Sprog hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.444 visninger
32 svar
13 synes godt om
15. september 2014

Mami

Hej derude  

vi har en søn på lidt over 2 år, han er født 2 mdr før tid og taler ikke endnu. 

Det er ikke et problem for mig, jeg forstår godt hans pludder, men i forhold til andre børn  er det er problem, han vil meget gerne lege med andre børn de forstår ham jo ikke og ender med at gå, vores søn forstår det ikke og ender med at blive meget ked han går så rundt og alene og holder sig væk.  Det piner mit moderhjerte at se min glade dreng blive mere og mere indelukket. 

Det skal siges han er stor af sin alder så folk tror ofte han er ældre end han er  

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min søde dreng? 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2014

Mami

Slet ingen? 

Anmeld

15. september 2014

Meandu

Hej. Km sagtens forstå dig. Det er jo meget forskelligt hvornår børn begynder at tale. Er pæd. I en vuggestue og kan se hvor stor forskel der er på børnernes udvikling generelt. Ved du hvorfor han ikke er begyndt at tale endnu? Siger han slet intet? Så længe der kommer lyde så skal sproget nok også komme. Kan han have væske i ørerne? Det er vigtigt at i hjælper ham med at sætte ord på alt. Når han bliver frustreret, glad, sur osv. Sæt ord på alt og vis ham forståelse. Hvor ser han bare sød ud

Anmeld

15. september 2014

Mami

Hej. Km sagtens forstå dig. Det er jo meget forskelligt hvornår børn begynder at tale. Er pæd. I en vuggestue og kan se hvor stor forskel der er på børnernes udvikling generelt. Ved du hvorfor han ikke er begyndt at tale endnu? Siger han slet intet? Så længe der kommer lyde så skal sproget nok også komme. Kan han have væske i ørerne? Det er vigtigt at i hjælper ham med at sætte ord på alt. Når han bliver frustreret, glad, sur osv. Sæt ord på alt og vis ham forståelse. Hvor ser han bare sød ud

Hej  

tak for svar, han pludrer meget og kan sige se og Hej 

siger også indimellem mor og far men ved ikke hvad det betyder elle rettere hvem det er  

han fejler ikke noget, jeg sætter ord på alt, men han forstår det ikke, eller virker ikke sådan ihvertfald 

Bliver bare så trist når de andre børn trækker sig (hvilket er forståeligt) og jeg kan se han bare gerne vil lege med dem

jeg hjælper selfølgelig og siger til de andre han ikke kan tale endnu, da de ellers bliver irriteret. 

Håber snart han lærer at tale, vi øver meget med børe osv, men han har har ikke rigtig tålmodighed til det.. 

Og mange tak  

Anmeld

15. september 2014

S*DD

Jeg er også pædagog i vuggestue. Og ja det er forskelligt,  men han burde i den alder kunne sætte flere ord på ting. 

Det vigtigste af alt er sprogforståelsen. Forstår han hvad der bliver sagt? 

Har i fået tjekket ørene? For væske og evt hørelsen? 

Hvad siger pædagogerne hvor han er? 

Du er også altid velkommen til at kontakte din kommunes ppr. Der sidder der talepædagoger som du kan rådføre dig med. 

Anmeld

15. september 2014

Mami

S*DD skriver:

Jeg er også pædagog i vuggestue. Og ja det er forskelligt,  men han burde i den alder kunne sætte flere ord på ting. 

Det vigtigste af alt er sprogforståelsen. Forstår han hvad der bliver sagt? 

Har i fået tjekket ørene? For væske og evt hørelsen? 

Hvad siger pædagogerne hvor han er? 

Du er også altid velkommen til at kontakte din kommunes ppr. Der sidder der talepædagoger som du kan rådføre dig med. 

