Fortæl om din fødsel og bliv månedens mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. september 2011

tinsen79-vb

(Allerførst;Tror min beretning blev arkiveret forkert første gang jeg prøvede. Så prøver lige igen...) FAKTA OM FØDSLEN: Navn og alder på mor: Tina på 32 Barnets navn: Karl på 7 uger nu I hvilken terminsuge fødte du? 39 + 5 Hvor lang tid tog fødslen? præcis 12 timer (men sat i gang dagen før) Hvad vejede og målte baby? 4230 gram og 52 cm SPØRGSMÅL OM FØDSLEN: 1) Hvordan startede din fødsel? Den startede vel egentlig med en vægtscanning fredag eftermiddag. Karl var af flere jordemødre skønnet til at vej 4500 +, så en scanning på Hvidovre skulle afgøre om jeg evt skulle sættes i gang inden terminen. Da scanningen viste at Karl var ca 4800 blev jeg tilbudt igangsættelse med stikpille og hindeløsning. Det takkede jeg ja til, og processen gik i gang. Herefter gik turen hjem på sofaen for at vente. Vi fik en pizza og et enkelt glas rødvin på opfordring fra lægen. Lørdag morgen var der morgenhygge med kaffe i sengen, da vandet lige pludselig gik. Bare stille og roligt...Et opkald til fødegangen og et par begyndende veer senere, var vi på vej ud for at blive forældre. Et lille stykke ud af Vejlands Allé på Amager gik vandet for alvor, og hele højre side af bilen var sjaske våd. Så ind til siden for at finde et nyt tæppe at sidde på. Der blev kigget meget efter os - mig søbet ind i vand og en mere eller mindre panisk mand rende rundt og rode i bagagerummet med katastrofeblinket tændt! På hospitalet blev vi modtaget med ordene: 'ja, det ser da ud til at vandet er gået' Og så var vi ellers i gang med det der skulle vise sig at blive sværere end først beregnet! 2) Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik? Min virkelig dygtige jordemoder var med på at prøve akupunktur til at starte med. Jeg fik 12 nåle over symfysen og det virkede tilsyneladende. Men efter en times tid gik smerterne bare i lænden i stedet, og veerne tog kraftigt til. Min jordemoder foreslog en epidural, der blev lagt kort efter. I 6 timer havde jeg veer, der ikke kunne mærkes, men af uvisse årsager holdt epien herefter op med at virke, med virkelig hyppige veer og kun lattergas som 'lindring' i 3 1/2 time til følge. 3) Hvad overraskede dig mest ved fødslen? At min lille dreng slet ikke havde tænkt sig at komme ud på den 'normale' måde og i stedet kom til verden ved akut kejsersnit. Det var også temmelig overraskende - og ikke mindst rart - at jeg i starten havde veer uden at kunne mærke dem 4) Hvordan var din mand under fødslen? Han var tavs under ve-perioden uden smertestillende. Hans blik sagde det hele. Hver gang der kom en ve kiggede han ned i gulvet og holdt bare fast i min hånd. Faktisk var det det jeg havde brug for. Han har bagefter fortalt at det var temmelig traumatiserende at kunne følge veerne på overvågningsskærmen og se min krop krampe sig sammen, samtidig med at jeg græd og græd...Da vi endelig kom til AKS var han helt vildt god og prof - en super støtte! 5) Hvad oplevede du som det hårdeste? At ligge i 3 1/2 time uden smertestillende. Især fordi beslutningen om AKS var taget, men travlhed, vagtskifte m.m. gjorde at jeg måtte vente. Det var også ærgeligt at den rygmarvsblokade, der blev lagt på operationsstuen ikke virkede og derfor måtte lægen prøve igen. AVVV!! 6) Er der noget, du ville have gjort anderledes? Da den læge, der satte mig i gang, fortalte at jeg ville kunne vælge et planlagt kejsersnit, var det slet ikke inde i overvejelserne. Med den måde fødslen forløb, kunne jeg godt have sparet mig de 10 timer med veer. Men på den anden side, så har jeg på en fødsel prøvet både ve-periode og kejsersnit. Så ved jeg hvad jeg går ind til næste gang. Måske ved planlagt KS - eller også er jeg kommet mig over den traumatiserende oplevelse og vælger at føde naturligt. Ja, jo flere gange jeg fortæller min historie, jo bedre bliver det. Så tak for en god tråd... Billedet her er Karls første kig på mig. Det var fantastisk!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2011

