Kære du.
Mor og far SKAL være der.
Alle andre MÅ være der. Hvis de opføre sig ordentligt.
For 3 år siden stod jeg i en lignende situation med svigermor.
Vi var meget om os inden fødslen mht. At fortælle familien at det ikke var sikkert Vi ville have besøg på sygehuset osv osv. Vi valgte så alligevel at invitere dem.
vi havde ydermere fortalt dem at vi max ville have besøg en time af gangen. De blev i to timer hvor svigermor hele tiden vil holde, da hun efter to timer proklamerede at hun vil have mere kaffe og at farfar og onkel på 6 år da også skal holde, der sagde jeg fra (ikke fordi de ikke måtte holde, men fordi jeg var træt, havde fået nok af besøg og bare gerne ville have mit barn.) jeg sagde til dem på en pæn måde at nej, nu ville jeg gerne have mit barn og have ro.
De tog hjem og dagen efter fik jeg en meget lang og meget grim sms fra min svigermor med alverdens skældud og beskyldninger. Utrolig groft og hårdt på tredie dagen hvor man i forvejen er lidt hudløs.
Min mand fik et føl og endte med at skændes med mor Og mormor i telefonen i meget lang tid og efter det så vi dem faktisk kun et par gange i løbet af de næste 6 mdr.
Nægter og nægtede at nogen andre skal diktere hvordan jeg er med mit barn. Og jeg havde intet forkert gjort, så besluttede mig for at fokusere kun på baby og at når de engang var klar til at undskylde så skulle jeg nok lytte.
efter et halvt års tid fik vi snakket det igennem, de forstår hvad jeg forventer og de ved at nogen af deres forventninger aldrig går i opfyldelse, fordi det her er mit liv og mit barn, jeg bestemmer. (Og min mand self.
men det er implicit) de har haft deres chancer som forældre nu skal de være bedstemor og oldemor, det er nye roller.
Jeg har et rigtig fint forhold til mine svigermødre (svigermor og sviger mormor) i dag, vi laver endda ting sammen. Det har krævet hårdt arbejde og Jeg kommer nok aldrig til at glemme hvor ondt det gjorde Dengang.
Men jeg har tilgivet det.
håber du måske kunne bruge min historie til noget, selv om det blev lidt langt.