Kan man takke nej til nf og md?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juli 2014

stm2812

spj skriver:

Vi valgte nf fra med den første, fordi vi alligevel ikke ville have en abort hvis der var noget galt. Jeg har hørt fra andre at lægerne virkelig kan presse på for en abort, hvis der var noget galt og det gad jeg ikke.

Med nr. 2 kunne jeg simpelthen ikke vente med at se den lille baby

Det kan jeg sagtens forstå. Hvis man har gjort op med sig selv at uanset hvad, så vil man have barnet, så er der jo i princippet heller ikke nogen grund til at få scanningen. Og man har da bestemt heller ikke lyst, hvis man kan ende med at blive/føle sig presset til noget man ikke vil

Syntes det er fedt I turde lytte til jer selv og gik imod strømmen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2014

stm2812

Rockertand skriver:

Ja, det kan man godt.

Min veninde fik ikke engang tilbud om nakkefold til hendes første, egen læge mente ikke, at det var aktuelt, når de ville beholde under alle omstændigheder (ventede 6 år på graviditeten).

Det er godt nok også lang tid at vente på det. Og uanset hvad så er det jo deres ønskebarn der ligger derinde. Forstår godt deres valg. Havde jeg stået i deres situation (og havde ikke nogle børn i forvejen) ville jeg nok egentlig have valgt det samme. 

Anmeld

9. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Uh jeg villr ikke turde vælge nf fra. For mig handler det ikke kun om risikovurdering men ligeså meget om baby generelt er okay. Mange ma'er bliver først opdaget til nf fx, tænk at gå helt til md med et dødt foster  Det kan også mangle vitale dele der ganske enkelt vil gøre det umuligt at overleve, og så ville jeg nok hellere have det overstået i uge 12 fremfor at føde det i uge 20 

Anmeld

9. juli 2014

stm2812

hesøth skriver:

JA det kan man sagtens. Ved mine to ældste 11 og 13 år vurderede min lægen at vi ikke var i riskogruppen, så nf var unødvendig - også valgte vi den fra....vi kom dog til md.

Ved nummer tre valgte vi nf fra, for det havde jo ikke været nødvendigt med de første to (han er 8 i  dag), men det fik jeg godt nok på puklen for af scanningsjordemor, da jeg kom til md. Hun synes det var mega uansvarligt...for hvad nu hvis?

Syntes da ikke hun kan tillade sig at være efter jer pga det Og det er da overhovedet ikke sådan noget man vil høre når man er gravid

Anmeld

9. juli 2014

stm2812

Mor11 skriver:

Uh jeg villr ikke turde vælge nf fra. For mig handler det ikke kun om risikovurdering men ligeså meget om baby generelt er okay. Mange ma'er bliver først opdaget til nf fx, tænk at gå helt til md med et dødt foster  Det kan også mangle vitale dele der ganske enkelt vil gøre det umuligt at overleve, og så ville jeg nok hellere have det overstået i uge 12 fremfor at føde det i uge 20 

Det kan jeg sagtens forstå. Ville heller ikke selv kunne undvære nf, da jeg syntes det er meget rart med sikkerheden om at alt er som det skal være. 

Men kan være nogle er bedre til at tro og håbe på det bedste end andre

Anmeld

9. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
stm2812 skriver:

Det kan jeg sagtens forstå. Ville heller ikke selv kunne undvære nf, da jeg syntes det er meget rart med sikkerheden om at alt er som det skal være. 

Men kan være nogle er bedre til at tro og håbe på det bedste end andre

Helt sikkert. Men på trods af tro og håb ville jeg stadig være ærgerlig over at finde ud af noget så skrækkeligt så sent, hvis det kunne være opdaget tidligere  

der er jo også nogen der vælger md fra, igen fordi de er ligeglade med et evt handicappet barn, og det er da helt fair. Men igen, hvad nu hvis baby fx ikke vokser som den skal og skal have hjælp hvis den skal klare sig? Så går man der i total uvidenhed og risikerer et måske dødfødt barn selvom det kunne være undgået. Jeg turde ikke.. Igen, jeg synes det handler om mere end om man vil gennemføre med et handicappet barn.  

Anmeld

9. juli 2014

Muhmi

Nu skal det lige siges at jeg har ikke nogen hensigt om at takke nej (elsker scanninger og den sikkerhed de giver) men kom faktisk til at tænke på det i dag... 

Det er vel egentlig bare et tilbud, så man kan vel godt takke nej hvis det er? Og vil egentlig gerne høre fra nogle der har takket nej, og hvorfor? (Hvis der er nogle derude

Min eks-svigerinde takkede nej tak til nogen som helst skanninger i hendes anden graviditet, hun havde fået et tal der hed 1-19 til første nf og hele hendes graviditet af min nevø var hun så bekymret for om han blev født med downs at hun udviklede en mild depression og hun stressede simpelthen sig selv helt vildt (Forståeligt)

Så ja hun takkede nej til alt hvad der hed skanning i anden og begge børn er født sunde og raske

Anmeld

9. juli 2014

hesøth

stm2812 skriver:

Syntes da ikke hun kan tillade sig at være efter jer pga det Og det er da overhovedet ikke sådan noget man vil høre når man er gravid

Præcis - og der var jo ikke noget i vejen med barnet

Anmeld

9. juli 2014

modesty

stm2812 skriver:

Nu skal det lige siges at jeg har ikke nogen hensigt om at takke nej (elsker scanninger og den sikkerhed de giver) men kom faktisk til at tænke på det i dag... 

Det er vel egentlig bare et tilbud, så man kan vel godt takke nej hvis det er? Og vil egentlig gerne høre fra nogle der har takket nej, og hvorfor? (Hvis der er nogle derude

Ja. Jeg kender flere der har takket nej til NF, men ingen der har takket nej til MD.

Anmeld

9. juli 2014

LJMNA

Nu er nf scanningen jo langt fra sikker, præcis som alle de andre scanninger.
Min søster fik ved sin første søn de fineste nf tal, god scanning til md, men ved et jdm besøg i uge 33 syntes jdm at baby i maven var lille, så de kom til vækstscanning, hvor de derefter fik en tid 2 dage efter på rigshospitalet, min nevø blev født med down syndrom, og en hjertefejl (meget normalt ved down syndrom)
Derfor valgte hun ogs scanninger fra ved hendes andre graviditeter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.