I mine øjne respektløse gæster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. december 2014

TNBC

Anonym skriver:

Jeg vil gerne være fleksibel, men de er jo nød til at sige noget istedet for at brokke sig.. Deres datter er 9 og mine er 5 og 8 og som før skrevet har vi altid gjort sådan - også hjemme, så der burde ikkevære noget problem.. 

Og ja jeg synes når man er gæst et sted så er det værten der bestemmer medmindre man kommer med forslag/spørgsmål/ændringer der er konstruktive og det er brok ikke.. Ellers kan man selv holde eller sige nej tak til invitationen..

Fordi I altid har gjort sådan, kan hun jo godt have været træt og de har tænkt at det måske var en god ide at hun fik gaverne, hvis hun nu faldt i søvn.. Jeg kan også være træt kl.20, og har egentlig bare lyst at gå i seng.  At det har været en dårlig dag. At de har været for tidligt op, ved at blive syge eller bare en dårlig dag. De er jo ikke sådan hver gang, hvis de var det, ville jeg sige noget.

Værten kan også åbne munden og spørge om man skal gøre det på den ene eller anden måde. En vært skal jo også sørge for at gæsterne har det godt. Hos os blev der spurgt, skal vi gøre det nu eller skal vi vente... simple små spørgsmål, så alle har noget at skulle have sagt.

Så du ville hellere have at de meldte afbud samme dag??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2014

ninibadini

Jeg kan godt følge dig. Har det på samme måde med min svigermor  Vi holdt jul hos min kærestes familie for nogle år siden, og blev bare så ked af det fordi det hele bare skulle stresses igennem med mad og gaver, og vi var færdige kl 21 uden nogen hygge. I år havde vi så valgt at hans familie kunne komme hjem til os, så kunne det være lidt mere på vores måde. Så vi fik en rimelig hyggelig aften kun med lidt brok fra svigermor. Men vi havde også snakket om på forhånd hvad der skulle ske, så jeg tror det vigtigste er at afstemme forventningerne så ingen bliver kede af det.

Jeg kan sagtens følge dig i at det er træls, at din søster bare kommer og brokker sig over alting. Gør hun det generelt? Eller kun i går? Måske skal du bare vende det døve øre til og bare være glad for at du har nået hvad du ville mht pynt, konfekt, mad osv. At andre ikke kan værdsætte det, er jo ikke dit problem.

Mht gaverne synes jeg også det er hyggeligst når man pakker ud én af gangen, og jeg synes sagtens du som vært kan sige, at nu gør vi det på den her måde. Og jeg synes slet ikke det gør noget at børn lærer, at man godt må vente på det gode og kan glæde sig over at andre bliver glade. Det der med at de skal have gaver i løbet af hele dagen kan jeg ikke følge (Jeg får nok en anden holdning når jeg får børn i den alder, men man kan jo godt have nogle principper )

Anmeld

25. december 2014

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Fordi I altid har gjort sådan, kan hun jo godt have været træt og de har tænkt at det måske var en god ide at hun fik gaverne, hvis hun nu faldt i søvn.. Jeg kan også være træt kl.20, og har egentlig bare lyst at gå i seng.  At det har været en dårlig dag. At de har været for tidligt op, ved at blive syge eller bare en dårlig dag. De er jo ikke sådan hver gang, hvis de var det, ville jeg sige noget.

Værten kan også åbne munden og spørge om man skal gøre det på den ene eller anden måde. En vært skal jo også sørge for at gæsterne har det godt. Hos os blev der spurgt, skal vi gøre det nu eller skal vi vente... simple små spørgsmål, så alle har noget at skulle have sagt.

Så du ville hellere have at de meldte afbud samme dag??

Som skrevet før ja så er hun blevet en brokker, men nej synes ikke hun plejer at være så strid i forhold til alt, så var spistiden gal, så rødkålen der blev spyttet ud, så for store mandler, så for mange mandler og så gaverne..

så ja i dette tilfælde ville jeg faktisk hellere de var blevet væk...

Jo kunne godt spørge, men kan helt ærlig ikke se hvorfor jeg skulle, når det normalt ikke er noget problem den måde det kører på og nej deres datter var ikke træt...

Anmeld

25. december 2014

Anonym trådstarter

Jeg kan godt følge dig. Har det på samme måde med min svigermor  Vi holdt jul hos min kærestes familie for nogle år siden, og blev bare så ked af det fordi det hele bare skulle stresses igennem med mad og gaver, og vi var færdige kl 21 uden nogen hygge. I år havde vi så valgt at hans familie kunne komme hjem til os, så kunne det være lidt mere på vores måde. Så vi fik en rimelig hyggelig aften kun med lidt brok fra svigermor. Men vi havde også snakket om på forhånd hvad der skulle ske, så jeg tror det vigtigste er at afstemme forventningerne så ingen bliver kede af det.