dittelouisea@hotmail.com-vb

FAKTA OM FØDSLEN:Navn og alder på mor: Ditte 27år Barnets navn: Adam I hvilken terminsuge fødte du? 40+3 Hvor lang tid tog fødslen? et par timer Hvad vejede og målte baby? 3750g og 51 cm SPØRGSMÅL OM FØDSLEN: 1) Hvordan startede din fødsel?Her havde jeg lidt på fornemmelsen at der var noget i gære omkring kl 21 lørdag aften, men gik i seng osv som normalt. Kl 02 har jeg meget uregelæssige veer (8-10 min vepause og kun 15-20 sek veer), men synes de napper noget og et par panodiler og varme håndklæder hjælper ikke, så ringer så til FG for at høre om de havde gode råd, så ikke jeg var helt kvæstet hvis jeg evt skulle føde engang om søndagen. Vi aftaler jeg kommer til et tjek og så kan få noget at sove på, på sygehuset, så jeg kunne være klar til en fødsel. Vi har 65 km til sygehuset, og aftaler så at jeg nok er der omkring 03.30, da jeg gerne ville have et hurtigt bad inden og vi også lige skulle have afleveret Alma til mormor og morfar. Jeg droppede badet da jeg synes veerne tog til og Stig så småt begyndte at se lidt stresset ud. Vi stillede p-skiven på korttidsparkeringen foran hovedindgangen kl 03.28 - planen var så at Stig ville følge mig op og efterfølgende gå ned og flytte bil, hente taske, papirer osv. men det skulle vise sig at det rent faktisk var presseveer jeg havde og ikke at jeg skulle sk... Mødte tilfældigt jordmoderen fra Almas fødsel da hun havde fri og var på vej hjem, og hun spurgte lige til mig og hendes dejlige bestemte væsen sagde (da hun fik at vide jeg virkelig skulle på toilettet): 'Ditte, nu holder du op med at holde pause, og så går du hen til elevatoren selvom det gør hunde-ondt - så ringer jeg op på FG så de kan gøre klar' Jeg kom direkte ind på en fødestue og en anden jordmoder tog over, og fik besked på at lægge mig op på briksen så hun undersøge mig og idet jeg får spredt vingerne siger hun:' Jamen du presser bare med alt det du kan, jeg kan se han står pænt' - hun fik ikke rigtig mærket efter noget. Så pressede til og 03.53 er Adam så født og vandet gik 3 min før. Efter kun en halv time på sygehuset var Stig på vej ned til bilen igen for at hente kamera osv. mens jeg fik syet 1 sting. Veerne nåede aldrig at blive helt regelmæssige eller vare længere end ½ min. Og smerterne var ikke større end den indledende fase ved min første fødsel. 2) Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik? Ja. At jeg denne gang gerne ville føde uden lindring, men var åben over for epidural. Ville gerne have født i vand, men det nåede jeg ikke. 3) Hvad overraskede dig mest ved fødslen?At det så stærkt. Havde selv regnet med jeg var i begyndelsen og skulle have noget smertelindrende at sove på. Da jeg klagede over en brændende fornemmelse sagde jdm; det er fordi hans hovede er på vej ud. Hold da op tænkte jeg.. 4) Hvordan var din mand under fødslen?Rolig, men vist over lidt overvældet af hvor hurtigt det gik. 5) Hvad oplevede du som det hårdeste? Køreturen. Alle de røde lys og huller i vejen, der passede med en ve der var på toppen.. 6) Er der noget, du ville have gjort anderledes? Nej. Ville gerne have haft et bad inden, men så var Adam nok endt i forhallen.

Anmeld

12. september 2011

anita2203-vb

FAKTA OM FØDSLEN: Navn og alder på mor: Anita, 26 år Barnets navn: Mikkel I hvilken terminsuge fødte du? 41+5 Hvor lang tid tog fødslen? ca. 4,5 time Hvad vejede og målte baby? 3400g. og 53 cm. SPØRGSMÅL OM FØDSLEN: 1) Hvordan startede din fødsel? Min fødsel startede søndag aften til midnat, hvor hele natten blev tilbagt på sofaen med begyndende veer. Vi kørte ind på fødegangen kl 8.00 mandag morgen, men jeg var kun 1 cm. åben. Samme dag havde jeg tid til igangsættelse på sygehuset. Vi blev scannet og fik kørt en hjertestrimmel på babyen. Alt så fint ud og alt var som det skulle være. Personalet blev enige om, at de ville sætte mig igang, da babyen skulle ud, for han kunne ikke blive ved med at gemme sig inde i sin lille hule. Jeg fik lagt en stikpille, og en besked om at jeg skulle komme igen tirsdag morgen, for at få lagt to nye stikpiller. Min kæreste og jeg tog derfor hjem, men på vejen hjem, begynder mine veer at tage til i styrke. En time efter vi var kommet hjem, ringede min kæreste til fødegangen, for at høre om vi evt. skulle komme derind, men afdelingsjordemoderen, ville gerne snakke med mig først. Jeg lå derfor med veer og snakkede med jordemoderen i telefonen. Mens vi snakkede sammen fik jeg 3 veer med kort tids mellemrum. Hun mente dog at det blot var en virkning på stikpillen, så jeg skulle regne med at blive sendt hjem, hvis vi kom derind. Jeg lå derfor derhjemme indtil kl 18, og veerne blev blot værre og værre. Tilsidst bad jeg min mor om at vække min kæreste, for at vi kunne komme ind på fødegangen. Da vi kom ud i bilen nåede vi 'heldigvis' at få en pose og håndklæde på sædet, for da vi havde kørt i små 5 min begyndte mine presseveer. Da vi næsten var halvvejs kunne jeg mærke at hovedet var så godt som ude. Jeg fik fremstammet, at jeg skulle have mine bukser af, for at hovedet kunne komme ud. Efter den næste presseve var hovedet ude. Min mor råbte til min kæreste at han skulle køre ind til siden, ringe 112 og be om en ambulance. Min mor løb over til min side, og ved næste presseve kom lille Mikkel til verden. Efter et par minutter kom ambulancen efter os, og vi blev kørt ind på fødegangen. Vi havde alle det heldigvis godt og den lille Mikkel havde ikke lidt nogen skade af den meget anderledes måde at komme til verden på. Inde på fødegangen, blev de meget overrasket over at ambulancefolkene kom kørende med mig og min lille Mikkel på båren mens min kæreste kom gående med alt vores oppakning. 2) Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik? Jeg havde som sådan ikke gjort mig nogle overvejelser mht. smertelindring, men hvis personalet mente at jeg skulle have smertelindring ville jeg selvfølgelig ikke afvise det. Dette blev dog aldrig aktuelt, da min lille dreng som sagt blev født i bilen. 3) Hvad overraskede dig mest ved fødslen? At det hele gik så stærkt. 4) Hvordan var din mand under fødslen? Han var en rigtig god støtte for mig, på trods af at han var meget nervøs. Han klarede hele situationen rigtig flot. 5) Hvad oplevede du som det hårdeste? Det hårdeste var at gennemgå fødslen uden en jordemoder var tilstede. 6) Er der noget, du ville have gjort anderledes? Jeg ville gerne, at jeg havde nået at føde på sygehuset.

