Kan man takke nej til nf og md?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juli 2014

Hugoline.

Jeg forstår ikke msn siger nej, der kan jo være andet galt end "bare" kromosom fejl ved NF. Har lige læst om en, hvis baby ikke havde groet kraniet sammen pga for lidt folsyre, så det ville aldrig overleve udenfor livmoderen. Tænk først at vide det til MD eller når man føder fordi man vælger scanningerne fra.

Jeg blev også spurgt af min læge, da jeg skulle lave vandrejournal. Spørger alle læger ikke om det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2014

stm2812

Muhmi skriver:

Min eks-svigerinde takkede nej tak til nogen som helst skanninger i hendes anden graviditet, hun havde fået et tal der hed 1-19 til første nf og hele hendes graviditet af min nevø var hun så bekymret for om han blev født med downs at hun udviklede en mild depression og hun stressede simpelthen sig selv helt vildt (Forståeligt)

Så ja hun takkede nej til alt hvad der hed skanning i anden og begge børn er født sunde og raske

Puuha det var da også en frygtelig risikovurdering at få.... Kan sagtens forstå hun udviklede det, man må da godt nok gå rundt og frygte det værste hver dag

Men er rigtig glad på hendes vegne for det gik som det skulle begge gange

Anmeld

9. juli 2014

stm2812

Hugoline. skriver:

Jeg forstår ikke msn siger nej, der kan jo være andet galt end "bare" kromosom fejl ved NF. Har lige læst om en, hvis baby ikke havde groet kraniet sammen pga for lidt folsyre, så det ville aldrig overleve udenfor livmoderen. Tænk først at vide det til MD eller når man føder fordi man vælger scanningerne fra.

Jeg blev også spurgt af min læge, da jeg skulle lave vandrejournal. Spørger alle læger ikke om det?

Årh det var da frygteligt Har helt glemt at tage mine vitaminpiller og folinsyre de sidste par dage... Skynder mig at tage en nu  Det var da virkelig virkelig en skrækkelig oplevelse.

Det var bare en selvfølge ved mig så det er nok forskelligt fra læge til læge De går nok også bare ud fra man gerne vil

Anmeld

9. juli 2014

stm2812

LJMNA skriver:

Nu er nf scanningen jo langt fra sikker, præcis som alle de andre scanninger.
Min søster fik ved sin første søn de fineste nf tal, god scanning til md, men ved et jdm besøg i uge 33 syntes jdm at baby i maven var lille, så de kom til vækstscanning, hvor de derefter fik en tid 2 dage efter på rigshospitalet, min nevø blev født med down syndrom, og en hjertefejl (meget normalt ved down syndrom)
Derfor valgte hun ogs scanninger fra ved hendes andre graviditeter.

Har aldrig hørt om nogle hvor de ikke 'fangede' det. Men sikke da en forskrækkelse de må have fået der

Men der er selvfølgelig aldrig nogle garantier. Og forstår godt de derefter valgte scanningen fra. Man kan lige så godt forberede sig på det kan være en med downs igen. 

Anmeld

9. juli 2014

Røverdatter

stm2812 skriver:

Nu skal det lige siges at jeg har ikke nogen hensigt om at takke nej (elsker scanninger og den sikkerhed de giver) men kom faktisk til at tænke på det i dag... 

Det er vel egentlig bare et tilbud, så man kan vel godt takke nej hvis det er? Og vil egentlig gerne høre fra nogle der har takket nej, og hvorfor? (Hvis der er nogle derude

Jeg takkede nej til nf. Takkede ja til md fordi jeg var ved at springe af nysgerrighed.
Vi ville dog alligevel ikke vide kønnet. Min mor har fire børn og hun er aldrig blevet scannet ved nogen af graviditeterne.
Dog skal det siges at da hun så lå på fødselsstuen og skulle føde min "lillebror eller søster" viste det sig at der var to!! Så hun fødte to drenge og det blev først opdaget da nr. 1 var født. Rimelig trippet!
Utroligt at jordemoderen ikke har opdaget noget under hele graviditeten...

Anmeld

9. juli 2014

lineog4

stm2812 skriver:

Har aldrig hørt om nogle hvor de ikke 'fangede' det. Men sikke da en forskrækkelse de må have fået der

Men der er selvfølgelig aldrig nogle garantier. Og forstår godt de derefter valgte scanningen fra. Man kan lige så godt forberede sig på det kan være en med downs igen. 

Det sker og desværre er scanninger også en garanti som gær man måske glemmer at stole på sin egen viden, sine øjne osv.
Med min datter overså de til MD en fatal hjertefejl og på barselsgangen blev vi sendr hjem med ordene: der er ingen syge babyer her for det er enten opdaget ved scanning eller lige efter fødsel - og det til trods for det for de erfarne øjne var synligt at hun var syg....

Anmeld

10. juli 2014

SussieThyssen

I mit univers ville jeg måske sige nej.
Men da mine alligevel er blevet tjekket med fostervandsprøver, så kan man jo også lige så godt sige ja til det andet, selvom jeg ikke kunne se noget formål med det, da jeg aldrig ville få fjernet et barn med Downs.
Men...så kan man naturligvis bruge tiden bedre til at forberede sig på barnets ankomst, hvis man kunne se, det led af det.

Kærligst
Sussie

Anmeld

10. juli 2014

Christine

Mor11 skriver:

Helt sikkert. Men på trods af tro og håb ville jeg stadig være ærgerlig over at finde ud af noget så skrækkeligt så sent, hvis det kunne være opdaget tidligere  

der er jo også nogen der vælger md fra, igen fordi de er ligeglade med et evt handicappet barn, og det er da helt fair. Men igen, hvad nu hvis baby fx ikke vokser som den skal og skal have hjælp hvis den skal klare sig? Så går man der i total uvidenhed og risikerer et måske dødfødt barn selvom det kunne være undgået. Jeg turde ikke.. Igen, jeg synes det handler om mere end om man vil gennemføre med et handicappet barn.  

Kan godt se hvad du mener - men! Vi var til ekstra scanning pga et forskningsprojekt der ikke handlede om baby, hvor de syntes baby så lidt for tynd ud. å vi skal til ekstra scanning om tre uger. Hvis vi ikke havde været med i forskningsprojekt, var det så blevet opdaget? Og hvad nytter det? Der ser ud til alt er normalt og hun har det ellers godt, men vi gik derfra mega bekymrede og kede af det. Og mab kan jo ikke som sådan gøre noget, andet end se om hun stadig er slank til næste scanning. Måske er hun bare en slank én og det er normalt for hende og så er vi jo bekymrede uden grund.

Så det er bare for at sige at scanning langt fra altid giver den tryghed man håber  og måske endda det modsatte, når de nu virkeligt ikke kan se at noget skulle være galt.

Anmeld

10. juli 2014

stm2812

lineog4 skriver:

Det sker og desværre er scanninger også en garanti som gær man måske glemmer at stole på sin egen viden, sine øjne osv.
Med min datter overså de til MD en fatal hjertefejl og på barselsgangen blev vi sendr hjem med ordene: der er ingen syge babyer her for det er enten opdaget ved scanning eller lige efter fødsel - og det til trods for det for de erfarne øjne var synligt at hun var syg....

Får helt kuldegysninger af dit indlæg.... Hvor er det egentlig forfærdeligt de vælger at stole på scanningerne frem for ekspertisen og det de så tydeligt kunne se

Havde de på nogen måde kunnet gøre noget for hende hvis de havde lyttet dengang? Eller var der intet at gøre? 

Anmeld

10. juli 2014

stm2812

SussieThyssen skriver:

I mit univers ville jeg måske sige nej.
Men da mine alligevel er blevet tjekket med fostervandsprøver, så kan man jo også lige så godt sige ja til det andet, selvom jeg ikke kunne se noget formål med det, da jeg aldrig ville få fjernet et barn med Downs.
Men...så kan man naturligvis bruge tiden bedre til at forberede sig på barnets ankomst, hvis man kunne se, det led af det.

Kærligst
Sussie

Jeg tror også netop det er rigtig vigtigt man psykisk kan forberede sig på det. Jeg ved ikke om jeg selv ville vælge et barn fra med downs. Har tit tænkt på det, men det gør rigtig ondt at vide man afslutter et liv Og der er så meget hjælp man kan få til dem nu, og de virker jo til at have en kæmpe appetit på livet. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.