Opstart af grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juni 2014

anynom

M_V skriver:

Lad dog TS være. Du kender ikke hendes søn, så lad dog hver med at belærer hende om hvad der bedst for ham.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2014

modesty

Fordi han ikke er mæt nok særlig længe op mælk. Og er først lige begyndt at sove igennem.

Samt han viser alle tegn på at være klar.

Jeg forstår ikke helt - du mener at det er sent at han sover igennem ved 4 mdr.???

Det bedste er at vente til baby er 6 mdr. Hvis du insisterer på at starte så tidligt, er det klart det bedste at starte med grønsagsmos, og ikke kartoffel. Det er HELT forkert når folk siger at der skal startes med grød. De, og SP'er der råder det samme, tager fejl. Stivelse giver forstoppelse og der er stivelse i grød og kartoffel. Desuden er der mange flere næringsstoffer i grønsager.

Sweet potato

Gulerod

Blomkål

Pastinak

er alle gode at starte med.

Anmeld

3. juni 2014

modesty

Dianabk skriver:

Og det ved du hvorfra? Så vidt jeg ved kende du ikke min søn så lad hver med at belær mig om det Tak.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at man venter til 6 mdr. Det gør de fordi nogle babyers tarmsystem ikke er fuldt udviklet før de er 6 mdr., og hvis man starter for tidligt med fast føde, kan det medføre mave-tarm-problemer - ofte forstoppelse. Som er meget smertefuldt og ubehageligt for baby, og kan påvirke immunforsvaret. Desuden kan risikoen for allergier stige hvis man starter for tidligt.

Det kan godt være at du kender din søn, men du kan næppe gennemskue om hans mave-tarm system er modent nok til fast føde.

Hvis du gerne vil starte nu - så bare gør det, det er dit barn og du bestemmer. Men respektér at folk råder dig til at vente af nogle konkrete, videnskabeligt underbyggede årsager.

Jeg havde en mor i min mødregruppe som startede ved 4 mdr. Hendes søn fik forstoppelse og det var ret slemt at se på.

Anmeld

3. juni 2014

Victoria2013

modesty skriver:

Jeg forstår ikke helt - du mener at det er sent at han sover igennem ved 4 mdr.???

Det bedste er at vente til baby er 6 mdr. Hvis du insisterer på at starte så tidligt, er det klart det bedste at starte med grønsagsmos, og ikke kartoffel. Det er HELT forkert når folk siger at der skal startes med grød. De, og SP'er der råder det samme, tager fejl. Stivelse giver forstoppelse og der er stivelse i grød og kartoffel. 

Det er altså noget pjat - nogle børn får forstoppelse og nogle gør ikke. Børn er forskellige og man kan ikke vide hvad de kan tåle og ikke kan tåle, så man skal gøre det man selv syntes/tror virker bedst

Vi startede med grød og her var ingen forstoppelse og der er altså mange der starter med grød, som ikke oplever forstoppelse. Så at sige at det er forkert for alle, er altså lidt noget pjat. Ville jeg bare lige sige

Anmeld

3. juni 2014

modesty

Victoria2013 skriver:

Det er altså noget pjat - nogle børn får forstoppelse og nogle gør ikke. Børn er forskellige og man kan ikke vide hvad de kan tåle og ikke kan tåle, så man skal gøre det man selv syntes/tror virker bedst

Vi startede med grød og her var ingen forstoppelse og der er altså mange der starter med grød, som ikke oplever forstoppelse. Så at sige at det er forkert for alle, er altså lidt noget pjat. Ville jeg bare lige sige

Hvor skriver jeg at det er forkert for alle??

Ja, der er nogle babyer der er klar ved 4 mdr. Og nogle der ikke er. Man ved først om ens barn er klar eller ikke klar når man er startet på fast føde. NETOP DERFOR skal man vente. Der er ingen børn der har fået forstoppelse af at vente med fast føde til 6 mdr., men ret så mange der har fået forstoppelse af at starte ved 4 mdr.

Du giver vel dit barn cykelhjelm på selvom risikoen for et uheld er minimal? Du giver vel dit barn vacciner selvom risikoen for sygdom er minimal? O.s.v.

Det er din argumentation der er noget pjat. Det giver ingen mening at sige at fordi risikoen for forstoppelse kun er, skal vi sige 20%, ved at starte ved 4 mdr., så skal man da bare starte ved 4 mdr.

Anmeld

3. juni 2014

modesty

modesty skriver:

Ja, der er nogle babyer der er klar ved 4 mdr. Og nogle der ikke er. Man ved først om ens barn er klar eller ikke klar når man er startet på fast føde. NETOP DERFOR skal man vente. Der er ingen børn der har fået forstoppelse af at vente med fast føde til 6 mdr., men ret så mange der har fået forstoppelse af at starte ved 4 mdr.

Du giver vel dit barn cykelhjelm på selvom risikoen for et uheld er minimal? Du giver vel dit barn vacciner selvom risikoen for sygdom er minimal? O.s.v.

Det er din argumentation der er noget pjat. Det giver ingen mening at sige at fordi risikoen for forstoppelse kun er, skal vi sige 20%, ved at starte ved 4 mdr., så skal man da bare starte ved 4 mdr.

OG min argumentation er præcis den samme ved opstart med grød, uanset alder.

Anmeld

3. juni 2014

Dianabk

modesty skriver:

Men det er stadig ikke det jeg spørg om i min tråd.

Jeg HAR læst og undersøgt med opstart, men var nysgerrig for hvad andre har gjort og givet som start. Intet andet.

Stop med at belær mig om hvornår jeg bør starte og ikke starte det er IKKE det jeg spørg om.

Tak.

Anmeld

3. juni 2014

mrhl

Vi startede op med skemad herhjemme da min datter var 5 måneder.

Jeg gav hende dog grøntsagsmos og ikke grød. i starten blendede jeg det selvfølgelig til ukendelighed og gjorde det ret tyndt, så det ikke blev for voldsomt, og hun eeeeelskede det :-) startede med pastinak-gulerod og pastinak-broccoli... Blomkål får en ret god konstistens...

Jeg er faktisk først begyndt at give hende grød her ved 6 måneders alderen, og der giver jeg hende bare lidt forskelligt fra dag til dag...

Men det er nok en god ide at vælge en slags grød eller mos og så liiiige fortsætte med den i nogle dage i starten så han vænner sig :-)

Anmeld

3. juni 2014

FruJacobsen

Min søn er 4,5mdr og han har vel fået mos i knap to uger nu. Jeg bruger som regel sødekartoffel eller græskar. Til at fortynde bruger jeg babymælk fra Arla. Og så blender jeg bare det hele han er vild med det! Jeg giver ham det til middag og tilbyder ham brystet bagefter. På den måde kommer mosen langsomt til at erstatte "middags-amningen"  

Det fungerer rigtig fint herhjemme og gør endelig, hvad du mener er bedst for din søn! Jeg kan se, at der er mange belærende kommentarer i din tråd - se bort fra dem og stol på dig selv og din fornemmelse! Min søn får i øvrigt også æble og agurk som "gnave-stykker". Det træner hans motorik at samle et æblestykke eller agurkestav op og bagefter føre det til munden og sutte og et stykke kold agurk er rigtig godt, når de er ved at få tænder!

Og en sidste ting: jeg tilbyder ham vand af kop, når han får mos...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.