Fælles økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.280 visninger
36 svar
22 synes godt om
30. juni 2014

Sjwf

Kæresten og jeg venter vores første barn om små 7 uger, og har i forbindelse med at vi starter vore egen lille familie snakkes om at få fælles økonomi. Simpel hen for at gøre tingene meget letter for os så vi ikke hele tiden skal tænke på hvem der betaler mest og for hvad osv.
Han tjener mest da jeg læser, så det gør ikke mig så meget og han er også helt med på den, det er faktisk ham der forslog det.
Men jeg er så kommet til at tænke på at jeg ikke tror jeg vil føle den samme frihed til at købe ting til mig selv, fx tøj sko osv, og hækler lidt som hobby, så vil tænke over at bruge penge på gran....
Og hvad så når han beslutter sig for at han skal have ny telefon der koster 8000kr.... Det ved jeg da ikke om jeg har lyst til at betale....

Er jeg bare smålig eller ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Vi fik fællesøkonomi da vi købte hus tilbage i 2006. Jeg har fortrudt det efterfølgende (selvom han tjener mere). Der er bare noget med, at have sin egen konto og sin egne penge.

Anmeld

30. juni 2014

SandraXOXO

Vi har fælles økonomi i og med at vi bare putter alle pengene i en stor pulje og så betaler vi alle regninger og opsparing og ting til børnene og det der så er tilbage deler vi i to og det er så vores helt egne penge til feks ny mobil og garn og tøj :-D på den måde betaler jeg jo ikke hvis min kæreste vil ha en mobil til 8 tusind som jeg ville mene var spild af penge og omvendt ;-)

Anmeld

30. juni 2014

esioul

Sjwf skriver:

Kæresten og jeg venter vores første barn om små 7 uger, og har i forbindelse med at vi starter vore egen lille familie snakkes om at få fælles økonomi. Simpel hen for at gøre tingene meget letter for os så vi ikke hele tiden skal tænke på hvem der betaler mest og for hvad osv.
Han tjener mest da jeg læser, så det gør ikke mig så meget og han er også helt med på den, det er faktisk ham der forslog det.
Men jeg er så kommet til at tænke på at jeg ikke tror jeg vil føle den samme frihed til at købe ting til mig selv, fx tøj sko osv, og hækler lidt som hobby, så vil tænke over at bruge penge på gran....
Og hvad så når han beslutter sig for at han skal have ny telefon der koster 8000kr.... Det ved jeg da ikke om jeg har lyst til at betale....

altså vi kører det på den måde at vi har en konto hver, hvor vi får 1000 kr ind på, som vi må bruge på os selv. Jeg kan ikke se hvad han bruger dem til og omvendt.

Derudover har vi fælles løn konto, fælles budget konto og fælles madkonto.

Og hold da fast man får sparet penge op på den måde

Anmeld

30. juni 2014

Sjwf

Det kunne godt være god måde at gøre det på, smid alle pengene i en fællespulje, betale hvad der nu er af udgifter og så dele resten

Anmeld

30. juni 2014

L&V

Vi har kun fælles budget og husholdning. Der ud over har vi vores egne penge

Anmeld

30. juni 2014

Frk.S

Vi har haft fælles økonomi siden vi flyttede sammen.

I en periode tjente jeg mest, da jeg var færdiguddannet og han stadig under uddannelse. Nu er det ham der tjener mest, og det er altså ikke noget vi går op i.

Efter vi har fået lidt flere penge at gøre med, har vi valgt at give hinanden "lommepenge" så vi hver måned får 1000,- på hver vores egen konto. Desuden, hvis én af os skulle få nogle penge i fødselsdagsgave kommer de også derind. Så kan man bruge de penge på lige hvad man vil og når man vil, uden at den anden skal sige god for det. Jeg bruger som regel mit på tøj og lign. og nu her skal jeg vist snart have mig en ny mobil. Han bruger oftest sit på vedligeholdelse af hans crosser eller computerudstyr.

Det er ikke sådan, så man ikke kan gå ud og købe fx en deo el. lign. fra vores fælles konto. Men sådan lidt større ting, der er det rart bare at kunne købe hvis man synes. 
Det fungerer så godt for os, når min mand har sådan en dyr hobby og jeg af og til går amok på Zalando.

Anmeld

30. juni 2014

stjernehimmel

vi har "fælles"...

dog betyder dette at det er min bedre halvdel der betaler det meste da jeg er igang med at afvikle min bankgæld og får sølle 5000 kr udbetalt da jeg er på su...

Vi/han har købt hus kontant så det hjælper MEGET at der ikke er husleje der skal betales...

men med tiden kommer det til at være sådan: vi dele om udgifterne og det der er til rest derefter må vi så bruge efter behag, så længe vi bare husker på at et hus er = ud forudsete regninger..

her køber vi efter hvad vi mangler og drøfter hvad vi har brug for og om der er penge til det... 

nu er min kæreste ikke en der bruger meget på sig selv, og heller ikke mig.. det eneste vi bruger på er nærmest min datter og vores kommende barn, da behovet er størst og vedvarende her

Anmeld

30. juni 2014

ano14316

Sjwf skriver:

Vi har fælles budget konto og så har vi hver vores konto..
Vi betaler ind til budgetten så vi har lige meget tilbage.. og så har vi en madkonto vi også betaler ind til.. så har vi hver 1500 tilbage og det er vores egne penge..

Anmeld

30. juni 2014

EnGodMor

Her har vi os fælles. 

Sammen sætter vi ind til diverse opsparinger og når alt er betalt og trukket til opsparingen, så er der et beløb tilbage på kontoen, som man kan bruge hvis det er nødvendigt. 

Syntes det er lidt for barnligt, det der med at man skal have x antal lommepenge hver, når alt er betalt. 

Enten er man fælles eller os er man ikke.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.