"Mistede barn og desperat efter at blive gravid igen"
Hej Charlotte
Jeg skriver fordi jeg er helt rundt på gulvet.
For knapt 3 uger siden fødte jeg en søn ved akut kejsersnit i uge 29, 4 dage senere gik han bort pga. Voldsomme hjerneblødninger, inden dette skete var jeg helt sikker på jeg ikke skulle have flere børn (jeg har en på knapt 2 år, der er født 8 uger for tidligt)
Men nu skriger min krop og sind efter en graviditet, jeg er virkelig desperat og syntes de 8 uger vi skal bruge kondom i er en ulidelig evighed, jeg ser babyer og maver alle vegne og ville sådan ønske det var mig.
Men er der overhoved realistisk at jeg bliver gravid igen? Er der så endnu større chancer for en for tidlig fødsel (igen)?
Hvis jeg bliver gravid hurtigt skal jeg så have kejsersnit igen? Og kan min krop overhoved klarer en graviditet mere?
Og de sidste ved jeg godt du ikke kan svarer på, men jeg prøver alligevel, hvorfor kan jeg ikke holde på børnene i 40 uger? Jeg fik spontant vandafgang og veer begge gange, her er 2 gang havde jeg dog også moderkage løsning
Jeg håber du har nogle svar til mig, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg håbe på eller mene.
Charlottes svar
Kære Du
Tak for dit brev. Det gør mig ondt for dig, at du har mistet din lille dreng,
og det giver god mening at du er desperat efter at blive gravid igen. Jeg har i mange år beskæftiget mig med sorg hjælp til kvinder der har mistet et barn, og jeg har hørt masser af kvinder sige som du, at de er desperate for at blive gravid igen. Min erfaring er derimod, at det er en god ide, at have bearbejdet den sorg det er at miste et barn, før man bliver gravid igen, for ellers så kan det næste barn, godt gå hen og blive en erstatning for det døde barn, og det er ikke nemt at vokse op og ha’ en følelse af at være en erstatning. Jeg kan har sagt det mange gange til kvinder, og jeg husker en der sagde at det da vist var noget værre vrøvl, og hun blev hurtigt gravid og have det meget svært med at være ulykkelig over det døde barn, og lykkelig over det kommende barn. Så hun vendte tilbage til mig, og sagde at hun nok mente at jeg havde en vis pointe i at anbefale at man har bearbejdet den sorg det er at miste et barn, før man skal ha’ det næste barn.
Din krop skriger efter at være gravid igen, ja fordi den var programmeret til at du skulle være gravid i over 10 uger mere, så din krop er slet ikke indstillet på ikke at være gravid længere. Så det giver god mening at din krop skriger, det gør dit indre sikkert også, alt skriger fordi det er så forfærdeligt at miste et lille barn.
Der er noget der tyder på at dine graviditeter ikke har været helt normale, men besværlige af forskellige grunde. Hvis jeg var dig, ville jeg bede om en samtale med overlægen på den afdeling hvor du hører til når du føder, og få en grundig samtale om risiko og plan for fødsel, ved en kommende graviditet. Tag endelig din partner med, så I sammen kan høre og huske, da man tit ikke kan høre ordentligt alene, især når man selv er ”hovedpersonen”
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du kan finde tid og muligheder for at bearbejde den sorg du har og jeg håber du finder din vej.
Varme hilsner fra Charlotte,
www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk