Det er jeg nødt til, at svare på..
Jeg arbejder på nyfødt intensiv på skejby.. Vi hjælper nogle børn født før uge 24, hvis de opfylder visse kriterier. En 23 ugers der viser livstegn, giver vi max behandling ved fødslen!
Trådstarter: Der fødes mange børn for tidligt - dem som afsluttes eller dør, når de er født så tidligt, er primært pga deres umodne hjerner (blødninger)..
Spørg endelig, hvis der er spørgsmål :-)
Måske er det forskelligt fra hospital til hospital, og fra læge til læge. For det gør de i hvert fald ikke på Herlev Hospital. Jeg har været med til en senabort i uge 22+6, hvor barnet viste livstegn i 2 timer (gisp, spjæt), men det er jo ikke levedygtigt så tidligt, og forældrene ønskede heller ikke de skulle gøre noget, selvom det var et ønskebarn. Det er stik imod naturen at redde dem så tidligt. De synes i hvert fald, at det uetisk på Herlev at redde børnene, der ikke i medicinsk forstand opfattes som andet end fostre, pga. alle de senfølger de får. Kynisk, måske, men man skal også se på at et liv ikke (for alle) bare er et liv. Men dét er en HELT anden diskussion.
Selvfølgelig kan der være tale om, at forældrene brændende ønsker at barnet skal forsøges reddes, hvis det fødes lige i grænse-ugerne, og så gør personalet også dette, men det er min erfaring, at forældrene sjældent ønsker dette.
Ps. det var ikke for at starte en etik-debat, men blot for at fortælle hvad min erfaring er.
Anmeld