Anmeld

11. november 2011

Mutemor-vb

FAKTA OM FØDSLEN: Navn og alder på mor: Christina, 36 år Barnets navn: Signe I hvilken terminsuge fødte du? 38+6 Hvor lang tid tog fødslen? 12 timer Hvad vejede og målte baby? 3334 g og 49 cm SPØRGSMÅL OM FØDSLEN: 1) Hvordan startede din fødsel? Klokken var 10.30 og jeg havde været i bad og gik og fandt tøj frem og pludselig føltes det som om jeg tissede på gulvet. Til fødselsforberedelsen havde jordemoderen sagt at man skulle lugte til vandet og hvis det lugtede af sæd så var det forstervand. Det gjorde det og jeg ringede til min mand på hans arbejde og fortalte at nu var vandet altså gået.Vi tog ind til obstetrisk modtagelse hvor de bekræftede at det skam var rigtig nok og fik lavet hjertestrimmel og blev sendt hjem med beskeden om at lave en god middag og leje et par film. Det gjorde vi så, men ca 20 min ind i første film tog veerne til og jeg satte mig ud i vores badekar. Efter nogle timer der med tiltagende veer ringede vi til fødegangen mht om vi skulle tage derind. De mente ikke det var tid endnu så jeg blev i badekarret. Kl. ca 18:30 gik jeg ind i vores seng og blev der til der var ca tre til fire min. mellem veerne. Så tog vi afsted og da vi ankom kl. 20.30 var jeg åbnet 8 cm. På 30 min var jeg på 9 cm og jordemoderen hjalp med den sidste centimeter(AV!). Kl. 21.15 begyndte presseveerne og kl. 21.21 kom den lille dame. 2) Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik? Jeg var opsat på at få hele arsenalet men endte med ikke at få noget som helst fordi jeg kom derind og var igang med at føde. 3) Hvad overraskede dig mest ved fødslen? At hun kom så 'hurtigt'. Mentalt havde jeg forberedt mig på 38 timers veer. Så det var meget surrealistisk da hun lå der må mit bryst. Og at jeg klarede smerterne; har altid opfattet mig selv som en rigtig piveskid. 4) Hvordan var din mand under fødslen? Supergod og klappede hånd og sørgede for jeg fik kolde omslag (det var juli 2010)! Rigtig god støtte! 5) Hvad oplevede du som det hårdeste? Helt klart at presse hovedet ud - den der fødekanal er ikke særlig stor :-) 6) Er der noget, du ville have gjort anderledes? Nej - det hele var bare perfekt! http://voresborn.dk/images/fbfiles/images/SIGNEMOR.jpg
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

12. november 2011

fjolleaberogtigermunde-vb

FAKTA OM FØDSLEN: Navn og alder på mor: Sofie, 23år Barnets navn: Frej I hvilken terminsuge fødte du? 39+6 Hvor lang tid tog fødslen? 4,5 time Hvad vejede og målte baby? 3050 g og 50 cm Hvordan startede din fødsel? Min fødsel startede ved, at min jordemoder havde været på besøg til konsultation klokken 12.00 dagen før min terminsdag. Jeg skulle undersøges indvendig og i den anledning fik jeg løsnet hinder. Eftermiddagen gik med en del plukkeveer, men jeg havde haft et par gange de sidste par uger, hvor jeg var blevet lidt snydt af plukkeveerne, så ville ikke sætte forhåbningerne for højt. Frejs storesøster Silke blev hentet i vuggestuen og vi brugte eftermiddagen på at bage boller, spise i sofaen og hygge, mens jeg af og til måtte sidde helt stille under plukkeveerne. Jeg fik puttet hende og så tog det til. Min mand kom hjem fra arbejde klokken 20.00 og da tog det endnu mere til. Vi fik ringet til jordemoderen klokken 22.00 og aftalte hun skulle komme ved 23-tiden. Så fik min mand travlt med at puste fødekar op og fylde vand i. Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik? I og med det var en hjemmefødsel var det begrænset med muligheder for medicinsk smertelindring. Vi havde dog indkøbt ingefær til varme ingefærsklude, der skulle have en god smertelindrende effekt. Derudover havde vi planlagt, at jeg skulle i fødekar den sidste del af fødslen. Jeg var meget spændt på, hvordan jeg ville håndtere smerterne, da jeg havde fået både morfin og epiduralblokade, da jeg fødte min store datter. Hvad overraskede dig mest ved fødslen? Jeg bev mest overrasket over, at jeg ikke oplevede smerterne værre end da jeg fødte min datter, hvilket jeg er overbevist om, var fordi jeg følte mig tryg denne gang. Og at fødslen pludseligt gik så stærkt, var jeg også meget overrasket over. Hvordan var din mand under fødslen? Min mand var en stor støtte og utroligt rolig. Det var dejligt at have ham som en klippe, da jeg pludseligt fik presseveer og følte jeg mistede kontrollen. Jeg havde bare brug for, at han var til stede, og det var han! Hvad oplevede du som det hårdeste? Det hårdeste var, da det pludseligt gik meget stærkt og Frej bev født i 2. presseve, for mentalt var jeg ikke klar til den del af fødslen endnu. Jeg var lige blevet undersøgt en halv time inden, hvor jeg var 5 cm åben, så jeg havde forventet lidt mere tid inden han kom til verden. Er der noget du ville have gjort anderledes? Jeg ville have nydt fødslen noget mere mens den stod på. Og have slappet lidt mere af i optaktsfasen, selvom det er svært, når man er så spændt på, om det 'er nu'. Jeg vil meget gerne sende et par billeder, hvis det skulle blive aktuelt :)

