Om at give slip - farvelbrev til min baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.299 visninger
23 svar
13 synes godt om
23. marts 2015

Anonym trådstarter

Elskede Nor

Jeg er så trist over, at jeg ikke kommer til at se dig vokse op. Over at jeg aldrig gav dig chancen for at sige hej til denne verden. Skyd ikke skylden for dette over på andre mennesker, det er ene og alene min skyld. En del af livet er simpelthen et spørgsmål om held og mit er ganske enkelt løbet ud.

Jeg blev stillet overfor et umenneskeligt krav og pres fra omverdenen, der tvang mig til at vælge mellem at blive alenemor til dig og dermed aldrig se min elskede familie mere. Jeg kunne ikke andet, hvor meget jeg end ønsker at have gjort det, mens tid var.

Jeg er virkelig ked af at det endte som det nu engang endte. Hele det kaos omkring aborten har ødelagt mig for altid. Jeg ved ikke hvordan jeg nogensinde skal komme ud af det helvede, jeg har bragt mig selv i. Fra at have et nogenlunde normalt liv uden nogen kontakt til psykiatrien er jeg gået til at have været indlagt i lange perioder og have det ganske forfærdeligt. Jeg kæmper for at komme tilbage til et normalt liv, men det er godt nok svært. 

Jeg ville ønske, at jeg havde muligheden for at bringe dig tilbage til verden alligevel. Jeg ønsker at jeg havde valgt anderledes og at du ikke var nødt til at se mig have denne smerte, som du nok har været det. Jeg ønsker at meget var anderledes, men det er det desværre ikke. Uanset hvor meget jeg ønsker det, kan jeg aldrig lave om på fortiden.

Jeg kommer aldrig til at føde dig, til at holde dig, til at følge dig i skole på første skoledag, til at holde om dig når dit hjerte brister og til at juble når det går dig godt.

Den 4. April vil fremover altid være en hadedag i min verden. Det er dagen, hvor du ifølge terminsdatoen ville være kommet til verden. Gad vide hvordan du ville se ud? Ville du mon ligne B, din halvstorebror? Ville du mon få de samme træk som hele din mors familie har? Jeg er nysgerrig og har det ret svært ved at du aldrig kommer til at trække vejret selv. I stedet for at være en festdag er det nu blevet en officiel sørgedag i mit liv.

Min plan for dagen er at besøge dit sidste hvilested, spædbørnsgraven på Svendborg Kirkegård og dernæst formentlig mødes med din far for en lille snak om hvordan verden hænger sammen her efter aborten. Jeg savner ham virkelig, også selvom vi aldrig var kærester eller tæt på at blive det. Jeg savner den intimitet vi havde. Jeg savner at blive nusset i håret af ham, når det hele bare er noget lort. Jeg savner virkelig at være tæt med nogen.

Jeg hader virkelig ordet ”abort”. Som om at du bare var et ligegyldigt stykke noget, man bare smider væk. Jeg kan få det helt dårligt, når nogen nævner det ord. Myrekryb, kvalme og næsten tendens til opkastninger. Det er virkelig slemt. De fleste folk virker så ufølsomme, når de nævner ordet, også selvom det formentlig ikke er deres hensigt at være.

Nå, tilbage til graviditeten. Jeg var dybt chokeret, men på en eller anden underlig måde også virkelig lykkelig den dag jeg stod med de to famøse røde streger på graviditetstesten. Lykkelig over hvordan min krop kunne skabe så stort et mirakel. Der gik ikke lang tid til jeg var 100% sikker på hvad det var jeg ville. Jeg var parat til at ligge mit ungdomsliv på hylden og tage det ansvar der følger, når man skaber sin egen lille familie. Selvom du ikke var planlagt skal du vide, at du i den grad var et ønskebarn. Du var elsket helt fra dag ét!

Derfor smerter det mig ekstra meget, at jeg måtte afbryde graviditeten på baggrund af min families handlinger. Allerede før indgrebet fortrød jeg hvad jeg var i gang med. Da jeg vågnede op igen efter at have været i narkose havde jeg fornemmelse af at nogen lå og græd helt hysterisk. Senere fandt jeg ud af at den person faktisk var mig selv. Jeg havde absolut ingen kontrol over mig selv og det tog virkelig lang tid for din far, S, at få mig til at falde så meget ned, at jeg kunne være tilstede. Det mest skræmmende ved det hele var den manglende kontrol over mig selv. S blev et par timer og nussede mig og holdt om mig. Jeg lå bare og græd og hulkede, at jeg ligeså godt kunne dø. Jeg havde været ude for det mest traumatiske man som kvinde og kommende mor kunne være udsat for. Jeg vidste jo godt at, det var den forkerte beslutning inden, men jeg kunne bare ikke få sagt fra. Den dag mistede jeg ikke kun mit barn. Jeg mistede også dele af min familie. 

Forløbet efter var ikke det sjoveste. Jeg blev indlagt flere gange med massive blødninger, tegn på rester af væv i livmoderen og sidst men ikke mindst fik jeg en voldsom infektion i livmoderen, der skulle behandles med antibiotika. Personalet var meget opmærksomme på min psykiske tilstand og jeg husker at jeg var voldsomt irriteret over at de blev ved med at ville lave suicidalkontrakter med mig, for det var jo ikke der problemet lå. Jeg var ked af det og havde virkelig mange smerter, jeg ville ikke tage mit eget liv.

