Opstart af grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juni 2014

anynom

Dianabk skriver:

Men jeg har på intet tidspunkt bedt om at få hjælp til hvornår jeg bør starte. Jeg kender min dreng bedst og ved at de vil været fint for ham at starte nu.

Bare ikke fysisk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2014

L&V

Dianabk skriver:

Igen, jeg spørg ikke hvornår jeg bør opstarte, men hvad jeg bør give som start.

Men tak for rådet.

Nej det er jeg klar over men rigtig mange inklusiv mig selv med min den første har rigtig travlt med at komme igang og i mange tilfælde er det pga over analysering af signaler og tanken om mere søvn. Men ofte ender det bare i hård mave, forstoppelse osv.

Anmeld

3. juni 2014

Dianabk

JulieWH skriver:

Bare ikke fysisk

Og det ved du hvorfra? Så vidt jeg ved kende du ikke min søn så lad hver med at belær mig om det Tak.

Anmeld

3. juni 2014

Trekløver(:

JulieWH skriver:

Bare ikke fysisk

Lad dog TS være. Du kender ikke hendes søn, så lad dog hver med at belærer hende om hvad der bedst for ham.

Anmeld

3. juni 2014

tarkoflen

Vi startede godt nok først da Thea var 6 måneder, men fik anbefalet hirse- og boghvedegrød, da det er mest skånsomt for maven. Og husk ingen glutenholdige madvarer før 6 måneder.

Får du ikke tilbudt at få noget vejledning fra sp om opstart af grød? Da Thea var ca. 4 måneder blev vi indkaldt til et møde om mad via sp og fik der lidt viden om, hvad vi skulle huske, og hvad vi ikke måtte give, og så fik vi en lille bog udleveret med opskrifter mm.

Der ud over kan man købe en på apoteket. Jeg smider lige et link til den, der er nogle gode opskrifter i

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/All e%20publikationer/2012200.pdf

Held og lykke med det.

Anmeld

3. juni 2014

Victoria2013

Her startede vi med grød da lillepigen var 5 mdr - hun sov fint igennem (har hun gjort siden hun var en måneds tid gammel) og blev også mæt nok af mælken, men var meget meget interesseret i vores mad. 

Her fik hun risgrød som det allerførste... og så majsgrød og boghvedegrød. Hun fik hver ting 2-3 dage i træk og så skiftede jeg til noget andet. Da vi havde været igang i 2 uger fik hun for første gang lidt æblegrød i sin risgrød - det var sjovt nok også et hit  

Husk i øvrigt at der er et appetitspring ved 4 mdr... det havde min datter også, men det betød ikke at jeg gik over til at give hende grød. Det betød bare at hun skulle ammes noget oftere i et par dage, så mælkeproduktionen blev sat op og så blev hun fint mæt igen. Tror godt jeg kunne have ammet helt til hun var 6 mdr, men hun var vild med maden lige fra starten og var helt bestemt klar

Anmeld

3. juni 2014

Dianabk

tarkoflen skriver:

Vi startede godt nok først da Thea var 6 måneder, men fik anbefalet hirse- og boghvedegrød, da det er mest skånsomt for maven. Og husk ingen glutenholdige madvarer før 6 måneder.

Får du ikke tilbudt at få noget vejledning fra sp om opstart af grød? Da Thea var ca. 4 måneder blev vi indkaldt til et møde om mad via sp og fik der lidt viden om, hvad vi skulle huske, og hvad vi ikke måtte give, og så fik vi en lille bog udleveret med opskrifter mm.

Der ud over kan man købe en på apoteket. Jeg smider lige et link til den, der er nogle gode opskrifter i

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/All e%20publikationer/2012200.pdf

Held og lykke med det.

Mange tak

Vi har først møde med hende om 14 dage da hun er på ferie lige pt.

Men vil prøve at lade ham smage lidt på noget grød og vænne ham lidt til det.

Anmeld

3. juni 2014

AnthonsMor

Dianabk skriver:

Hej Piger

Så er lillemanden blevet 4 mdr og jeg vil gerne starte med lidt grød til ham.

Men hvordan skal jeg være mig ad? Det er jo en helt ny verden

Så hit me - har brug for råd og vejledning

Min sp anbefalede at starte med risgrød, evt. blandet med noget frugtmos..

Start op med 1-3 skeer de første par dage, så det bare er smagsprøver, og derefter trap op indtil du rammer én portion.. Og suppler op i starten med mme/amning, så du er sikker på, at han bliver mæt

Anmeld

3. juni 2014

tarkoflen

Dianabk skriver:

Mange tak

Vi har først møde med hende om 14 dage da hun er på ferie lige pt.

Men vil prøve at lade ham smage lidt på noget grød og vænne ham lidt til det.

Øv det var da ærgerligt!

Kan se at flere skriver risgrød, det fik jeg klart frarådet, både fordi børn ikke må få for meget ris, det var der i hvert fald ret meget om, da thea startede på grød og fordi der er en del stivelse i, der kan stoppe maven.

Men der er sikkert lige så mange meninger om det, som der er sundhedsplejersker

Jeg synes faktisk at der er en del gode råd i den bog jeg linked til. Så jeg vil anbefale dig, at læse den, før du går i gang. Og rigtig god ide at starte med små smagsprøver. Det kan tage noget tid, før de får helt styr på tungen de små.

Min bror og svigerinde prøvede at give deres datter grød ved 4 måenders alderen, og det var helt tydeligt for dem, at hun slet ikke var klar, selvom hun viste tegn på, at det var hun. Så lod de der gå en måned og prøvede igen og så var der ingen tvivl om,at nu var hun klar. Så mærk efter din mavefornemmelse, så skal det nok gå alt sammen

Anmeld

3. juni 2014

anynom

Dianabk skriver:

Og det ved du hvorfra? Så vidt jeg ved kende du ikke min søn så lad hver med at belær mig om det Tak.

Det handler ikke om din søn specifikt, det handler om børn generelt. Faktum er, at børns mave-tarm system ikke er klar før 6 måneder. 

Men held og lykke - lad dog være med at give ham en øl den dag han sender lange blikke efter den  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.