøgelser, at børn IKKE lærer mere ved at lave lektier end ved ikke at gøre det, så jeg er sådan set imod at de overhovedet har lektier for i de små klasser. Men når de så har det alligevel skal det naturligvis laves. Jeg prøver så at hjælpe med at planlægge hvornår, hjælpe med det faglige og gøre det lidt hyggeligt at sætte sig med lektierne.
Ja, de undersøgelser har jeg også tidligere henholdt mig til; men med tiden har jeg -belært af erfaring- skiftet mening for i hvert fald min egen datters vedkommende. Hun har prøvet forskellige skoleformer; først UDEN (det var dengang jeg var enig med undersøgelserne) og siden MED lektier.
Nu er hun en kvik pige, så det har fra starten ikke voldt hende problemer at følge med i skolen uden at skulle anstrenge sig. Det resulterede så i, at hun blev regulært doven, og faktisk ikke GAD at anstrenge sig. Så ud over forståeligt nok at stå af over for kedeligt rutinearbejde, stod hun faktisk også over for opgaver hvor hun var nødt til aktivt at tænke selv. Hun blev ganske hjælpeløs, hvis hun ikke efter et hurtigt blik kunne løse en opgave, og hun skiftede fra i 0. klasse at elske matematik, til senere at komme til at hade det.
Det har først løst sig nu, hvor hun er kommet i en skole, hvor de har lektier for, og hun er tvunget til at åbne bogen herhjemme (førhen nægtede hun at gøre det, da de jo ikke havde noget for). I starten var hun og jeg meget uvenner, fordi jeg ikke bare ville fortælle hende hele tiden hvad hun skulle gøre. Jeg bad hende i stedet læse opgaven igen, bid for bid, for selv gradvis at forstå hvad den gik ud på. Og sør`me om ikke det nu er gået op for hende, at selvfølgelig kan hun da finde ud af det, og nu elsker hun igen matematik, og som Frede beskriver, går der sport i hele tiden at nå videre til den næste bog.
Dét vil jeg vove at påstå ikke var sket uden lektierne, fordi her har været roen og tiden til at 'træne' hende i arbejdsmoral. (Ja, ja, før sagde jeg også, at små børn ikke skal trænes i arbejdsmoral og lektier, de skal have lov at være små og lege, de skal tids nok få virkeligheden at føle i de større klasser, osv...). Den investerede tid er kort, effekten er stor læringsmæsigt, som følge af en kovending i engagementet fra min datters side. Men dette er jo så blot et resultat af lige netop hendes personlighed, jeg siger ikke, at det nødvendigvis gavner alle børn på samme måde.
Et punkt, hvor jeg derimod tror, at alle har gavn af lektier, er læsning. Jeg er ret overbevist om, at et krav om at læse i en bog et givet tidsrum hver dag øger børnenes læsefærdigheder.
UPS - det blev langt :lol: -Det er bare fordi jeg er så glad for at min datter er blevet glad for matematik :)
Anmeld