Jeg kan sagtens følge dig i at det er træls, at din søster bare kommer og brokker sig over alting. Gør hun det generelt? Eller kun i går? Måske skal du bare vende det døve øre til og bare være glad for at du har nået hvad du ville mht pynt, konfekt, mad osv. At andre ikke kan værdsætte det, er jo ikke dit problem.

Mht gaverne synes jeg også det er hyggeligst når man pakker ud én af gangen, og jeg synes sagtens du som vært kan sige, at nu gør vi det på den her måde. Og jeg synes slet ikke det gør noget at børn lærer, at man godt må vente på det gode og kan glæde sig over at andre bliver glade. Det der med at de skal have gaver i løbet af hele dagen kan jeg ikke følge (Jeg får nok en anden holdning når jeg får børn i den alder, men man kan jo godt have nogle principper )

Lige nøjagtig, der var ordet, julen blev stresset igennem.. Der var slet ikke tid til ro, hygge, grin, glæde og deling, det skulle bare overståes..

Og så plejer det ikke at være et problem at vente på hinanden, mine børn er vant til at det er sådan man gør juleaften - kan godt være at de de modsatte år smider med gaverne til højre og venstre, men så kan de jo på vejen ned forberede deres datter på at hos moster venter vi på hinanden - ligesom jeg selv gør med mine børn hvis vi skal et sted, hvor jeg ved noget andet vil ske...

ja, jeg synes desværre hun har fået en tendens til at blive sortser..

Anmeld

26. december 2014

lineog4

Der er ikke noget som julen der kan skuffe, hvor forskellige forventninger braser sammen og man sidder med følelsen af man ikke fik sin rigtige jul.

Men tænker du kan prøve at vende den om. Hvad om næste gang I skal være sammen din søster inviterer og til samme regel: mit hjem, min jul. Det bliver så en jul, hvor der ikke er lavet bordpynt, hvor man har hygge/afslapningstøj på, hvor den traditionelle julemad udfordres og der måske er lavet en masse salat. Hvor gæsterne skal komme kl 15 og I kan spise tidligt. Ja måske skal der endda pakkes gaver op før julemaden.... Vil du så bare nyde for det er jo deres hjem, deres jul?

For mig lyder det til du ikke anerkender man kan være totalt julet uden at gøre det på din måde. Jeg er fx totalt julet, men der er absolut ingen bordpynt, og der hvor skøn lun rødbedesalat med gedeost istedet for rødkål. Og der er ingen forkromede regler om gaveudpakningen, det gøres som vi lyster og alle kan komme med ideer, der er ikke specielt juletøj det handler bare om at have det godt. Men jeg ved da der er ting som ville kunne få mig til at bryde sammen hvis jeg ikke kunne juleaften.

nyd hinanden, nyd I har hinanden og I kan være sammen i julen - og lav julen til en fælles ting og ikke mit hus min jul, men vores familie, vores jul

Anmeld

26. december 2014

Mumto3

Anonym skriver:

min ældste søster, hendes mand, datter og mor skulle komme igår..

Min mor jeg jeg bliver enige om at vi spiser kl 18, da vi står for maden..

Min søster med familie træder ind af døren kl 17 - ej skal vi først spise kl 18, jeg er sulten! (Min søster)

Jeg har selv lavet rødkål, dette varmer vi før og sætter i "høkasse" (min seng) Vores elektrisitet er ikke så godt - kører ovnen kan kun to plader varme ellers smækker strømmen.. Da det er varmet smager jeg på det og siger at jeg synes det smager sært (synes jeg også den 23., hvor jeg lavede det) Min søster smager åbner skabet til skraldespanden og spytter det ud! Det var strid - måske fordi jeg havde tyggegummi i munden før... Min mor smager og siger det er udemærket..

Jeg vil lave æbler med gele og har derfor lånt en transportabel kogeplade via fb.. Den er meget langsom om at komme i gang.. "Vi kan da bare droppe de æbler"

Vi sætter os til bords - med alt...

Så til risalamanden... -så var der for groft hakket mandler i og så var der for mange mandler i! Fik dog her sagt at så kan hun selv lave det næste gang...

Så skulle der danses om træet og vi fik sunget nogle flere sange end forventet...

Gavetid og kl var kun 20... Hos mig får en en gave og pakker op og så får næste, så alle kan se hvad man får.. Jeg fandt pakker og pigerne skiftes til at dele ud.. Ej vi er end ikke begyndt på denne side! Ja og der står også nogle i hjørnet! nu skal der tempo på! Deres datter var også ad hendes far at denne måde gad hun ikke - hun ville have sine gaver!

