FAKTA OM FØDSLEN:
Navn og alder på mor: Sara, 23 år
Barnets navn: Dines Fabian
I hvilken terminsuge fødte du? 38+2
Hvor lang tid tog fødslen? Akut kejsersnit
Hvad vejede og målte baby? 2250 gram, 45 cm
SPØRGSMÅL OM FØDSLEN:
1) Hvordan startede din fødsel?
Det bliver langt, for min fødsels start og slut er ret sammenkædede...
Jeg skulle bare til et ekstra jordemodertjek, da Piraten var konstateret til at være 17% under snit ved en scanning en uge inden… Tidligere på dagen havde jeg været til læge og mit jævnt høje blodtryk var nu steget så meget, at det krævede behandling… Da jeg havde tid hos jordemoderen senere på dagen, så ville min læge lade hospitalet tage stilling til medicineringen… Jordemoderen tog mit blodtryk og var helt enig i at det krævede behandling og gik derfor ud for at konferere med en overlæge om situationen… Imens kunne jeg endelig klemme en gul stråle ud, så jeg sticksede pænt min urin, som desværre viste 4+ protein… Da hun kom tilbage og så at jeg også have protein i min urin, så sagde hun straks at jeg nok skulle indlægges til observation natten over… Før jeg vidste af det blev der nævnt ting som svangerskabsforgiftning og inden da var min eneste bekymring hvorvidt jeg kunne nå den tidlige bus hjem, så jeg kunne tage med svigerfamilien på Hummerhytten… Jeg blev beordret komplet ro uden tv, bog og kun med lov til at rejse mig, når jeg skulle tisse… En lettere panisk mand ankom nærmest straks med min fødselstaske og diverse ting for at være ved min side i et styks umagelig lænestol og han tog først hjem omkring klokken 00 om natten…
I løbet af natten blev der spist en masse orange piller og overlægen kom på besøg og præsenterede sig selv, mens jeg halvsovende snakkede med ham… Frisk drengerøv, der snakkede fødsler og om at de nok ville sætte fødslen i gang den kommende morgen… Og jeg fik da også lige sagt at hans praktikant da gerne måtte deltage under fødslen… Stresset til det yderste pga. hele situationen, som alle ved egner jeg mig ikke til at sidde eller for den sags skyld ligge stille, faldt jeg i søvn igen og vågnede først klokken 6…
Men klokken 6 var jeg derimod også ved at dø af sult… Jeg trak pænt i alarm-snoren og spurgte hvornår der var mad… Der ligger man, 38+2 og uden at have fået mad siden klokken 18 forrige aften… Og så kommer en flabet sygeplejerske og fortæller mig at der er først er mad klokken 8… Og jeg skulle jo heller ikke spise for to, bare fordi jeg var gravid… Havde nær pandet hende ned… Jeg prøvede at sove videre… Klokken 8 ventede jeg længselsfuldt efter min mad, som ankom til min stue omkring 8.30… Jeg løftede låget og så begyndte jeg at tude… På tallerknen lå der et halvt stykke rugbrød, et halvt stykke franskbrød, et halvt rundstykke, 2 stykker ost og en lille pakke syltetøj… Jeg tog et billede af maden og sendte det til min mor... Hun sms’ede straks tilbage at hun ville komme med mere mad, da hun ved jeg slet ikke fungerer uden ordentlig morgenmad… Hvad skulle man gøre uden en fantastisk mor?
Dagen gik med at køre utallige CTG på Piratens hjertelyd, som alle viste at han havde det fint… Så fik jeg at vide at det var besluttet, at jeg skulle sættes i gang… Jordemoderen kom og tjekkede mig indvendigt og konstaterede at jeg var en smule moden og 1 cm åben… Derefter lagde hun den første stikpille… Jeg skulle igen have kørt CTG på Piraten, hvilket stadig så pænt ud… Så kom der et CTG, der så en smule anderledes ud… Min jordemoder så ikke umiddelbart nervøs ud, men sagde at hvis det udviklede sig til det værre, så skulle jeg forberede mig på at det kunne ende med AKS… Jeg begyndte at græde af overraskelse og både manden og jordemoderen trøstede… Jeg var bare slet ikke forberedt på at det kunne være lige nu, vi skulle have Piraten ud… Havde jo forberedt mig længe mentalt på at jeg skulle føde ham og ikke have KS… Kunne slet ikke forholde mig til det… Og det faktum at de fortalte mig at han skulle ud enten i dag eller dagen efter var alt for uvirkeligt til jeg lige kunne forholde mig til det…
