Aisha skriver:
Sidder her og er så ked for min søn's vegne at jeg ikke kan holde op med at græde. Han begyndte i instution som 10 måneder gammel. Han er snart 4 til oktober. Og stadig har han problemer med at være der. Han nævner nogen drenge der slår og kradser ham. Næsten hver morgen siger han at han ikke vil afsted. Han er en stille og rolig dreng. For han skyld er jeg gået ned i tid. 32 timer jeg henter ham tidligt og prøver og gøre alt og alligevel er han ked når han bliver afleveret. Han græder ikke højlydt men bøjer hovedet ned med tårer i øjnene
jeg kan ikke holde det ud. Pædagogerne mener han er hurtig god, og alligevel har han kradser mærker på ansigtet meget ofte. Jeg er begyndt og sige slå igen ! Men han gør det aldrig. Ved godt jeg får høvl for dette men for h.... Han må da Snart begynde og forsvare sig selv ? Ville bare ud med det. Dette er ikke en debat tråd så please piger lad nu være med at dunke mig i hovet. Jeg kan ikke have det idag. 
Jeg forstår godt det er sindssygt hårdt
Men jeg vil så sige, at jeg tror det er mega vigtigt, at du prøver at arbejde på dit billede af ham. Det lyder lidt som om, du er rigtig træt af, at han er lidt usikker og ikke siger fra, at han er en stille type. Altså jeg siger ikke, at du ikke elsker ham eller at du taler ned til ham, slet ikke! Det jeg mener er bare, at det lyser ud af dit indlæg at du bare sådan vil ønske han var "stærkere", eller hvad man skal sige. Fx i forhold til at sige fra. Og der tror jeg, at det er rigtig vigtigt du arbejder på tanken om, at han er god nok som han er. Han behøver ikke ændre sig, for alle kan ikke være sådan nogle, der stamper i jorden, råber "NEJ" og ikke finder sig i noget pis. Nogen mennesker er bare mere stille, og det er der slet ikke noget i vejen med.
I stedet for må du så arbejde på at øge hans selvværd lige så stille. Og det er netop blandt andet ved at fokusere på, at det er helt okay han har den personlighed han har. Vis ham det er i orden at være den stille dreng, men udfordr ham. Giv ham positive oplevelse, hvor han tror der er noget han ikke kan, men du så viser ham, at det kan han godt (uden at overskride hans grænser
). De positive oplevelser styrker hans selvværd, sammen med troen på han er god nok i egenskab af sig selv, og i kraft af det, vil han nok blive bedre til at sige fra. Og så stadig have fokus på, at han gerne må sige fra.. Bede pædagogerne øver det med ham. Men ja, som du jo selv skriver i indlægget, måske ikke lige at slå igen. Ingen grund til selvtægt, hvis du er træt af de andre børn slår og kradser, er der vel ingen grund til at lære dit eget barn at gøre det 
Det lyder sikkert vildt bedrevidende og alt det der, men det er det slet ikke. Det er baseret på, at Rose er på samme måde, og det er de råd vi har fået af vuggestuen, som vi også kan mærke gør en forskel.