Anmeld

20. november 2011

StineBohn-vb

FAKTA OM FØDSLEN: Navn og alder på mor: Stine, 23 år Barnets navn: Liva I hvilken terminsuge fødte du? 40+2 Hvor lang tid tog fødslen? Fra 3 cm: 1t 5min. Hvad vejede og målte baby? 3120g og 52cm SPØRGSMÅL OM FØDSLEN: 1) Hvordan startede din fødsel? Der havde over flere dage været små tegn som at slimproppen gik, og tegnblødning. Lørdag, 2 dage inden fødslen (altså på terminsdatoen) fik jeg meget svage veer, men intet der generede. Vi begyndte dog at glæde os da det jo kunne ske når som helst. Natten til mandag omkring kl 3 gik vandet, og havde jeg stået op, ville det have været som man ser det på film. Lidt ligesom en vandballon der springer. Vi ringede til sygehuset og aftale at komme ind næste morgen kl 8.30 da jeg stadig kun havde svage veer med lange mellemrum. Da vi ankom til modtagerstuen var det en jordemoder og en jordemoderstuderende der tog sig af os. Jeg var her 1 cm åben, og de prikkede, med noget besvær, hul på det sidste af fosterhinden. Vi fik at vide vi skulle blive på hospitalet og gå lidt rundt, hvorefter vi skulle komme tilbage efter en time. Jeg fik nu mere og mere ondt og da vi kom tilbage var jeg 3 cm åben. I den følgende time lå vi stadig på modtagerstuen, og jeg lærte mig selv at hvis jeg holdt fast i anklen og snurrede foden rundt skiftevis med og mod uret, var smerten overskuelig. Måske lidt fjollet, men jeg fokuserede på denne måde på noget andet end veerne :) Det begyndte pludselig at føles som om jeg skulle presse, men som førstegangsfødende vidste jeg jo at der nok gik lang tid før jeg nåede til pressefasen. Vi kaldte på vores jordemoder og jeg fik et lavement/reflux så jeg kunne komme på toilettet (for jeg troede jo bare der sad noget i vejen). Vi fik også at vide at vi bagefter kunne begynde at gå ned mod fødegangen, for selvom mine veer ikke var helt regelmæssige var jeg nok snart 4 cm åben. Da jeg sad på toilettet føltes det dog helt forkert, og jeg havde ret ondt. Så jeg prøvede selv at mærke efter mellem benene, og næsten lige 'indenfor' mærkede jeg noget. Så jeg kaldte på min kæreste som stod udenfor og fik ham til at hente jordemoderen, og ganske rigtigt. jeg var 10 cm åben og hovedet var på vej ud. Jordemoderen som skulle have modtaget os på fødegangen måtte løbe ned til os og vi blev hjulpet ind på en reservefødestue, hvorefter alt gik meget stærkt. to presseveer senere kunne jeg selv række hænderne ned og tage imod min datter 2) Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik? Jeg håbede på at kunne nøjes med et varmt bad, og havde faktisk glædet mig til at ligge i karet. Jeg nåede dog ikke engang at få et brusebad. 3) Hvad overraskede dig mest ved fødslen? At det gik så stærkt. Vi havde kun taget det mest nødvendige med på hospitalet, for vi var sikre på at blive sendt hjem igen for at vente. Vi var derfor ved at sende min kæreste hjem efter nogle ting, hvilket jeg er lykkelig for at vi ikke gjorde da han så muligvis var gået glip af fødslen. Af samme grund er min kæreste langt fra nybarberet på de første billeder med lillepigen :) 4) Hvordan var din mand under fødslen? Han var rigtig god. Den jordemoder vi fik til selve fødslen var fra Sverige eller Norge og jeg forstod ikke hvad hun sagde. Så min kæreste oversatte alt hvad hun sagde, så jeg ikke skulle bruge kræfter på at forstå hende. Han blev dog ret syg den kommende nat, så det havde alligevel været en hård omgang for ham. 5) Hvad oplevede du som det hårdeste? i den time hvor jeg udvidede mig 7 cm havde jeg ret ondt. Det hårdeste var nok at jeg ikke vidste hvor lang tid det ville vare. Og så at blive trykket på maven og syet efterfølgende. Av! 6) Er der noget, du ville have gjort anderledes? Jeg ville nok have undgået at få et lavement da jeg var 10 cm åben, men det vidste vi jo ikke jeg var :)

