Anonym skriver:
Er det virkelig så synd for enebørn? Ender de med at blive egocentreret børn og voksne, som ikke kan finde ud af at dele? Bliver de ensomme, når vi forældre en dag er væk? Vil de føle et tomrum hele livet, over ikke at have søskende? Jeg ved godt at man ikke kan stille det helt sådan op, fordi det kommer jo an på det enkelte individ, men nu er jeg snart træt af at få smidt disse kommentarer i hovedet af folk i min omgangskreds.
Min kæreste og jeg har et barn på knap 2 år, og vi ved endnu ikke om vi ønsker flere børn. Umiddelbart så gør vi ikke, og vi elsker at bruge alle vores ressourcer, på vores lille krudtugle vi allerede har. Vi nyder hun er lille endnu, men vi nyder også at hun bliver ældre og mere selvstændig, og både min kæreste og jeg føler at vi har en stor frihed nu, da vi kun har et barn, og hun nu er så stor og mere selvstændig. Vi vil egentlig nok bare i bund og grund "kun" have et barn, som det ser ud lige nu. Mange i omgangskredsen spørger, hvornår vi skal have en til, og hvis vi svare som regel, at det ved vi ikke, og at vi ved slet ikke om vi skal have flere. Så er det at de ovenstående kommentarer kommer, og NØJ hvor får vi DÅRLIG samvittighed
Vi har nærmest fået en følelse af, at vi er egoistiske, hvis vi ikke vælger at få flere børn, og vores datter bliver 120 procent ensom og jeg kunne blive ved. Føler mig presset til at skulle have en til. Selvfølgelig ville jeg elske den næste lige så højt, og vi ville sagtens kunne klare det på alle leder og kanter, men lysten er der bare ikke til at forsøge at blive gravide igen. Vi føler familien er fuldendt.
Til jer enebørn derude, vil i ikke fortælle om jeres liv som enebørn, og om i føler jer alene, og føler at jeres forældre var egoistiske ved ikke at give jer søskende.
Er i vildrede, og det fylder meget inde i mig. Min kæreste lader sig heldigvis ikke påvirke så let. Jeg siger ikke at vi aldrig vil have et barn mere, men hvis nu vi aldrig bliver skruk igen, så vil jeg bare høre fra nogen at det er OKAY.
Det er 100% ens eget valg. Nej man behøver ikke blive egocentreret osv, men spørger du min mand så vil han svare et højt rungende JA til om han har manglet/mangler søskende, ikke så meget i sin barndom, men mere i hans voksne liv. Han siger tit til mig at han er lidt misundelig over at jeg har niecer og nevøer, og at jeg kan dele nogle ting med mine søskende.
MEN når det er sagt, så er der INTET galt i kun at få et barn, hellere nøjes med et og have fuld fokus og overskud til den ene, end at ende med flere som man måske ikke føler man har overskud til blot fordi "samfundet" helst ser at vi får mere end 1 barn..