Få ting forstår han  

han er lige starter i ny vg og de siger ikke noget, det gjorde den gamle heller ikke  

ørene fejler ikke noget  

Anmeld

15. september 2014

Kay

hvis ørene er tjekket for for højt tryk, ville jeg snakke med vuggestuen om hvad de ser... 

jeg har arbejdet med børn der er sent sprogudviklet og kan godt komme med et par bud på aktiviteter i kan lave der hjemme hvis du har brug for det  

nogle steder siger de at de først vil gøre noget ved børns sprog når de er over 3 år... men det er altså en rigtig dårlig ide... da det som du også selv opservere går ud over det sociale... så prøv lidt at forhør dig om mulighedderne i vuggestuen 

Anmeld

15. september 2014

Elgaard73

Du skriver at ørene ikke fejler noget...Er det fordi at du har fået dem tjekket, eller er det bare fordi at han ikke ser ud til at være "plaget" af ørene?

Hvis det er det sidste, syntes jeg bestemt at du lige skal få dem tjekket. Vores dreng viste overhovedet ingen tegn på øreproblemer, men han havde også et dårligt sprog ved 2 års alderen (dog havde han rigtig fin sprogforståelse). Nærmest ved et tilfælde, opdagede vi at han havde ret meget væske på ørene og meget nedsat hørelse.

Da han var 2,2 år gammel, blev der lagt dræn og allerede dagen after tog sproget fart. Ret hurtigt, snakkede han i lange sætninger (og non-stop) og kom på fuld højde med hans jævnaldrene.

Så hvis du ikke har fået dem tjekket af en fagperson, så ville jeg nok lige gøre det.

Hvad siger vuggestuen? Nu ved jeg ikke hvordan det forgår i en vuggestue, men er der ikke tilknyttet en talepædagog eller noget lignende. Syntes at det er en lille smule bekymrende, at du ikke mener at han har noget sprogforståelse overhovedet. Jeg ville nok lige vende den med nogle som har noget erfaring heromkring.

Anmeld

15. september 2014

Mami

Kay skriver:

hvis ørene er tjekket for for højt tryk, ville jeg snakke med vuggestuen om hvad de ser... 

jeg har arbejdet med børn der er sent sprogudviklet og kan godt komme med et par bud på aktiviteter i kan lave der hjemme hvis du har brug for det  

nogle steder siger de at de først vil gøre noget ved børns sprog når de er over 3 år... men det er altså en rigtig dårlig ide... da det som du også selv opservere går ud over det sociale... så prøv lidt at forhør dig om mulighedderne i vuggestuen 

Du må meget gerne komme med nogle aktiviteter ørene er tjekket hid øre-næse-hals læge og der var ikke noget  

må snakke med vg, den sidste ville ikke gøre noget før 3 års alderen 

Anmeld

15. september 2014

Mami

Elgaard73 skriver:

Du skriver at ørene ikke fejler noget...Er det fordi at du har fået dem tjekket, eller er det bare fordi at han ikke ser ud til at være "plaget" af ørene?

Hvis det er det sidste, syntes jeg bestemt at du lige skal få dem tjekket. Vores dreng viste overhovedet ingen tegn på øreproblemer, men han havde også et dårligt sprog ved 2 års alderen (dog havde han rigtig fin sprogforståelse). Nærmest ved et tilfælde, opdagede vi at han havde ret meget væske på ørene og meget nedsat hørelse.

Da han var 2,2 år gammel, blev der lagt dræn og allerede dagen after tog sproget fart. Ret hurtigt, snakkede han i lange sætninger (og non-stop) og kom på fuld højde med hans jævnaldrene.

Så hvis du ikke har fået dem tjekket af en fagperson, så ville jeg nok lige gøre det.

Hvad siger vuggestuen? Nu ved jeg ikke hvordan det forgår i en vuggestue, men er der ikke tilknyttet en talepædagog eller noget lignende. Syntes at det er en lille smule bekymrende, at du ikke mener at han har noget sprogforståelse overhovedet. Jeg ville nok lige vende den med nogle som har noget erfaring heromkring.

Ja de er tjekket hos øre-næse-hals læge  

tænker den nye vg lige skal se ham an inden jeg spørger dem, men om 14 dage (så har han været der er måned) snakker med dem 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.