Anonym skriver:
Men når ikke du har taget ja hatten på har du vel ikke siddet og beklaget dig over det ene og det andet, du har vel prøvet at " forsvinde" på en måde der ikke var opsogtsvækkende..
Ærligt, jo jeg har sgu brokket mig eller rettere jeg har haft en aura af dårligdom omkring mig og spredt en forfærdelig stemning... Mange gange har jeg vidst det, men simpelthen ikke vidst hvordan jeg skulle stoppe det, jeg har hadet mig selv for det og det forstærkede bare min sorte aura - fuldstændig skruen uden ende. Og det eneste jeg ønskede mig overhovedet var jeg havde overskuddet til enten at trække mig eller finde jahatten. Men netop det overskud havde jeg jo ikke, for så ville jeg jo ikke have det så skidt.
Tror man skal have prøvet at have smerter enten mentalt eller fysisk, for at forstå det ikke bare er at tage sig sammen, for der var ikke noget man hellere ville i denne verden.
Og jeg kan sagtens følge, og hvad så. Hvorfor skal din jul ødelægges fordi en har det skidt (og jeg tolker kun, men det er simpelthen fordi jeg ikke tror på man opfører sig sådan med mindre man har det skidt, og når du skriver det med gigt så har jeg set min veninde i stærke smerter af gigt og ved det på ingen måde er en dans på roser). Men på den anden side, når hun er ude af døren - har du det godt igen, hun har det stadig skidt.
Husker det selv julen for 8 år siden og tiden efter. Jeg vidste jeg spredte en dårlig stemning, ikke med surhed så meget men med totalt fraværende, med sorg, med vrisse svar eller slet ingen svar. Og ved du hvad der gjorde sindsyg ondt, det var jeg ikke kunne holde en pause fra det, jeg vidste de der rummede mig, de kunne når jeg gik have et godt liv, de kunne nyde juledagene, de kunne begejstres ved julegaver, mens jeg var skide ligeglad med gaver for min skyld kunne de smide dem alle sammen ud. De kunne glædes over maden, jeg kunne ikke en gang spise den for min hals snørrede sig sammen, de kunne se det smukke i sneen og jeg kunne kun tænke den dækkede lanternen på graven osv osv osv osv.
Så for at svare, nej jeg kunne slet ikke overskue At tage hensyn til andre, men jo jeg trak mig væk ikke for deres skyld men for min egen - og tror faktisk det spredte en endnu dårligere stemning.