Anmeld

20. november 2011

Jolene-vb

FAKTA OM FØDSLEN: Navn og alder på mor: Mette R. C. Jensen 27 år Barnets navn: Konrad Constantin Jensen I hvilken terminsuge fødte du? 40+5 Hvor lang tid tog fødslen? 9 timer og 18 min. Hvad vejede og målte baby? 53 cm og 4130 gram SPØRGSMÅL OM FØDSLEN: 1) Hvordan startede din fødsel? Tirsdag d. 9/8-11 var vi til infomøde vedr. kejsersnit. Mandag, dagen inden havde jeg været til en CTG måling og blev også scannet for at se, om han stadig lå forkert. Det gjorde han. Vi fik at vide, hvornår vi skulle møde og, hvilke dage vi kunne vælge planlagt kejsersnit. Vi valgte mandag den 15. august, så vi havde så store chancer som muligt for, at jeg selv kunne nå at gå i fødsel. Tirsdag kl. 10.15 begyndte mit forstervand at sive. Første del af infomødet var slut, og der var et kvarters pause, før anden del begyndte. Jeg mærkede, der var noget, der løb, da jeg satte mig på toilettet, og jeg var ikke begyndt at tisse endnu. Det var ikke så meget, der kom, så jeg var ikke 100% sikker. Jeg nævnte det for sygeplejersken, der holdte første del af mødet. Hun spurgte, om jeg havde et bind, jeg kunne tage på, så jeg kunne holde øje med, om det blev fyldt. Jeg havde allerede et på, da jeg fik foretaget en hindeløsning af min jordemoder dagen inden, og derfor blødte lidt. Jeg går uden for, for at få noget luft i pausen. Men jeg når kun lige uden for, da jeg mærker vandet sive lige så stille. Jeg går ind efter Micky og spørger, om han ikke lige går med ud på toilettet. Da jeg sætter mig, er jeg ikke i tvivl - det er mit forstervand. Det kommer ikke som en skylle, men siver lige så stille. Da jeg har trukket bukserne op, må jeg stoppe noget papir ned til mit bind, da det begynder igen. I mellemtiden er jordemoderen, der har 2. del af mødet, kommet og de venter på os. Men vi skal ned på Aoma med mig. Jeg sætter mig ude på gangen, mens Micky henter min journal oppe på barselsgangen. Vi når ned på første etage i forhallen, så løbet vandet meget. Til vores held kommer lægen, der udførste første vendingsforsøg gående, så hende stopper vi. Hun fører mig over til stolene, så jeg kan lægge mig ned, og hun ringer efter en liggende transport, da der er risiko for, at navlesnoren falder frem, når han ligger med numsen ned ad. Nede på Aoma bliver jeg undersøgt, og der bliver kørt en CTG. Da vi har været der 2 timer, har jeg ikke fået veer endnu, og han sidder godt ned i bækkenet, så navlesnoren falder ikke frem, så vi lov til at tage ud. Så kan vi få noget at spise og hentet vores ting derhjemme. Vi skal komme igen om 2 timer. Hvis jeg da ikke får veer inden da. Vi tager den nemme løsning - Mc D. Jeg er ikke fan af Mc D, men det er hurtigt, og vi har ikke så meget tid, inden vi skal være tilbage igen. Vores ting til fødegangen er stort set pakket, det er kun småting, der lige skal pakkes ned. Jeg går og smiler og er spændt. Jeg har jo ikke ondt, da jeg ikke har veer endnu. Jeg morer mig også lidt over min påklædning. Har kæmpe hospitalsunderbukser på, netunderbukser med en kæmpe ble i, fordi vandet ind i mellem løber. Vi kører tilbage til Hvidovre. Da vi kommer ned på Aoma, møder vi Tina, min jordemoder. Det er første gang, vi har set hende derude, og vi har været der nogle gange efterhånden. Hun er lige så spændt på vores vegene. Det bliver også hende, der følger os de næste par timer. Hun kører en CTG, undersøger mig og giver mig vestimullerende akupunktur. Kan mærke en muren i underlivet, men der er ikke nogen rigtige veer endnu. Får sat en nål i hænderne mellem tommel- og pege-finger. De var ikke rare at have siddende, og jeg havde ikke lyst til at bevæge fingrene. Der blev sat en nål oven på mine fødder, en i begge mine lilletær og en i benet. Micky nulrede nålene i mine lilletær, da det skulle være med til at stimullere endnu mere.Det gav lidt, men ikke meget. Jeg lå ca. 30 min med nålene, mens jeg fik kørt en CTG. Dem i hænderne måtte jeg dog have ud noget før. Bagefter fik jeg en stue på Amoa, og vi bestilte aftensmad. Micky måtte ikke overnatte, da jeg ikke var i fødsel. Da vi havde spist, gik vi en tur. Tilbage på stuen og slappe lidt af, og ud at gå en tur. Det gav ikke særlig mange veer, og de bed ikke rigtig. Jeg har helt glemt at nævne Lisbet. Lisbet fra DR1 har fulgt os lidt i graviditeten, og skulle være med til fødslen, da vi er med i DR's dokumentar fra Hvidovre fødegang. Lisbet kom ud på Hvidovre til os, da mit vand gik og igen om aftenen - kan ikke lige huske hvad tid. Vi blev løbende opdateret med, hvad der så skulle ske, da jeg ikke havde fået nogen veer. Jeg vidste, jeg skulle have kejsersnit, hvis jeg ikke var gået i fødsel næste dag, men så heller ikke mere. Vi fik så at vide, at vi var booket som de første næste dag, hvis der ikke kom andre akutte kejsersnit i mellemtiden. Det var kl. 7.30! Det var godt nok tidligt. Jeg troede, jeg havde et døgn, dvs, frem til kl. 10.15. Og så skulle jeg også gøres klar til kejsersnit. Jeg skulle fjerne hår, have noget syreneutraliserende og faste fra kl. 02.00. Og jeg skulle fjerne neglelak. De havde dog ikke noget neglelakfjerner, men det kunne Micky tage med næste morgen. Kl. 23.00 var jeg gjort klar, og Micky skulle hjem. Jeg var helt trist, da jeg havde mistet håbet på en naturlig fødsel, da der bare ikke skete noget. Jeg kunne jo nå at få veer i løbet af natten, men jeg turde ikke håbet på det. Kl. 00.30 var jeg oppe at tisse. Stadig ikke nogen veer. Men... ca. kl. 01.20 vågnede jeg af noget, som kunne være en ve. Da følelsen havde fortaget sig, noterede jeg tidspunktet på min mobil. Jeg ved godt, man skal tage tid fra, den starter og til næste ve starter, men det kunne jeg ikke selv gøre. Men for at se om der kom flere, registrede jeg det på den måde. Da jeg havde noteret omkring 5 stk. tror jeg, hev jeg i snoren. Der kom en jordemoder ind, og jeg fortalte, at jeg havde veer nu. Hun kiggede på mine noterede tidspunkter. Der var ca. 6 min. imellem dem. Jeg spurgte, om jeg kunne ringe efter min mand nu, og det måtte jeg godt. Kan ikke huske så meget af, hvad der skete, men fik først ringet til ham kl. 02.18. Veerne må have bidt mere, end jeg husker, for jordemoderen tog mit neglelak af for mig. Da Micky landede, samlede vi vores ting sammen, og jeg blev ført over på fødegangen. Micky ringede til Lisbet og fortalte, at nu havde jeg veer. Jeg blev undersøgt, hvor meget jeg havde åbnet mig. Kan ikke huske, hvor meget det var. Jeg hilste på min jordemoder, Mette Holm. Herefter er forløbet lidt sløret. Jeg husker det bedre, end jeg nok kan forklare det. Jeg havde lukkede øjne det meste af tiden, synes jeg. Det må jeg have haft, for jeg så ikke Micky og hans udtryk, men han var der ved min side - hele tiden! Han var en stor støtte. Jeg husker, jordemoderen hjalp med at udvidde mig. Det gjorde ondt! Men jeg skulle jo udvidde mig 1 cm i timen, uden slinger i valsen, da han lå med numsen ned ad. Der stod også et team klar til, hvis det skulle ende med kejsersnit. Micky blev tilbudt mad og drikke, men nåede ikke at spise noget. Tror dog han fik drukket noget. Jeg havde hørt, at man på et tidspunkt i den aktive fase fik det dårligt, og måske kastede op. Så jeg havde lokaliseret, hvor opkastposerne stod og informeret Micky. Og dem fik jeg også brug for. Ved ikke, hvor i fødslen jeg var. Det var faktisk rart at kaste op. Det tog lidt af fokus fra veerne. 2) Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik? Jeg havde ønsket en så naturlig fødsel som muligt, så jeg ville ikke have fx epidural. Jeg ville gerne have hjælp i form af lattergas og muligvis en pudendus blokade. Jeg fik lattergas. Jeg ved ikke, hvor meget det hjalp. Tror masken hjalp mig mere end gassen. Den giver noget modstand, så jeg fokuserede mere på min vejrtrækning med den på. Lige inden presseveerne hjalp den dog ikke en skid. Da jeg var 8-9 cm var jeg tæt på at give op. Jeg var parat til at få det hele. Jeg havde dog kort inden hørt jordemoderen og lægen snakke om, hvor vidt jeg kunne få en epidural, hvilket de ikke mente, jeg kunne. Det ville svække mine veer for meget til at føde naturligt. Jordemoderen fortalte mig, at jeg havde de veer, der gjorde mest ondt, og om ikke så længe, ville jeg få presseveer, og det ville føles anderledes. Hun fortalte også, hvad jeg har læst og fået at vide, at stort set alle kvinder beder om alt bedøvelse og kejsersnit, lige inden pressefasen. Og når de så havde født, var de så lykkelige for, at de ikke fik et kejsersnit. Endelig fik jeg presserveer. Ja, det føltes anderledes. Det kunne stadig gøre ondt i mellem dem. Ligesom der havde været nogle veer i den aktive fase, der bare ikke ville slippe, før den næste kom. Men det var en lettelse at kunne gøre noget aktivt selv nu. Før havde jeg bare lyst til at kravle væk, da jeg ikke vidste, hvor jeg skulle gøre af mig selv. Jeg havde ligget i sengen ind over en sækkepude for det meste. Nu blev jeg nødt til at rulle om på ryggen. Det havde jeg på forhånd ikke villet, da det er en dum stilling at føde i. Men det var ikke så slemt, og jeg var lidt ligeglad på det tidspunkt. Og jeg var heller ikke helt på ryggen, men sad vidst rimelig godt oppe. Jeg lå også på siden, og tog benet op ad, når jeg pressede. Efter ca. 30 min. med presseveer, og han ikke var kommet langt nok ned, skulle jeg op på hug. Det var svært at stå i den stilling, men den hjalp. Desværre faldt babys hjerterytme, og så gik det stærkt! Jeg blev informeret om, at jeg blev kørt til kejsersnit, for nu skulle han ud! Han var for kort tid inden blevet stresset og havde haft afføring, og nu var hjerterytmen nede på nogen og 70. Af en eller anden grund var jeg helt rolig. Jeg tænkte, så er det, det vi gør. Det hele skete imens jeg blev kørt af sted. Jeg fik sprøjtet nitro glycerin under tungen og fik en 'snaps', så evt. mavesyre ikke ville løbe tilbage og ned i lungerne, hvis jeg skulle i fuld narkose. Under køreturen ned til operationsstuen fik jeg en stærk presseve. Det var umuligt for mig at lade være med at presse, det var bare noget min krop gjorde. Den bedste måde jeg kan beskrive en presseve på er, at sammenligne den med den refleks man får, når man kaster op - bare i den anden ende. Vi er lynhurtigt nede på OP. Jeg bliver bedt om at kravle over på OP briksen, hvilket jeg synes, jeg har svært ved, og en af personalet siger, 'så er det nu, Mette.' Jeg kommer over på briksen. Jeg hører en status på situationen. Hjerterytmen er kommet op igen, så de har tid til at lægge en epidural frem for fuld narkose. Jeg bliver bedt om at krumme ryggen og ligge stille. Samtidig får jeg en presseve, men der er et eller andet i min sindstilstand, der gør, at jeg ligger helt stille. Når jeg tænker tilbage, er jeg overrasket over, hvor cool jeg var. Ja, det lyder lidt pladt ordet, cool, men jeg var simpelthen så afklaret med, at det her går godt. Jeg tænkte ikke, at han måske kunne dø eller andet forfærdeligt. Jeg har så haft nogle tanker efterfølgende, hvor jeg føler mig egoistisk for at have forsøgt en sædefødsel. Men som Micky siger, læger og jordemødre var helt med på en sædefødsel. Og der var ikke noget galt i at forsøge. Så jeg har ikke gjort noget galt. De lægger epiduralen, men så falder hans hjerterytme igen. Nu går det rigtig stærkt, og de har ikke tid til at spritte mig af. Jeg kan mærke de roder rundt, som jeg har fået beskrevet af andre, der har fået kejsersnit, men jeg synes ikke, det virker så underligt, som beskrevet. Jeg får også at vide, at nu mærker du et tryk, men det registrede jeg knap nok. Jeg tror, jeg lå og vendtede på hans gråd. Jeg lå bag et forhæng, så jeg ikke kunne se, at de havde åbnet mig, og Micky sad ved mit hoved. Der går ikke lang tid, så siger lægen, 'se her far.' Micky fortalte mig senere, at det var numsen, det stak op. Og kort efter beder de Micky komme over med sit kamera. Så ved jeg, at det er gået godt. Jeg kan desværre ikke se ham for forfænget. Der går lige lidt tid, da de måler, vejer ham og alt det der. Lægerne kommunikere med mig imens, hvilket jeg tror var godt, så jeg ikke følte det som en evighed, før de kom over til mig. Kl. 10.48 blev han født. Han vejede 4130 g og målte 53 cm. En stor og sund dreng. Større end lægerne og jordemødrene havde regnet med. Han var skudt til 35-3600 g, hvilket er fint til en sædefødsel. Jeg kan ikke beskrive, hvordan det var at se min søn for første gang. Så jeg tror ikke en gang, jeg vil prøve. 3) Hvad overraskede dig mest ved fødslen? Hvor smertefulde veerne var. Men veerne kan gøre mere ondt ved stjernekiggere og UK (underkrops) fødsler, da stillingerne ikke falder lige så glidende ned i bækkenet 4) Hvordan var din mand under fødslen? Han var fantastisk. Han var ved min side hele tiden og hjalp, når jeg havde brug for det. Jeg flyttede kun hans hånd en gang, hvor jeg slet ikke kunne klare nogen berøring. Han masserede min lænd undervejs. 5) Hvad oplevede du som det hårdeste? At han blev stresset og ikke ville ud lige meget, hvor hårdt jeg pressede. Og da han var ved at komme ud med rumpen, faldt hans hjerterytme. 6) Er der noget, du ville have gjort anderledes? Nej. Det kunne ikke være gået bedre, selv om det endte med akut kejsersnit. http://voresborn.dk/images/fbfiles/images/fdsel_0489_copy.JPG
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