Min jordemoder satte et nyt CTG igang og gik ud for at lave noget andet… Efter et stykke tid var jeg slet ikke i tvivl om at der var noget fuldstændig galt, da pulsen svingede mellem at være konstant for derefter at styrtdykke… Jeg trak i alarmsnoren, og ind kom en velmenende so-su et eller andet… Jeg sagde hun skulle finde min jordemoder og det kunne kun gå for langsomt, for der var noget helt galt med min baby… Hun kastede et blik på CTG’en og sagde at hjertelyden så da fin ud… Jeg gentog mig selv endnu en gang og råbte at hun bare skulle finde min jordemoder og det skulle være NU….! Kan love for jeg blev hidsig… Min jordemoder kom få minutter efter og konstaterede med det samme at jeg skulle have AKS og hun ville straks hente overlægen… Jeg lå græd mens overlægen forklarede at Piraten stadig havde det okay i min mave, men var blevet dybt stresset af mine veer, som jeg ikke selv kunne mærke, og at CTG’et tydeligt fortalte at han meget gerne ville ud og helst med det samme… Jeg fik besked på at gøre mig klar til AKS og det skulle være inden for den næste halve time… Beordrede min mand til at ringe til sommerhuset, hvor mine forældre var, for jeg ville have min mor med ind til mit AKS, da manden ikke er så glad for at se blod… Jeg græd bare endnu mere, for kunne ikke se hvordan min mor nogensinde skulle nå frem og alligevel var jeg fattet nok til at sørge for at manden fik givet dem besked om at det var nu, men de måtte ikke køre for stærkt… Jeg skulle nok have fortalt min mor at jeg ville have hende med til mit AKS, for jeg gik bare ud fra hun forstod beskeden, for hun skulle jo have været med til fødslen som fødselshjælper… Men hun troede åbenbart ikke hun skulle med ind, har hun siden fortalt mig… Jeg fik taget nogle akutte blodprøver, gik på wc, fik operationsskjorte på og så kom der en portør for at trille mig og min seng ned i kælderen til operationsstuen… I mellemtiden havde manden trukket det sterile tøj på og mens jeg instruerede jordemoderen i at finde tøj frem til min mor, fik jeg manden til at tage et sidste billede af min mave… Skulle jo pludselig af med den meget før jeg havde forventet, så måtte have et sidste billede foreviget… Jordemoderen forklarede pænt at jeg nok kun måtte have én med ind til operationen og liggende i sengen på vej ud af døren fik jeg råbt at det var pisse lige meget, for manden gik helt sikkert ud, så under alle omstændigheder skulle min mor være back-up, hvis manden blev nødt til at gå ud… Hvilket jeg forventede han ville blive nødt til, man kender vel sin mand og hans begrænsninger… I medgang og modgang…
Jeg blev så trillet afsted mod kælderen, meget ked af det, fordi jeg forventede at skulle være alene under det hele, så de ikke behøvede bekymre sig om en besvimet mand oveni… Velmenende sygeplejersker aede min kind, hvilket bare gjorde hele situationen meget værre… Men så kom han, manden der ændrede hele stemningen… Han præsenterede sig som Uno… Jeg spurgte om det var ligesom kortspillet… Han sagde ja og så var stilen ligesom lagt, for det tvang sgu smilet frem…
De hastede rundt for at finde sterile sko til min mands størrelse 47 plader og det var sgu egentlig også lidt morsomt… Han blev mere og mere bleg, men fik da de sko på de fandt og så stod han ellers med et ben inde i operationsstuen og et ude på gangen… Min mor ankom i alt hast, fik besked på at hun skulle med ind og så smed hun ellers ALT tøjet ude på gangen… Hun fik ellers at vide at hun kunne klæde om ude på wc’et, men eftersom jeg allerede var kørt ind ville hun ikke spilde tid med den slags… Så der har min fantastiske mor ellers stået iført trusser og trukket sterilt tøj og hat på og ellers hastet ind til mig… Samme sekund manden så min mor åndede han lettet op, hastede hen og kyssede mig på panden og så gik han ellers ud på gangen… Derfra overtog min mor tjansen med at holde mig med selskab…
Herfra gik det hele ufattelig stærkt… Jeg blev koblet til nogle forskellige maskiner, fik lagt en akut venflon i mit håndled, da den ovenpå hånden ikke virkede og samtidig med dette fik jeg lagt epidural og kateter, trukket tøjet af og hvad ved jeg… Og jeg blev bare ved med konstant at sige de skulle fortælle ALT hvad de lavede, for ellers ville jeg blive vred… Så hele holdet forklarede pænt hele tiden alt hvad de gjorde, mens de gjorde det, så jeg kunne følge med… Jeg hader nemlig uvished… Det eneste der var nævneværdigt ubehageligt var det skide kateter…
Nå, men så lå jeg der med en arm til hver side som en anden korsfæstet Jesus… Min mor sad og stod skiftevis, fordi hun fulgte interesseret med i hvad kirurgen foretog sig, da hun selv før har fået to PKS på grund af UK babyer… Hun synes det var meget spændende at følge med i det hele og så fortalte hun mig også hvad der foregik og aede lidt på min arm… Jeg lå bare spændt og ventede på hvad alle kommende mødre venter på… Skriget…
Der kom pludselig en Pirat ud, den 30. juni klokken 17.46, på 2250 gram og 45 cm…
Hastigt blev han taget hen hvor jeg ikke kunne se ham og da skriget udeblev, da blev jeg sgu lidt nervøs… Men inden jeg nåede at bekymre mig synderligt, i hvad der føltes som en evighed – men nok var under et minut, var der et temmelig højt vræl… På dette tidspunkt var min mor nærmest løbet hen for at glo på Piraten sammen med kameraet og jeg lå der efterladt sammen med en sød narkosesygeplejerske og så selvfølgelig teamet bag plastikgardinet, som var i gang med at sy mig sammen… Det var nu meget hyggeligt… Min mor løb frem og tilbage mellem mig og babyen, så jeg kunne se billeder af ham, mens jeg lå og blev lappet sammen… Jeg spurgte om den vigtige detalje, som vi alle ligger der og venter på efter en fødsel; har babyen alle sine fingre og tæer…? Uno råber til mig at han har 21… Jeg når straks at overveje om det er en ekstra finger eller tå og om hvorvidt vi er nødt til at få den fjernet, så han ikke bliver mobbet, inden en grinende Uno råber at det er en tissemand han har talt med… Hold da kæft… Det var skøn flabet humor… Vaskeægte plat Kofoed humor, Piratens far kunne ikke have sagt det bedre selv…
Så kom det mest surrealistiske… Totalt Scrubs moment… Kunne høre at team sy-maven-sammen snakkede om alt andet end hvad de lige havde gang i, så måtte sgu lige spørge om de holdt kaffepause eller hvad, for jeg havde ikke planer om at ligge der og glo hele aftenen… Kirurgen med den silkebløde stemme var så venlig at stikke hovedet hen over gardinet og konkludere at de ikke holdt kaffepause, men hvis jeg synes, så kunne de da godt lige holde en halv times pause… Bad dem meget pænt om at få lappet mig sammen i en fart, så vi kunne komme videre i teksten, for jeg ville gerne snart have bedøvelsen ud af min krop…
Uno tog hastigt min baby med hen for at få et lille kys af mig, inden han med baby i armen gik op på intensiv og ude på gangen fik han også snuppet den noget blege nybagte fars arm og trukket ham med, så han kunne være sammen med baby på intensiv… Piraten skulle på intensiv, fordi han kun scorede kun 9 på apgar skalaen, da hans lunger skulle have en smule hjælp… Så han skulle op på intensiv og have c-pap… Derefter løb jordemoderen frem og tilbage og tog billeder af faren og Piraten og hun fik også hentet den nybagte morfar oppe fra min stue og ned på intensiv, så de to rigtig kunne nyde den første tid alene sammen med baby… Hun kom derefter ned og viste mig billeder af hvordan den stolte far og morfar oppe på intensiv hyggede alene med Piraten…
Bagefter tog min mor billeder af den lille moderkage osv., mens jordemoderen viste den frem og fortalte om den… Efterfølgende fortalte min mor mig entusiastisk om hvilke farver tråd jeg blev syet sammen med hvornår og var vældig interesseret i hvordan mit KS blev limet sammen… Hendes eget var nemlig blevet klipset…
Jeg blev efterfølgende trillet op til intensiv, hvor jeg blev genforenet med min mand… Og der stod jo også den stolte morfar og den stolte mormor fulgte med op fra operationsstuen… Så var vi der… Kiggede på den lille Pirat indtil vi blev løsladt fra intensiv… Og så kom den stolte farmor efter vi var blevet trillet fra intensiv til fødegangen… Og de stolte oldeforældre kom når vi blev trillet over på børneafdelingen, for de skulle rejse over næste dag, så de ville meget gerne lige kaste et blik på Piraten inden…
http://voresborn.dk/images/fbfiles/images/arazi.jpg
2) Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik?
Jeg ville gerne have haft akupunktur, lindring i vand, lattergas, bistik og under ingen omstændigheder epidural... Men de valg var slet ikke en mulighed - og epidural den eneste mulighed, hvis jeg ville være under bevidsthed... Kan slet ikke huske om jeg blev spurgt...
3) Hvad overraskede dig mest ved fødslen?
At stemningen under mit akutte kejsersnit var så fantastisk... Det er en oplevelse jeg vil bære i mit hjerte for altid... Ville ikke have være så god en oplevelse, hvis ikke det var for det team, der var på job den aften...
4) Hvordan var din mand under fødslen?
Han var jo ude på gangen... Haha...
5) Hvad oplevede du som det hårdeste?
Minutterne på vej ned i kælderen i elevatoren... Det var skrækkeligt, fordi jeg troede jeg skulle være alene til mit akutte kejsersnit... Og så den måned vi var indlagt på børneafdelingen... Det var den hårdeste måned i hele mit liv...
6) Er der noget, du ville have gjort anderledes?
Nej... Jeg ville selvfølgelig ønske de havde fundet du af at der var noget galt lang tid inden, men... Jeg er bare lykkelig for det hele gik så hurtigt, for ellers havde han nok ikke overlevet...
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)
Anmeld