giftes uden vielse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.241 visninger
31 svar
18 synes godt om
11. oktober 2014

Stivdie

Hej piger, 

Er der nogen af Jer, der ved, om det er muligt at blive gift på rådhuset uden vielse - altså uden at skulle sige ja til hinanden, men kun ved at underskrive papirer?

Min kæreste og jeg vil nemlig gerne købe hus, men jeg har sagt til ham, at jeg ikke vil skrive under på en kontrakt før jeg er sikret på den ene eller anden måde, hvis der skulle gå hen og ske ham noget.

Min kæreste vil ikke fri til mig på trods af, at han ved det betyder en del for mig, så jeg har hidtil antaget det er fordi, han ikke har lyst til at blive gift. Jeg har derfor foreslået, at vi finder en advokat og får lavet diverse testamenter, krydslivsforsikring osv. Men nu har han så ytret, at ellers så måtte vi da så blive gift på rådhuset, for det var da både nemmere og billigere... 

Lige nu er jeg ret ked af hans udmelding, for mig er et ægteskab mere end noget praktisk, nemt og billigt, så hvis det virkelig er den måde han vil, så har jeg heller ikke lyst til at stå ved det som et ægteskab - dvs Ingen ringe, ikke tage hinandens navne, ikke fortælle familie og venner om det, ingen vielse og sige ja til hinanden... KUN underskrift på et stykke papir! 

Men ved nogen af Jer om det kan lade sig gøre overhovedet? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2014

Stivdie

Stivdie skriver:

Hej piger, 

Er der nogen af Jer, der ved, om det er muligt at blive gift på rådhuset uden vielse - altså uden at skulle sige ja til hinanden, men kun ved at underskrive papirer?

Min kæreste og jeg vil nemlig gerne købe hus, men jeg har sagt til ham, at jeg ikke vil skrive under på en kontrakt før jeg er sikret på den ene eller anden måde, hvis der skulle gå hen og ske ham noget.

Min kæreste vil ikke fri til mig på trods af, at han ved det betyder en del for mig, så jeg har hidtil antaget det er fordi, han ikke har lyst til at blive gift. Jeg har derfor foreslået, at vi finder en advokat og får lavet diverse testamenter, krydslivsforsikring osv. Men nu har han så ytret, at ellers så måtte vi da så blive gift på rådhuset, for det var da både nemmere og billigere... 

Lige nu er jeg ret ked af hans udmelding, for mig er et ægteskab mere end noget praktisk, nemt og billigt, så hvis det virkelig er den måde han vil, så har jeg heller ikke lyst til at stå ved det som et ægteskab - dvs Ingen ringe, ikke tage hinandens navne, ikke fortælle familie og venner om det, ingen vielse og sige ja til hinanden... KUN underskrift på et stykke papir! 

Det skal siges, at vi har været sammen i snart 11 år og har barn sammen, så det er ikke fordi han er i tvivl om vores forhold...

Anmeld

11. oktober 2014

esioul

Stivdie skriver:

Hej piger, 

Altså på rådhus bliver man også viet.

Jeg tænker det eneste i kan gøre hvis ikke han vil vies, er at få lavet testamenter. 

Anmeld

11. oktober 2014

Stivdie

esioul skriver:

Altså på rådhus bliver man også viet.

Jeg tænker det eneste i kan gøre hvis ikke han vil vies, er at få lavet testamenter. 

Jeg tænkte det desværre nok... 

Har virkelig bare ikke lyst til at skulle sige ja til at elske og ære, når vi gifter os fordi det skal være nemt og billigt, og ikke af kærlighed. Selvfølgelig elsker vi hinanden, men det er ikke årsagen til ægteskabet... 

Anmeld

11. oktober 2014

esioul

Stivdie skriver:

Jeg tænkte det desværre nok... 

Har virkelig bare ikke lyst til at skulle sige ja til at elske og ære, når vi gifter os fordi det skal være nemt og billigt, og ikke af kærlighed. Selvfølgelig elsker vi hinanden, men det er ikke årsagen til ægteskabet... 

kan godt forstå dig hvis han har givet udtryk for han ikke vil giftes nu 

Men tænker en advokat kan hjælpe jer med alle de nødvendige papirer, så i har sikret hinanden. 

Anmeld

11. oktober 2014

Mor til Ella

Stivdie skriver:

Hej piger, 

Gå på rådhuset.

Og tag en kirkelig velsignelse senere?

Anmeld

11. oktober 2014

Stivdie

Mor til Ella skriver:

Gå på rådhuset.

Og tag en kirkelig velsignelse senere?

Der er ingen af os, der er interesserede i en kirkelig velsignelse.. 

Issuet for mig er, at jeg ikke har lyst til at skulle stå på rådhuset og sige ja til at elske og ære ham til døden os skiller, når han egentlig ikke har lyst til at være min mand overhovedet... Så derfor havde jeg en svag forhåbning om, at vi kunne springe den del over, og så bare nøjes med at sætte en underskrift på en attest...  

Anmeld

11. oktober 2014

Pikku Myy

Stivdie skriver:

Issuet for mig er, at jeg ikke har lyst til at skulle stå på rådhuset og sige ja til at elske og ære ham til døden os skiller, når han egentlig ikke har lyst til at være min mand overhovedet... Så derfor havde jeg en svag forhåbning om, at vi kunne springe den del over, og så bare nøjes med at sætte en underskrift på en attest...  

På rådhuset kommer I ikke til at sige ja til at elske og ære hinanden til døden jer skiller. I kommer til at sige ja til at I er indforståede med at binde jer til hinanden i lovens forstand. 

De gange jeg har deltaget i og overværet en borgerlig vielse, var der hvertfald ikke elementer af evighed etc. Begge gange var de glade og nævnte at det var dejligt når mennesker elsker hinanden, men ikke noget endegyldigt og pompøst.

Hvordan lyder det?

Anmeld

11. oktober 2014

Missy_B

Jeg kan sagtens forstå dig, og jeg havde i sådan en situation valgt at få lavet et testamente i stedet for..

Anmeld

11. oktober 2014

Moster Lagkage

Stivdie skriver:

Men har du ikke tænkt dig at elske og ære ham til døden jer skiller? For hvis ikke så er det da dumt at købe hus. Man kan sagtens elske hinanden uden at ønske det det store bling bling bryllup. Og ægteskab er nu engang ret praktisk når man skal eje noget sammen, hvert fald den billigste og nemmeste måde. Kan ikke forstå du har et problem med at blive bundet til ham i lovens forstand eller elske og ære ham, for det gør du jo allerede. Og det gør han vel også ved dig, ellers var i jo ikke sammen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.