Regler under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2014

stjernehimmel

SanJose skriver:

Altså reglerne for sushirestauranter herhjemme er at fisken skal have været frosset ned i minimum 24 timer. Så det burde vel ikke være et problem.

Er desværre ikke så god til stegt fisk. Kan kun lide grillet laks og ellers rå fisk 

spiser nemlig ikke sushi selv, men hvis reglerne er sådan SÅ må du gerne slå dig løs i det ;-) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2014

SanJose

stjernehimmel skriver:

spiser nemlig ikke sushi selv, men hvis reglerne er sådan SÅ må du gerne slå dig løs i det ;-) 

De siger jo man skal spise fisk et par gange om ugen, så må man jo tage hvad man kan lide

Anmeld

25. juli 2014

lineog4

Folinsyre er kun vigtig frem til x antal uger i graviditet (kan ikke huske hvornår). Kan også være du får brug for ekstra jern senere hen. Ellers er kosttilskud ikke et must hvis du spiser sundt og varieret.

Rå fisk og kød er no go hvis ikke det som i sushi har været frosset. 

Blød ost alla brie og gorgonzola skal du tjekke hvis ikke det er dansk for om det er pasteuriseret.

Med hensyn til motion skal man lytte til sin krop og ikke presse den for meget og det må aldrig gøre ondt.

Og ellers er det vigtigste go i mit univers AT NYDE at være gravid og gøre alt man godt ved måske ikke er det bedste med måde

Anmeld

25. juli 2014

Isabella_mor

SanJose skriver:

Hvorfor egentlig tage kosttilskud, når jeg i forvejen lever sundt og varieret? Er bare nysgerrig Folinsyre må jeg huske at tage.

det er egentlig bare flere vitaminer og mineraler, og det er sådan set kun for at være på den sikre side, da kroppen har brug for det da det er krævende for kroppen at skabe liv

Folsyre findes også i broccoli, men det er bare nemmere at holde styr på hvor meget man indtager hvis man indtager det i tabetform.

når du s når uge 10 så skal du begyde at tage jern, det skal du af den simple grund at du skal have nok jern i kroppen til fødslen fordi at risikoen for at komme til at få et stort blodtab er der, og ved at have taget jern i de ca 30 uger op til fødslen gør at det er nemmere for kroppen at danne nyt blod.

og så er det også en god idé at spise fiskeolie eller anden kapler med omega3. 

ud over det så er det jo bare alt med måde. 

man skal passe på med rovfisk især tun og laks grundet indholdet af kviksølv. tun på dåse er dog undtaget da det er mindre tun end f.eks tunbøffer eller sushi med tun.

og hvis du er glad for sushi, så er det vigtigt at det rå fisk har været frosset ned i minimum et døgn for at alle mikroorganismer og evt. bakterier der kan være er frosset ihjel.

rødt kød er heller ikke særlig godt i alt for store mængder. men nu er det jo alt med måde, så hvis du en gang imellem får en bøf der ikke er 100% gennemstægt, så går det nok skal du se.

og så selvfølgelig bare spare på sukker og salt osv..

mht din træning så kan du jo træne som du plejer, men begynd at sæt farten ned, din krop vil selv sige fra hvis du ikke kan holde til det, men når man træner på højt plan så er det ikke sundt for din krop at stoppe fra den ene dag til den anden, så for at sørge for at det kan lade sig gøre at din krop måske begynder t drille så du ikke kan træne så meget, så er det en god idé at begynde at trappe lidt ned. 

men det er nu ikke farligt at træne, bare undgå overbelastning.

og så er der mange der tænker over makeup, og generelt produkter med parfume i osv.. og mange vælger at bruge f.eks. neutral eller andet der er svanemærket og astma og allergi mærket. for at undgå at barnet udvilkler allergi og astma osv.. 

men brug din læge og brug det du kan finde rundt omkring på nettet.. 

første gang er man meget sippet i graviditeten ang disse ting.. anden gang er man lidt mindre fanatisk og tager den mere med ro.. 

Anmeld

25. juli 2014

Pikku Myy

Isabella_mor skriver:

rødt kød er heller ikke særlig godt i alt for store mængder. men nu er det jo alt med måde, så hvis du en gang imellem får en bøf der ikke er 100% gennemstægt, så går det nok skal du se.

Jeg troede den med det rå kød var pga risikoen for toxoplasmose. Så er det jo netop vigtigt altid at gennemstege. Eller tager jeg fejl? Er der en anden grund til at holde sig fra råt kød?

Anmeld

25. juli 2014

Mother-love

Selvom du spiser sundt og varieret ville jeg stadig tage vitaminer.
For min graviditet med Isabella kastede jeg op hver gang jeg fik dem. Og droppede dem så til sidst hvilket resulterede i at da jeg havde født havde jeg absolut ingen vitaminer i kroppen. Alt var i bund. Og det er ikke godt.

Ellers kan du leve ganske normalt. Ingen rødt kød eller råt kød. Dvs ikke smage på fars osv.
( har jeg dog aldrig gjort, men nogen gør)

Og ikke for meget rovfisk.

Og mht motion. Ja altså det er jo godt med motion. Men ved faktisk ikke hvornår det bliver "for meget" men tænker kroppen selv siger fra jo større du bliver jo mere besværligt bliver det også

Anmeld

25. juli 2014

Isabella_mor

Pikku Myy skriver:

Jeg troede den med det rå kød var pga risikoen for toxoplasmose. Så er det jo netop vigtigt altid at gennemstege. Eller tager jeg fejl? Er der en anden grund til at holde sig fra råt kød?

altså det skal jo ikke være helt RÅT som i kun lige brunet på ydersiden.

men det gør jo ikke noget hvis kødet bare har været over de 65 grader i centrum.. så at det er lidt rødt sker der ikke noget ved, så længe at det ikke er noget man spiser hele tiden 

Anmeld

25. juli 2014

*Mor Til Albert*

SanJose skriver:

Hvorfor egentlig tage kosttilskud, når jeg i forvejen lever sundt og varieret? Er bare nysgerrig Folinsyre må jeg huske at tage.

Fordi at baby også skal bruge vitaminer og mineraler.. H*n tager jo bare hvad h*n skal bruge. 

Anmeld

26. juli 2014

Jenny12

SanJose skriver:

Vil bare lige tilføje at det altså er 400 µg folinsyre og ikke 400 mg

Anmeld

26. juli 2014

Pikku Myy

Isabella_mor skriver:

altså det skal jo ikke være helt RÅT som i kun lige brunet på ydersiden.

men det gør jo ikke noget hvis kødet bare har været over de 65 grader i centrum.. så at det er lidt rødt sker der ikke noget ved, så længe at det ikke er noget man spiser hele tiden 

Men hvad er grunden til at man ikke må spise rødt kød, hvis det ikke er pga toxoplasmose? For hvis toxoplasmoserisikoen forsvinder ved korrekt tilberedning, hvor kødet stadig kan være "rødt", må der vel være et andet problem ...?

Hvis det kun handler om toxoplasmoserisikoen, nytter det ikke noget at sige alt med måde/der sker ikke noget hvis man bare ikke spiser det hele tiden, for det er jo nok hvis man bare møder parasitten een gang. Så er det jo ligegyldigt om man har gennemstegt sit kød alle de andre gange. Det er jo ikke ligesom med tungmetaller og lignende, hvor det handler om koncentrationer ...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.