Fælles økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2014

Trekløver(:

Sjwf skriver:

Kæresten og jeg venter vores første barn om små 7 uger, og har i forbindelse med at vi starter vore egen lille familie snakkes om at få fælles økonomi. Simpel hen for at gøre tingene meget letter for os så vi ikke hele tiden skal tænke på hvem der betaler mest og for hvad osv.
Han tjener mest da jeg læser, så det gør ikke mig så meget og han er også helt med på den, det er faktisk ham der forslog det.
Men jeg er så kommet til at tænke på at jeg ikke tror jeg vil føle den samme frihed til at købe ting til mig selv, fx tøj sko osv, og hækler lidt som hobby, så vil tænke over at bruge penge på gran....
Og hvad så når han beslutter sig for at han skal have ny telefon der koster 8000kr.... Det ved jeg da ikke om jeg har lyst til at betale....

Er jeg bare smålig eller ?

Vi har haft fællesøkonomi siden vi flyttede sammen tilbage i 2010. Det er nemt og meget overskueligt. Da min kæreste læste tjente jeg mest, men nu tjener han langt langt mere end mig.

Jeg føler det er lige så meget mine penge som hans, fordi hvis ikke han havde mig kunne han ikke bestride sit job når vi har småbørn. Så her tænkes der aldrig over dit og mit. Hvis den ene vil købe noget den anden ikke skal vide såsom gave, hæver vi bare pengene.

Men forventnings afstem det inden i kaster jer ud i det, så er der klare linjer. Det fungerer jo ikke for alle.

KH

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vi har til dels fælles. Vi betaler ca det samme ind på en fælles konto. De penge går til hus, bil, ungernes pasning osv.

Så har vi hver vores lønkonto, som når alt fælles er betalt, så er de penge vi hver især har tilbage, vores lommepenge. 

Jeg handler mest ind, også betaler han lidt mere på den fælles. Er vi feks i biografen, betaler den ene billetter, mens den anden betaler snolder osv.

Vi ka frit bruge vores penge på det vi har lyst til, hvilket jeg syntes er rigtig dejligt. Vh stine

Anmeld

1. juli 2014

serinasmor

Vi har fællesøkonomi med fælles budget, fælles opsparing og hver vores lønkonto ...

Det fungerer godt fordi vi er nogenlunde enige om vores prioriteter og fælles drømme ... Kæresten havde en dum gæld med fra tidligere som vi fælles har ryddet ad vejen fordi den stod i vejen for drømmen om et hus ...

Til gengæld var jeg på Su og betalte mindst til den fælles budgetkonto mens jeg var det ...

Større indkøb af fx elektronik snakker vi om inden køb ... Alt hvad vi har i overskud ellers bliverbrugt på opsparing

Anmeld

1. juli 2014

FamilenStorm

Sjwf skriver:

Kæresten og jeg venter vores første barn om små 7 uger, og har i forbindelse med at vi starter vore egen lille familie snakkes om at få fælles økonomi. Simpel hen for at gøre tingene meget letter for os så vi ikke hele tiden skal tænke på hvem der betaler mest og for hvad osv.
Han tjener mest da jeg læser, så det gør ikke mig så meget og han er også helt med på den, det er faktisk ham der forslog det.
Men jeg er så kommet til at tænke på at jeg ikke tror jeg vil føle den samme frihed til at købe ting til mig selv, fx tøj sko osv, og hækler lidt som hobby, så vil tænke over at bruge penge på gran....
Og hvad så når han beslutter sig for at han skal have ny telefon der koster 8000kr.... Det ved jeg da ikke om jeg har lyst til at betale....

Er jeg bare smålig eller ?

Her har vi fællesøkonomi.. Og er glad for det..

For at føle friheden til bare at købe har vi hver en lommepengekonto, hvor der hver den 1. Bliver overført et beløb.. Så kan vi bruge dem
På det vil vil uden den anden kan brokke sig..

Anmeld

1. juli 2014

Louise H.

Vi har en fælles budgetkonto, en madkonto og hver vores løn konto. Ideen var at de penge der stod tilbage kunne vi gøre med hvad vi ville. Dog ender det alligevel med at vi slår det hele sammen og deler.
Hvis vi mangler noget køber vi det, er det større ting, aftales det med den anden. Det
Fungerer fint for os.
Vi har dog aftalt at fra august får vi 500kr hver, da kæresten starter i skole og mener han skal have mad på skolen hver dag, i stedet for en madpakke. Og det gider jeg egentlig ikke, skal gå ud over vores madkonto eller mig ;-)

Anmeld

1. juli 2014

Albertsen92

Vi har 100% fællesøkonomi, og det er så dejligt og let. Vi forkæler stadig os selv, der er ingen sure miner, hvis den ene vil have noget

Anmeld

1. juli 2014

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster

Vi har fælles økonomi men på den forkerte måde.. 

Hvordan får man samlet budgetkonto når man sidder i hver sin bank??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.