Jeg så lige du havde styr på det der åndssvage kommunale system vi har i DK. Så nu har jeg et spørgsmål til dig.
Må kommunen godt, uden vores samtykke, give noget af min barsel til faren/samleveren, uden at informere os om dette, og uden at der er en skriftlig eller mundtlig aftale om dette?
Sagen er nemlig den, at det har de gjort, og endda 2 gange faktisk.
Den første gang blev min kæreste fyrret fra sit arbejde efter jeg havde født. De gav ham så 8 uger af min barsel (han var vidst ikke i fagforening og A-kasse den gang) uden at informere os. Vi fandt først ud af det, da jeg pludselig ingen penge fik udbetalt. Jeg brokkede mig selvfølgelig og græd som pisket, for vi havde jo kæmpe minus på kontoen, og stod faktis og skulle holde en fest for barnet, og manglede nu pludselig penge til hele festen. Jeg fik dengang besked på at søge enkeltydele, for der var ingen der ville tage ansvaret. Uanset hvad jeg sagde og gjorde, så fik jeg besked på det var min egen skyld, og at det var op til mig at tjekke at min egen barsel ikke gik i kludder...
Men jeg mener da bare at når papirerne er færdiggjort og underskrevet, og barslen startet, så burde den jo bare køre der fra. Eller hvad?
Nu har de så gjort det igen. Manden blev fyrret, og jeg ringede for at sikre mig hvor vidt de tog noget af min barsel eller ej, for gjorde de det, så skulle hele resten af min barsel jo rykkes baglæns, så jeg kunne starte tilsvarende tidligere på arbejde, således at jeg ikke ville have en periode uden lønudbetalinger. Damen på kommunen forsikrede mig at de ikke havde eller ville tage af min barsel til kæresten, og bad mig derfor 'lade som ingenting' for der figurerede ikke noget på hverken min eller kærestens journal, i forbindelse med barsel.
Nu har jeg så gjort som jeg fik besked på, og der er så sket det at min udbetaling er stoppet i denne måned. Da jeg ringer og brokker mig, og møder op på kommunen, bliver jeg så informeret om at det er fordi kæresten dengang havde fået 2 uger og 4 dage af min barsel, og at der igen ikke er flere penge i min barselspulje..... jeg protesterer og får en lang næse....
De komer så frem til at jeg må søge en engangsydelse, og håbe på det bedste, mens jeg står her og kun er i stand til at betale min husleje og så intet andet.
Altså nægter de igen at tage ansvar for det de har lavet, og det må nu være op til mig at tigge mig til mad og bleer.... Kan det virkelig være rigtigt? SKAL de ikke på en eller anden måde tae ansvaret for det her?
Sidste gang, da det gjalt 8 uger, uden udbetalinger, der fik jeg også besked på at søge en engangsydelse. Da svaret kom på den ansøgning, var de nået frem til at jeg til 8 uger kunne få 2300 til mig selv, til mad, og at de sandelig skulle betales tilbage, når jeg igen fik løn..... Det mener jeg er uacceptabelt ud over alle grænser. Og nu står jeg så i det igen, denne gang er jeg bare alene mor, og håber på bedre chancer af den grund....
Men hvad er mine chancer egentlig? og hvad er mine rettigheder? Får jeg noget ud af at klage, eller får jeg igen en lang næse, og besked på at tigge mig til tingene?
Kan det virkelig være rigtigt at de kan ændre i min barsel, og give det til manden, uden skriftlig aftale, og endda efter de pr. telefon har lovet at det ikke vil ske? Da manden jo var og er i fagforening, skulle han så ikke have haft noget støtte ad den vej? eller almindelig kontanthjælp?
Anmeld