Sprog hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2014

S*DD

Mami skriver:

Men det hedder sig bare de fleste steder at de intet vil gøre før 3 års reglen  

men jeg Snakker med dem her om 14 dages tid 

Jamen det er altså noget pjat at de ikke vil det.. Jeg er obs på de børns sprog som jeg arbejder med,  og hvis det skaber problemer for nogle af børnene,  eller de ikke er alderssvarende, så vil jeg som pædagog arbejde med det. Og jeg ville som. Pædagog også sparre med talepædagogen fra par. Og dette er som sagt inden barnet fylder 3..

I den kommune jeg arbejder i, der siger Ppr at vi sagtens kan  kontakte talepædagogen før barnet er 3, og især hvis det handler om sprogforståelsen,  som finder sted før det talte sprog. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2014

Mami

Arbejder selv med små børn, 

Der er en masse du selv kan Gøre for at hjælpe hans mundmotorik godt på vej, og til et bedre sprog. 

Det er ting man skal lege eller Gøre ofte, ikke bare kun i to dage. 

Puste til sæbebobler

Puste til fjer, tennisbolde, puste ned i vand osv

Lad ham drikke af sugerør

Lav nogle sjove øvelser med munden, fx spids den, lave brede smil, slikke med tungen rundt om munden. 

Tag vand i munden og spytte ud

Puste med en fløjte eller mundharmonika, (de har begge dele til billige penge i br)

Køb et billedelotteri, og tag en fem billeder i galleriet snakker om hvad er, hvad det eksempelvis kan sige af lyde, og sørge for at din søn ser på dig, mens du fortæller ham tingene, og prøv at lade ham gentage det

Lære ham små nemme ord, brug fx en månede på at i/han skal prøve at lære at sige som en hund, kat, fugl, bil, som vinden 

Ha fokus på at lære ham lidt af gangen, og så bestem dig for hvilke ting det skal være, og lav det samme i tre til fire uger.

Sig lyde med munden, mens i tager hånden op foran munden og væk igen hurtigt og mange gange

Pust til hinandens hår 

Det er en super hjælp for ham, hvis du kan få trænet hans mund til at lave mange bevægelser og få ham til at spise munden os. 

At spise en ganske almindelig lille billig rund ispind kan os hjælpe ham med at bruge munden på en anden måde.

Tak for de mange gode råd  

han kan dog slet ikke puste (vi øver dagligt) 

billeder og leg med lyde gør vi hardagligt eller dvs jeg siger lydene og han kigger og går til og fra eller hiver tingene ud af hånden på mig (han har ikke tålmodigheden og roen Til at sidde stille i længere tid)men vil prøve og gå tur med han og snakke om tingene  hj

Anmeld

15. september 2014

Mami

S*DD skriver:

Jamen det er altså noget pjat at de ikke vil det.. Jeg er obs på de børns sprog som jeg arbejder med,  og hvis det skaber problemer for nogle af børnene,  eller de ikke er alderssvarende, så vil jeg som pædagog arbejde med det. Og jeg ville som. Pædagog også sparre med talepædagogen fra par. Og dette er som sagt inden barnet fylder 3..

I den kommune jeg arbejder i, der siger Ppr at vi sagtens kan  kontakte talepædagogen før barnet er 3, og især hvis det handler om sprogforståelsen,  som finder sted før det talte sprog. 

Jeg taler med dem om 14 dage ved som sagt ikke hvordan det fungere her 

Anmeld

15. september 2014

spj

Kay skriver:

ja ok det kan jeg godt se... 

jeg sætter mig lige en af de nærmeste dage og skriver legene ned... det er nok også meget gode at havde på skrift til andre sammenhæng 

Også mig  Hvis det ikke er til for meget besvær 

Anmeld

15. september 2014

S*DD

Mami skriver:

Jeg taler med dem om 14 dage ved som sagt ikke hvordan det fungere her 

God idé :-) 

Anmeld

15. september 2014

Mother-love

Jeg forstår 100 procent hvad du står i.

for har selv været der, eller er det faktisk stadigvæk lidt.

min datter er 3,3 år nu. Og hun havde heller intet sprog da hun var 2. Faktisk er det først noget der er kommet indenfor det sidste halve år. Specielt efter hun er kommet i bhv.

Det er utrolig hårdt at se på. For vi stod også flere gange med den at andre børn undgik hende fordi hun netop ikke kunne kommunikere via sprog. 

Men hun har altid haft en stædighed der sagde spar 5. Hvilket gjorde at hun kunne kommunikere via kropssprog. 

Vi er i den situation hvor jeg forstår hende bedre end hendes far gør. Og han kan have det rigtig svært ved det.

men vi har nu med samråd med bhv fået gang i noget talepædagog. Vi skal til møde her den 30. Sep. For at få startet det op. Det kommer til at foregå ovre i bhv og vi glæder os rigtig meget til det.