Kl 22 var gaverne delt ud - intet hygge eller pause til slik og sodavand/øl - vi skulle jo videre!

Jeg gør meget ud af julen og elsker julen.. Jeg laver rødkål, købte i år både and og flæskesteg, da jeg ved de to ikke er vilde med and, der er lavet 4 slags konfekt, saltede og brændte mandler, masser af slik og drikkelse.. Bordpynten tog et par timer at lave.. Dette er der ingen der beder mig om, men det hører til MIN jul og jeg forventer ikke at mine gæster er lige så vilde med julen, men almindelig høflighed er vel på sin plads? Jeg holder julen altså mine traditioner.. De har holdt jul hos os 3-4 gange, så de ved vi venter på hinanden med gaver, hvorfor så sidde og mugge og halvsove? Jeg synes det er respektløs, så kan man sige nej tak...

Jeg vil bare sige jeg godt forstår dig og jeg ville selv have det på samme måde!

Anmeld

26. december 2014

Anonym trådstarter

Jeg kan se at I alle fæster jer på det med gaverne - fair nok at I mener jeg gør det forkert, men det mener jeg ikke.. Nej jeg ville takke nej hos jul hos dem, da de for det første aldrig gad holde det og for det andet fordi jeg ville vide det ikke ville være jul i mine øjne, så må jeg som gæst takke nej fremfor at sidde en hel aften i et hjørne og mugge..

Men der var så meget mere i den tråd omkring at hun nærmesr ikke sagde hej inden hun brokkede sig over spisetiden, at hun spyttede min mad ud, fordi det ikke smagte godt sammen med hendes tyggegummi, at vi bare skulle droppe æblerne, så vi kunne spise nu istedet for at vente ti min, at mandler var for store, at der var for mange mandler i... Ville I synes det var fedt at få smidt i hovedet? En ting er, at når man kommer og hører at man først spiser kl 18, at man så siger øv, jeg er ellers så sulten, men at det fortsætter gennem hele måltidet, det er dræbende - om man så har gjort noget ud af det eller ej..

Anmeld

26. december 2014

hesøth

Anonym skriver:

Jeg kan se at I alle fæster jer på det med gaverne - fair nok at I mener jeg gør det forkert, men det mener jeg ikke.. Nej jeg ville takke nej hos jul hos dem, da de for det første aldrig gad holde det og for det andet fordi jeg ville vide det ikke ville være jul i mine øjne, så må jeg som gæst takke nej fremfor at sidde en hel aften i et hjørne og mugge..

Men der var så meget mere i den tråd omkring at hun nærmesr ikke sagde hej inden hun brokkede sig over spisetiden, at hun spyttede min mad ud, fordi det ikke smagte godt sammen med hendes tyggegummi, at vi bare skulle droppe æblerne, så vi kunne spise nu istedet for at vente ti min, at mandler var for store, at der var for mange mandler i... Ville I synes det var fedt at få smidt i hovedet? En ting er, at når man kommer og hører at man først spiser kl 18, at man så siger øv, jeg er ellers så sulten, men at det fortsætter gennem hele måltidet, det er dræbende - om man så har gjort noget ud af det eller ej..

Jeg er helt enig med dig......og ville nok bare lade være med at invitere dem en anden gang.

Anmeld

26. december 2014

Anonym trådstarter

hesøth skriver:

Jeg er helt enig med dig......og ville nok bare lade være med at invitere dem en anden gang.

Det er også i mine tanker - problemet er bare at det er en selvfølge at de skal ned, da de har været her hvert andet år, de sidste 8 år.. Men den tager jeg/vi om to år.. 

Anmeld

26. december 2014

*Toffee*

Din søster er respektløs overfor dig. Det er ikke bare uhøfligt, men direkte uartigt at tale om maden på den måde du fortæller og stille en sådan attitude op.

Derudover er det dig der har inviteret til jul, de kommer som gæster. Derfor er det selvfølgelig dig der sætter rammerne for hvad der skal ske. Man begynder altså ikke at debattere om fremgangsmåden, det mener jeg er ret uhøfligt. De har været til jul hos dig før, så de må jo vide hvordan det nogenlunde ville foregå. 

Jeg er også vokset op med at børnene var der på lige fod med de voksne. Det vil sige at der blev givet én gave af gangen, som blev pakket op mens de andre kiggede på. Og det kan (skal) børn sagtens lære, så det er der altså ikke noget galt i 

Jeg kan godt forstå du er ked af aftenens forløb, og havde jeg været i dit sted, så havde jeg overvejet ikke at invitere dem igen 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.