jeg kan også godt selv huske fra min barndom hvordan en "du må ikke XXX" fik mig til at ville prøve det endnu mere, så vi prøver altid at bruge noget andet, f.eks. ang. rygning (kæresten ryger) "hvis du skal ryge, så lad være med at gøre det i stalden" (pga. halmen)
første gang min søn havde tegnet på bordet fortalte vi ham at vi blev kede af at han havde tegnet på det. han sagde først at han var kommet til det (fordi vi først kun opdagede det på overfladen) og der prøvede jeg at forklare ham at hvis han kom til det, så skulle han bare sige det, for det kan alle jo komme til.
Jeg ville ikke tage tingene fra ham - synes egentlig ikke det lærer ham andet end konsekvens og ikke hvorfor han ikke skal tegne, eller endnu mere vigtigt hvordan har opnår succes (børn vil som oftest have succes og ønsker sjældent at opføre sig forkert).
Jeg ville dog helt lavpraktisk gå ud og købe noget som er vandbaseret så jeg nemt kan få det, væk med alle sprittudser og farveblyanter og ind med skønne vandbasserede tusser.
Så ville jeg tænke over hvordan jeg kunne give succes, hvordan jeg kunne for vendt hans tanker så det var fedt at tegne på papir. Kan være en stor opslagstavle bare til ham, hvor han kan hænge alle sine tegninger, det kan være at planlægge en fernisering og aktion, det kan være en fin mappe hans tegninger kommer i, det kan være han kan tegne tegningen til lillesøsters puslebord, til julekortet - ja kun fantasien sætter grænser. Men jeg vil i stedet for at sige det må du ikke, finde noget han skulle med de tegninger så fokus kom væk.
Anmeld