Der gik dog ikke mange timer fra jeg blev udskrevet til jeg tog min første overdosis af piller, 40 stk. i alt. Jeg ville bare dø, væk fra hele den onde verden, der tvang mig til at gøre noget jeg ikke havde lyst til. Det førte til min første indlæggelse i psykiatrien.

Først var jeg indlagt på skadestuen til udpumpning af pillerne og blev derefter ført over i psykiatrisk skadestue til en samtale med en læge. Her troede jeg at det hele stoppede, for det var jeg blevet lovet. En kort samtale med en læge og så hjem igen. Men jeg tog fejl! Lige pludselig var dukkede der to politibetjente op, der skulle føre mig til Det Børne- og Ungdomspsykiatriske Hus, hvor jeg blev tvangsindlagt på den lukkede afdeling. Prøv lige at forestille dig at blive spærret inde på en lukket afdeling, bare fordi man har mistet sit første barn.

Den indlæggelse førte til mange og nu sidder jeg her igen på min 10. og forhåbentlig sidste indlæggelse i ungdomspsykiatrien. Jeg VIL videre! Jeg ved bare ikke hvordan. Det hele er bare virkelig svært. Det er svært, når man som jeg er blevet ekstremt selvskadende og hård ved mig selv. Jeg ved godt at jeg skal videre, at jeg skal give slip, men det er fandme lettere sagt end gjort. Hver evig eneste dag er en stor kamp, men jeg vil leve. Jeg har besluttet mig og nu skal det være.

Jeg er godt klar over at det ikke bliver nemt med datoerne for termin, første positive graviditetstest og for dagen hvor du forlod min mave. Undskyld lille skat! Jeg savner dig og elsker dig! Det håber jeg at du kan mærke.

Al min kærlighed til dig, min lille kriger. 

Kys

Din mor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2015

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Stort, stort kram til dig!!! Ved slet ikke hvad jeg skal skrive!! Hvor må det være ulideligt hårdt det du er/skal igennem! Håber du kommer godt om "på den anden side"! 

Anmeld Citér

23. marts 2015

Bissen

Sikke en smerte at leve med - håber du på et tidspunkt kan komme videre og kan leve med sorgen. 

Ja ved ikke lige hvad jeg skal sige - Du skulle bare vide at jeg havde læst dit brev. 

Anmeld Citér

23. marts 2015

Dianabk

23. marts 2015

Rikke _ Mor til Ida <3

Kæmpe kram!

Det lyder til at du har været en del igennem og hvis du får brug for at skrive/snakke med nogen, så er du velkommen til at skrive. 

Anmeld Citér

23. marts 2015

Beem82

Åh for pokker hvor smerter det i mig på dine vejne, kan slet ikke forestille mig det mareridt du står i! 

Men kan samtidig fornemme at du rummer en stor styrke og nu bare skal finde det fodfæste, der skal til for at du begynder vejen tilbage til livet. Det gør mig glad! Fokuser på den styrke, tro på den og hold fast selvom vejen bliver lang og bumpet, er sikker på du nok skal klare det! Du har jo også i dit lille barn din helt egen skytsengel, der sidder på din skulder og hepper på dig 

Sådan ser jeg min søn for mig som jeg mistede sent i graviditeten og skal lære at leve uden. Det er en sej kamp, men jeg ved han hepper på mig og det gør jeg fortsætter.

Sørg for at passe på dig selv og kun omgiv dig med de mennesker som vil dig det godt, som kan støtte dig som lige præcist du har brug for det og som du stoler på. DU er din prioritet nu, husk det 

Kæmpe kæmpe kram, ønsker dig alt det bedste 

Anmeld Citér

23. marts 2015

Anonym trådstarter

Omsorgsgiver skriver:

Stort, stort kram til dig!!! Ved slet ikke hvad jeg skal skrive!! Hvor må det være ulideligt hårdt det du er/skal igennem! Håber du kommer godt om "på den anden side"! 

Tak for kram 

Anmeld Citér

23. marts 2015

Anonym trådstarter

Mettebids skriver:

Sikke en smerte at leve med - håber du på et tidspunkt kan komme videre og kan leve med sorgen. 

Ja ved ikke lige hvad jeg skal sige - Du skulle bare vide at jeg havde læst dit brev. 

Jeg prøver i hvert fald hvad jeg kan nu. Det SKAL vende for jeg VIL tilbage til mit gamle liv. Det er squ ikke sjovt at være indlagt på psyk så længe ��

Anmeld Citér

23. marts 2015

Anonym trådstarter

Dianabk skriver:

❤️

Anmeld Citér

23. marts 2015

Anonym trådstarter

Rikke _ Mor til Ida <3 skriver:

Kæmpe kram!

Det lyder til at du har været en del igennem og hvis du får brug for at skrive/snakke med nogen, så er du velkommen til at skrive. 

Tak for kram ❤️ Og for tilbuddet. Skriver nok senere. Først og fremmest havde jeg bare behov for at komme ud med min sorg.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.