Hej Linda. Jeg har et spørgsmål..
Min mand foreslog forleden at rejse til Tyrkiet og holde nytår der uden vores søn på 13 mdr. Men jeg ved ikke rigtig om jeg kan dette.
Hvordan vil det påvirke ham? Det drejer sog om 10 dage. Og hvis det nu bliver til noget vil han blive passet af mormor, som han er meget glad for.
Normalt ville jeg ikke rejse uden ham, men jeg er gravid og skal føde om 4 mdr. Og vi tænker lidt at vi måske har brug for en lille rejse bare os to.
Men jeg er meget usikker.. jeg føler mig som en dårlig mor bare ved at tænke på det. MEN på den anden side vil jeg også gerne rejse.
Kan man rejse uden ham? Vil det påvirke ham meget..
Vh forvirret mor..
Lindas svar
Kære Forvirrede mor
Jeg kender rigtig godt til, at vi som forældre til små børn, trænger til en pause eller lidt partid alene. Men jeg kan ikke understrege nok for dig, at helt små børn, ikke vil kunne forstå en så lang adskillelse.
Jeg kan ikke berolige dig, for både forskningen og min egen erfaring siger mig, at man skal beskytte børn mod længere adskillelse fra de personer, som er de primære omsorgspersoner i deres liv. En god tommelfingerregel, jeg plejer at referere til, er, at 1-årige børn kan undvære mor og far 1 døgn, 2-årige børn 2 døgn osv. Simpelthen fordi de hjernemæssigt ikke kan begribe adskillelsen, som vi voksne kan.
Jeg vil gerne gøre teorien i det jeg her siger helt klar, og vil derfor kort forklare, hvad der sker i barnet, ved længere tids adskillelse, end barnet kan klare.
Børn der bliver adskilte fra deres primære omsorgspersoner (far og mor eller dem, der har den rolle i barnets liv), vil ifølge forskningen reagere i tre faser, alt efter hvor lang tid adskillelsen varer:
1. Protestfasen: Barnet vil først protestere, græde højt og ”lede” efter mor og far.
2. Fortvivlelse: Efter noget tid vil barnet blive fortvivlet, give op og blive mere følelses ”flad”. Her reagere barnet ofte med vrede indadtil eller udadtil.
3. Frakobling: Sker, hvis barnet ikke finder en tilstrækkelig ”reservemor” i dem der passer det. Barnet vil ved gensynes med sin mor reagere på hende, som en fremmed. Denne fase kan give problemer op i voksenalderen.
Faktisk har jeg set lige netop det du beskriver i praksis. Min gode veninde var Au Pair for en familie, der valgte at rejse en uge på ferie uden den yngste på 9 måneder. Barnet reagerede, som jeg har beskrevet herover, og ved gensynet tog det lang tid for mor og barn finde ”rytmen” igen. Og efterfølgende, hver gang mor rejste sig fra sin stol, græd barnet og ville ikke slippe sin mor.
I forhold til, at du skal føde om 4 måneder, og I derfor vil have to børn med kort mellemrum, vil det være mere hensigtsmæssigt for jer alle, hvis I ikke rejser så lang tid væk. Simpelthen fordi den ældste i så fald vil være bange for at miste dig igen, og måske opleve det som endnu et brud i jeres relation, at få en lillebror eller lillesøster. Det er i forvejen svært for børn under 4 år at "dele” mor, med en ny søster eller bror.
Jeg er ked af at jeg ikke kunne give dig det ønskede svar, men jeg kan simpelthen ikke tilråde, at I rejser så længe væk fra jeres barn, på nuværende tidspunkt. Overvej i stedet at tage en kortere weekendtur. Det vil passe bedre til barnets alder. Jeg ønsker jer alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver i Trivselifamilien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk