Hvor tidligt fødte du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. august 2014

siw84

Jeg fødte første gang 38+5 og var indlagt 2 dage på patienthotellet.

Anden gang fødte jeg 35+0 tvillinger og var indlagt i 8 dage på barselsgangen. De havde sonde og fik den først fjernet ugen efter de var født og så kom vi hjem dagen efter.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2014

HelenaJ

najabaja skriver:

Man siger, som tommelfingerregel, at er man født i:

uge 25 - 50% chance for overlevelse

uge 26 - 60% chance

uge 27 - 70% chance

uge 28 - 80% chance

uge 29 og opefter: stort set 100% chance.

Hvis man så når at få Celeston/Betapred (lungemodning) svarer det til at gestationsalderen er 2 uger mere end det reelt er. Men derfor kan de selvfølgelig godt få senfølger alligevel, såsom sensitivitet, hjerneblødninger, øjenproblemer, osv. 

Børn født før uge 24 forsøger man slet ikke at redde. Det anses som senaborter på sygehusene, selvom de viser livstegn ved fødslen. 

Jeg ved disse ting fra min praktik på neonatalafdeling, og undervisningen på min skole. 

Det er jeg nødt til, at svare på.. 

Jeg arbejder på nyfødt intensiv på skejby.. Vi hjælper nogle børn født før uge 24, hvis de opfylder visse kriterier. En 23 ugers der viser livstegn, giver vi max behandling ved fødslen!

Trådstarter: Der fødes mange børn for tidligt - dem som afsluttes eller dør, når de er født så tidligt, er primært pga deres umodne hjerner (blødninger)..

Spørg endelig, hvis der er spørgsmål :-)

Anmeld

22. august 2014

FrkRaarup

HelenaJ skriver:

Jeg arbejder på nyfødt intensiv på skejby.. Vi hjælper nogle børn født før uge 24, hvis de opfylder visse kriterier. En 23 ugers der viser livstegn, giver vi max behandling ved fødslen!

Trådstarter: Der fødes mange børn for tidligt - dem som afsluttes eller dør, når de er født så tidligt, er primært pga deres umodne hjerner (blødninger)..

Tak.
Jeg regner med at skulle føde på Skejby, så fremt jeg når så langt. Så det er rart at vide.

Anmeld

22. august 2014

Mami

najabaja skriver:

Man siger, som tommelfingerregel, at er man født i:

uge 25 - 50% chance for overlevelse

uge 26 - 60% chance

uge 27 - 70% chance

uge 28 - 80% chance

uge 29 og opefter: stort set 100% chance.

Hvis man så når at få Celeston/Betapred (lungemodning) svarer det til at gestationsalderen er 2 uger mere end det reelt er. Men derfor kan de selvfølgelig godt få senfølger alligevel, såsom sensitivitet, hjerneblødninger, øjenproblemer, osv. 

Børn født før uge 24 forsøger man slet ikke at redde. Det anses som senaborter på sygehusene, selvom de viser livstegn ved fødslen. 

Jeg ved disse ting fra min praktik på neonatalafdeling, og undervisningen på min skole. 

Det ved jeg ikke passer. 

Jeg gik i fødsel i uge 23 og fik af vide, at viste han tegn på at ville leve, ville de forsøge at redde ham. 

Og på riget lå jeg med en kvinde der fødte uge 23+3 og hendes datter viste livs tegn og blev derfor reddet, hun er i live i dag dog med senfølger. 

Min søn være ikke født i uge 23, da fødslen blev stoppet, han blev født i uge 29,men overlevede ikke, hvilket er meget sjældent 

Anmeld

22. august 2014

Rikke2404

FullOfHope skriver:

Hej piger

Jeg er lidt nysgerrig på, hvor tidligt 'man' egentlig kan føde og stadig få barnet med hjem.

Så hvor tidligt fødte du? Hvor længe var I indlagte? Hvad var grunden?

Håber I vil svare

Jeg fødte mine enæggede piger 35+5 :-) Jeg fik pludselig vandafgang.
De sagde til mig, at jeg som udgangspunkt skulle blive der til min terminsdato (19.11.13). Jeg fødte 19.10.13.
Vi var indlagt på neonatal i 5 dage. Så kom vi hjem på barselsorlov. Pigerne skulle kun tage på i vægt, derfor var vi stadig indlagt.
De havde 3 hovedregler på neo. At barnet skulle kunne spise selv, holde på varmen, og være foruden nogen former for hjælpemidler i et døgn, inden man kunne blive udskrevet (hjælpemidler i form af målere, sonde mm). Vi blev helt udskrevet efter 9 dage

Anmeld

23. august 2014

HelenaJ

FullOfHope skriver:

Tak.
Jeg regner med at skulle føde på Skejby, så fremt jeg når så langt. Så det er rart at vide.

Så kommer I formentlig til os. Vi er fødeafdelings intensiv afdeling :-)

Anmeld

23. august 2014

najabaja

Måske er det forskelligt fra hospital til hospital, og fra læge til læge. For det gør de i hvert fald ikke på Herlev Hospital. Jeg har været med til en senabort i uge 22+6, hvor barnet viste livstegn i 2 timer (gisp, spjæt), men det er jo ikke levedygtigt så tidligt, og forældrene ønskede heller ikke de skulle gøre noget, selvom det var et ønskebarn. Det er stik imod naturen at redde dem så tidligt. De synes i hvert fald, at det uetisk på Herlev at redde børnene, der ikke i medicinsk forstand opfattes som andet end fostre, pga. alle de senfølger de får. Kynisk, måske, men man skal også se på at et liv ikke (for alle) bare er et liv. Men dét er en HELT anden diskussion. 

Selvfølgelig kan der være tale om, at forældrene brændende ønsker at barnet skal forsøges reddes, hvis det fødes lige i grænse-ugerne, og så gør personalet også dette, men det er min erfaring, at forældrene sjældent ønsker dette. 

Ps. det var ikke for at starte en etik-debat, men blot for at fortælle hvad min erfaring er. 

Anmeld

23. august 2014

Mami

Måske er det forskelligt fra hospital til hospital, og fra læge til læge. For det gør de i hvert fald ikke på Herlev Hospital. Jeg har været med til en senabort i uge 22+6, hvor barnet viste livstegn i 2 timer (gisp, spjæt), men det er jo ikke levedygtigt så tidligt, og forældrene ønskede heller ikke de skulle gøre noget, selvom det var et ønskebarn. Det er stik imod naturen at redde dem så tidligt. De synes i hvert fald, at det uetisk på Herlev at redde børnene, der ikke i medicinsk forstand opfattes som andet end fostre, pga. alle de senfølger de får. Kynisk, måske, men man skal også se på at et liv ikke (for alle) bare er et liv. Men dét er en HELT anden diskussion. 

Selvfølgelig kan der være tale om, at forældrene brændende ønsker at barnet skal forsøges reddes, hvis det fødes lige i grænse-ugerne, og så gør personalet også dette, men det er min erfaring, at forældrene sjældent ønsker dette. 

Ps. det var ikke for at starte en etik-debat, men blot for at fortælle hvad min erfaring er. 

Det lyder meget mærkeligt, så er det forældrenes ønske, for jeg gik i fødsel på Herlev og blev akut overflyttet til riget, som kan varetage så små børn, og det var i 23+0, og selvom det ikke er for at starte en debat, udtaler du dig jo meget skrå sikkert 

Anmeld

23. august 2014

najabaja

Mami skriver:

Det lyder meget mærkeligt, så er det forældrenes ønske, for jeg gik i fødsel på Herlev og blev akut overflyttet til riget, som kan varetage så små børn, og det var i 23+0, og selvom det ikke er for at starte en debat, udtaler du dig jo meget skrå sikkert 

Men når man er 23+, så er man jo også i 24. uge...? Så det er derfor de overflytter, hvis de vurderer at de kan nå det, da Riget har respiratorer, og det har Herlev ikke. Men hvis forældrene siger - FØR uge 24 - at de ikke ønsker barnet forsøgt reddet, så efterkommer personalet dette, og så opfattes det som en senabort.

Anmeld

23. august 2014

Mami

najabaja skriver:

Men når man er 23+, så er man jo også i 24. uge...? Så det er derfor de overflytter, hvis de vurderer at de kan nå det, da Riget har respiratorer, og det har Herlev ikke. Men hvis forældrene siger - FØR uge 24 - at de ikke ønsker barnet forsøgt reddet, så efterkommer personalet dette, og så opfattes det som en senabort.

Ja det er jeg klar over Herlev ikke har. 

Men uge 23 er uge 23 og ikke 24, er barn født i uge 24 vil jo heller ikke blive betragtet som uge 25

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.