Jeg har en dejlig dreng på 6, næsten 7, som er rigtig god til at tegne eller lege alene på sit værelse mens jeg f.eks. skal skifte hans lillesøster, men nu er han begyndt at tegne andre steder. Første gange tegnede han på undersiden af vores store spisebord af fyrretræ, så vi måtte bruge sprit og sandpapir.
Da han kom på samvær i fredags startede vi med at snakke om at man kun må tegne på papir - alligevel tog jeg ham i at have tegnet på sine farveblyanter med en tush, og nu har min kæreste lige opdaget at der er kommet limstift under vores sofabord..
HVAD KAN VI GØRE FOR AT FÅ HAM TIL AT STOPPE?
Nu er min søn kun 3 år, så jeg taler ikke af erfaring med en 6-årig - men jeg ville nok være lidt forsigtig med at sætte en masse restriktioner, omstændighederne taget i betragtning.
Du siger at han er "på samvær". Hvad betyder det?
Hvis du har gennemgået et hårdt brud fra drengens far med depression til følge, derefter har fundet en ny mand og fået et nyt barn, så er det ikke så mærkeligt at din søn reagerer.
Som andre skriver, ville jeg starte med at sørge for at der var masser af papir og farver tilgængeligt, på diverse borde. Ros din søn for hans interesse og fortæl ham hvor skønt du synes det er at han tegner - på papiret.
Og så tænk over hvorfor han mon reagerer som han gør? Har han brug for omsorg og kærlighed? Nærvær og tid? Tryghed og stabilitet?
Et barn i den alder vil jo aldrig nogensinde sige "jeg laver unoder for at få opmærksomhed fordi jeg ikke føler at jeg får nok omsorg" (tja, det ville en voksen ikke engang). Det må være din opgave at forsøge at tyde de signaler han sender.
Det er sandt at man ikke bare skal lade stå til fordi drengen har været gennem en hård periode, men jeg ser sådan her på det: Tænk hvis du i de sidste 3 år havde fået at vide at det var lovligt at gå over for rødt. Og lige pludselig begynder du at få 750 kr. i bøde hver gang du går over for rødt. Jeg tænker at det er vigtigt at man kommunikerer klart og tydeligt hvorfor og hvordan reglerne er anderledes nu og accepterer at et barn ikke bare kan omstille sig til et nyt regelsæt ved et fingerknips - specielt ikke hvis der er andre, følelsesmæssige ting der fylder i ham. Så jeg ville som sagt prøve at starte med en positiv tilgang fremfor "du er åbenbart ikke stor nok til"-metoden (ikke at jeg nogensinde ville sige sådan til min søn, men det er så en anden sag).