28. november 2011

trinsling-vb

Fakta om fødslen

Navn: Katrine Frisgaard Gunnersen

Alder: 26 år

Mor til: Filippa

I hvilken terminsuge fødte du? På terminsdatoen

Hvad vejede og målte baby? 3800 gram og 55 cm.

Hvordan startede min fødsel?

Min mand og jeg var til bryllup to dage inden min termin – for hvad er chancen for at terminen holder…? Men efter et dejligt bryllup, så er vi hjemme kl. 3 om natten, og 04.30 vækker jeg min mand, da vandet er gået. Efter at have ringet til sygehuset, så sov jeg til kl. 7, men da var veerne regelmæssige. Fødeafdelingen mente dog vi skulle vente med at komme til kl. 11. Så jeg tog bad i 1 time, da det lindrede smerterne med det varme vand – manden havde jeg sat til at rydde op og vaske sengetøj. På fødeafdelingen fortalte de at jeg var i aktiv fødsel og 3 cm åben, så jeg kunne få lov at blive der. Men efter 4 timer i vand, hvor veerne var heftige og regelmæssige så havde jeg ikke åbnet mig mere. Så jordemoderen mente at en epiduralblokade var nødvendigt. Efter yderligere 9 timer, sugekop - så var hun ude!

Hvilke tanker havde du gjort dig om smertelindring?

Jeg ville absolut ikke have smertelindring – jeg ville have en naturlig fødsel! Men da fødslen selvfølgelig gik i gang efter en hård dag, så havde jeg alligevel ikke kræfter til at klare det uden hjælp. Så jeg fik lattergas og epiduralblokade, og det hjalp. Dog ville jeg ønske man kunne lindre smerten ved sugekoppen!

Hvad overraskede dig mest ved fødslen?

At jeg ikke selv kunne klare fødslen af mit barn uden hjælp udefra. Jeg havde forestillet mig en simpel og nem fødsel. Jeg havde ikke forventet 5 timer med presseveer inden hun endelig så dagens lys. Men jeg var overrasket over at jeg havde så mange kræfter i mig, selvom jeg ikke havde sovet i 48 timer. Tænk at man er i stand til det som kvinde…

Hvordan var din mand under fødslen?

Han var pragtfuld. Han tog det meget roligt, men begyndte at blive nervøs som fødslen trak ud. Da jeg havde fået blokaden fik han lov at hvile sig lidt, imens jeg læste lidt. Det var det bedste under fødselsprocessen. Han stressede under presseperioden, fordi jeg ikke havde flere kræfter tilbage, og lægen var begyndt at tale om akut kejsersnit. Men vores søde jordemoder tog ham med ud af stuen og snakkede roligt med ham og fik ham til at slappe af igen. Så kunne han være der for mig igen.

Hvad oplevede du som det hårdeste?

At jeg ikke kunne føde min datter uden hjælp fra lægevidenskaben. At jeg havde regelmæssige veer i 9 timer og kun havde åbnet mig 3 cm.

Er der noget du ville have gjort anderledes?

Nej. At få epiduralblokaden var ikke så slemt som jeg havde forestillet mig. Den hjalp mig med at udvide mig i et roligt tempo, så min krop kunne følge med. Men næste gang så håber jeg fødslen vil være overstået meget hurtigere.

Anmeld

29. november 2011

Casperlea-vb

Navn & alder på mor: Eva Christensen 27 år Barnets navn: Lea Christensen I Hvilken terminsuge fødte du:41+2 Hvor lang tid tog fødslen: 14 min fra vandet gik. Hvad vejede og målte barnet: 3485 gram og 52 cm. Hvordan startede din fødsel? Vågnede søndag morgen kl 4 og havde en uro i kroppen, som jeg ikke kunne styrre (veer). Da jeg tidligere har født tænkte jeg at det skulle jeg nok klare. Derfor gik jeg rundt om bordet i stuen og tog den ene ve efter den anden, mens den kommende storebror og far sov sødt ovenpå. Jeg prøvede at tage tid på veerne efter at der var gået en time, men der sagde uret at der kun var 5 min imellem, hvilket jeg ikke kunne få til at passe, så jeg tog den med ro og lod familien sove endnu en time. Efter næsten 2 timer med veer måtte jeg vække familien. Farmand tog nu tid på veerne som var nede på 2 min. Far tog sig nu af de praktisk ting, som at ringe efter en der kunne køre os til sygehuset i Holbæk, vi bor i Slagelse og har ikke selv bil. Jeg fik ringet efter Bedste der kunne passe storebror. Efter en lang køretur i bil med kraftige veer, der bestemt ikke er rare at have rundt i rundkørelser, var vi endelig fremme ved sygehuset. kl. 7.25 gik vandet ved indgangen til sygehuset. Vejen fra indgangen til fødegangen på første sal var i kørestol. Da vi kom op på fødegangen, lå den øde hen, men ved mine skrig kom der en jordmoder og en assistent os heldigvis i møde, de troede dog at det var en dør til en fødestue der ikke var blevet lukket :) Der var rengøring på stuen og jeg havde pressetræng, så jeg blev sat til at gispe, mens de fik rengøringskonen ud og gjort sengen bare lidt klar. Oppe i sengen lyttede de hurtigt efter hjertelyd og tjekkede om hvor åben jeg var. Nu fik jeg den gode besked at næste gang der kom en ve måtte jeg gerne presse. Kiggede mig rundt og opdagede at farmand var gået på toilettet, perfekt tidspunkt ;) Ved næste ve pressede jeg og med hjælp fra farmand og assistenten der måtte holde mine ben, pressede jeg vores lille pige ud ved 3-4 pres. 7.39 kom hun til verden. Jeg havde næsten ikke opdaget at jeg havde født for det gik så hurtigt. Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdte det stik? Ved min tidligere fødsel fik jeg lattergas, som virkede godt, så det havde jeg også regnet med at skulle have denne gang. Da det gik så hurtigt, nåede jeg kun at spørge efter noget, men så havde jeg faktisk næsten født. Hvad overraskede dig mest ved fødslen? Det var nok at det gik så hurtigt som det gjorde, havde ikke overvejet at det kunne gå så stærkt, og at jeg ikke havde flere smerter end jeg rent faktisk havde. Hvordan var din mand under fødslen? Han var helt fantastisk, han var der og gjorde det han blev bedt om af jordmoderen, så jeg bemærkede ikke at han var der, ikke før end da han klippede navlesnoren. Hvad oplevede du som det hårdeste? Det var nok veerne på vej i bilen, hvor man bare skal sidde ned og prøve at forholde sig roligt. Er der noget du ville have gjort anderledes? Skulle nok have vækket farmand lidt før, så vi havde været på sygehuset lidt før.

Anmeld

29. november 2011

Spunk-vb

Hej Eva. Velkommen til :) Er lidt nysgerrig efter hvorfor du fødte i Holbæk, når du bor i Slagelse - der er jo også en fødeafdeling.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.