Mor og meget mere skriver:
Jeg kan slet ikke se, ud fra det, du beskriver, at der kunne være grundlag for en underretning. Det er meget subjektive, diffuse og værdiladede kritikpunkter, du rejser mht. det, du kalder psykisk misrøgt. Jeg tror - ud fra det, du skriver her, og andet kan jeg jo ikke forholde mig til - at der primært er tale om tre voksnes vidt, vidt forskellige måder at se på børneomsorg og opdragelse på. Og at prioriteringen nye bryster til mor kommer over nyt vintertøj til børnene - hvis det altså er tilfældet, og mor ikke har tænkt sig at købe vintertøj her i weekenden - lyder ikke charmerende eller forståeligt, men det gør ikke børnene hverken mere eller mindre omsorgssvigtede, om mor så bruger en million på sig selv - det gør det kun svært at forstå, set udefra.
"De bliver ikke opdraget" - er i sig selv en tom påstand, som masser af mennesker ville hævde om masser af børn. Det kræver konkrete eksempler - og kan sige lige så meget om kritikerens opfattelse af, hvad opdragelse af småbørn er, som om morens.
"får lov at bestemme stort set alt hjemme hos hende (feks om de skal i bad eller ej, redt hår, og andre basale ting)" - går der to uger, uden de får bad, og er det omsorgssvigt ikke at få en kam igennem håret? Igen skal der virkelig være tale om grove tilfælde, før nogen vil se det som andet end en smagssag.
"at de ikke er klædt ordentlig på ift årstiderne." Eksemplet med sandalerne kan jeg ikke se det alvorlige i - børn smider vel skoene, hvis det er for varmt. Manglende vintertøj er værre, enig, men er vi ude i tænderklaprende børn med blå læber, og har lærere eller pædagoger i så fald ikke reageret på dette?
"De går i grimt aflagt tøj" - grimt og slidt tøj er ikke omsorgssvigt. Det er helt igennem en smagssag.
"Vi har tit fået dem hjem på weekend med ugler i håret, og vi bruger typisk de første 24 timer på at få dem ned i gear, og at det altså er de voksne som bestemmer og sætter dagsordenen." Det er klart og meget klassisk, at børn reagerer på at være i to vidt forskellige hjem med helt forskellige normer og regler. I ser grundlæggende anderledes på måden at være forældre og børn på end mor, og det vil de reagere på - det gør ikke i sig selv mors måde forkert.
"Socialt fungerer børnene dårligt, kan ikke være i en leg uden der er voksen med, og slet slet ikke i længere tid." Det kunne man igen sige om mange børn i den alder. Hvis det er grelt, vil pædagoger/lærere formentlig have observeret det og udtrykt bekymring eller handlet.
"De er slet ikke vant til at blive stimuleret" - taler mor aldrig med dem? Ved du dette, i så fald, eller er det en vurdering?
"og hvis du spørger dem hvordan deres dag har været, ved de næsten slet ikke hvad de skal svare." Det kan mange forældre nikke genkendende til. Nogle børn er meget lukkede og meget lidt meddelsomme. Ved du, om det er sådan hver dag og alle steder?
"De er curlingbørn, som er vant til at blive underholdt af en Ipad eller et fjernsyn og blive kørt i bil alle steder hen med mor." Meget værdiladet udsagn - og normalt opfatter vi jo curlingbørn som overdrevent forkælede og sat i centrum konstant, så det hænger ikke umiddelbart sammen med resten - man kunne også sige "Hurra! - mor er i stand til at udsætte egne behov for at køre dem til det, de skal." Og underholdning af Ipad er dels meget udbredt, dels alt andet end curling.
Ville nogen kunne tænke om dig som mor, at du farer ud og køber nyeste mærkevareflyverdragt til dit barn, så snart det bliver småkoldt? Ville nogen kunne (over)fortolke og hævde, at du går ekstremt op i dit barns ydre og sikkert ikke lader barnet plaske i vandpytter, fordi det dyre tøj ikke må blive beskidt? Jeg siger ikke, at det er sådan, men at det er let at finde fejl og kritikpunkter hos forældre, der gør tingene markant anderledes end én selv. "Facitlisten" findes bare ikke, i hvert fald er den ekstremt omfangsrig og nuanceret.
Tusind tak, fordi du har taget dig tid til at skrive et længere og konstruktivt svar. Det er jeg glad for, og har også kunne bruge det.
Jeg har svaret Line, et længere svar som jeg tænkte også kunne svare på nogle af de ting du har skrevet. Så mit svar til Line er også et svar til dig.