For selvom hun ikke er ret stærk sprogligt så forhindre det hende bestemt ikke i at snakke. Jeg har sjældent mødt en der snakker så meget selvom man ikke forstår en dyt afhvad hun siger. Og vi har altid gjort hvad vi kunne for at lære hende at snakke. Vi har altid gentaget det hun sagde så hun kunne høre hvordan man sagde det korrekt, vi har brugt meget tid på bøger og den slags. Men intet har hjulpet så nu satser vi på talepædagogen kan hjælpe os. Og så self tiden.

har ikke så mange råd andet end at i kan gøre som vi har gjort. Og så ligeså snart han kommer i bhv så snak med pædagogerne om mulighederne for en talepædagog.

du får lige en krammer herfra. For jeg ved hvad du går igennem og deter virkelig hårdt for enmors hjerte at se på. 

Anmeld

15. september 2014

EnGodMor

Mami skriver:

billeder og leg med lyde gør vi hardagligt eller dvs jeg siger lydene og han kigger og går til og fra eller hiver tingene ud af hånden på mig (han har ikke tålmodigheden og roen Til at sidde stille i længere tid)men vil prøve og gå tur med han og snakke om tingene  hj

Det er nogle gange der at  "problemet" kan ligge, med børn som fx ikke kan puste eller spidse munden, 

Jeg vil helt klart anbefale dig at Google    mundmotoriske øvelser til børn. 

Der kkommer super mange gode råd og forklaringer frem, og nogle af siderne har billeder af det man kan øve med at Gøre med munden

For at de kan få et godt sprog, så kræver det nogle gange, at de er gode til at bruge deres mundmotorik. 

Så det er måske det som i skal have fokus på til at starte med. 

Men Google det, du får så mange gode brugbare råd

Anmeld

15. september 2014

EnGodMor

Mami skriver:

Det er nogle gange der at  "problemet" kan ligge, med børn som fx ikke kan puste eller spidse munden, 

Jeg vil helt klart anbefale dig at Google    mundmotoriske øvelser til børn. 

Der kkommer super mange gode råd og forklaringer frem, og nogle af siderne har billeder af det man kan øve med at Gøre med munden

For at de kan få et godt sprog, så kræver det nogle gange, at de er gode til at bruge deres mundmotorik. 

Så det er måske det som i skal have fokus på til at starte med. 

Men Google det, du får så mange gode brugbare råd

Anmeld

15. september 2014

Røverdatter

Min rigtig gode veninde har en dreng, som nu er over tre år gammel, og det er faktisk først nu at han er begyndt at tale Til gengæld har han (og er stadigvæk) været hurtig til alt andet. Han spæner løber lynhurtigt, er meget stærk og udtryksfuld.

Jeg tror helt sikkert at din søn nok skal komme efter det! Så længe du taler med ham, og anerkender at han ikke snakker så godt lige nu, men vid at han nok skal komme til det

Der er SÅ stor forskel på børn. Jeg tror næppe at der er noget "galt" med din dreng - han skal bare have lidt mere tid til at "tygge på ordene"

Anmeld

16. september 2014

Mami

Mother-love skriver:

Jeg forstår 100 procent hvad du står i.

for har selv været der, eller er det faktisk stadigvæk lidt.

min datter er 3,3 år nu. Og hun havde heller intet sprog da hun var 2. Faktisk er det først noget der er kommet indenfor det sidste halve år. Specielt efter hun er kommet i bhv.

Det er utrolig hårdt at se på. For vi stod også flere gange med den at andre børn undgik hende fordi hun netop ikke kunne kommunikere via sprog. 

Men hun har altid haft en stædighed der sagde spar 5. Hvilket gjorde at hun kunne kommunikere via kropssprog. 

Vi er i den situation hvor jeg forstår hende bedre end hendes far gør. Og han kan have det rigtig svært ved det.

men vi har nu med samråd med bhv fået gang i noget talepædagog. Vi skal til møde her den 30. Sep. For at få startet det op. Det kommer til at foregå ovre i bhv og vi glæder os rigtig meget til det.

For selvom hun ikke er ret stærk sprogligt så forhindre det hende bestemt ikke i at snakke. Jeg har sjældent mødt en der snakker så meget selvom man ikke forstår en dyt afhvad hun siger. Og vi har altid gjort hvad vi kunne for at lære hende at snakke. Vi har altid gentaget det hun sagde så hun kunne høre hvordan man sagde det korrekt, vi har brugt meget tid på bøger og den slags. Men intet har hjulpet så nu satser vi på talepædagogen kan hjælpe os. Og så self tiden.

har ikke så mange råd andet end at i kan gøre som vi har gjort. Og så ligeså snart han kommer i bhv så snak med pædagogerne om mulighederne for en talepædagog.

du får lige en krammer herfra. For jeg ved hvad du går igennem og deter virkelig hårdt for enmors hjerte at se på. 

Tusind tak for din besked  

det er nemlig møg hårdt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.