Spiral ? Hvilken ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2014

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Hej kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer med spiral. 

Min læge fortalte der er to typer en han kalder alm hvor ens mens godt kan blive lidt værre, og som koster 350kr. Og så en med lidt hormon hvor ens mens stopper helt (tænker det kan da ikke være sundt) til 1050kr. 

Jeg er end ikke sikker på om jeg skal have spiral, men nu ville jeg lige høre jer på baby, er det noget i anbefaler og hvilken ville være bedst mener i????

jeg har næsten lige fået sat en kobberspiral op for anden gang...

efter fødslen af min søn fik jeg en kobberspiral og den første mens eller to derefter var en lille smule længere men derefter var det normalt og jeg tænkte næsten ikke over at den var der...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2014

Snoopy77

Anonym skriver:

Hej kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer med spiral. 

Min læge fortalte der er to typer en han kalder alm hvor ens mens godt kan blive lidt værre, og som koster 350kr. Og så en med lidt hormon hvor ens mens stopper helt (tænker det kan da ikke være sundt) til 1050kr. 

Jeg er end ikke sikker på om jeg skal have spiral, men nu ville jeg lige høre jer på baby, er det noget i anbefaler og hvilken ville være bedst mener i????

Jeg fik så kraftige blødningen da jeg havde kobberspiral, at jeg fik fjernet efter tre måneder. Og jeg skal aldrig have sådan en igen. 

Anmeld

15. juni 2014

Kasand

Mumto3 skriver:

Tak for svar. Det giver mig et lidt andet syn på spiral. Jeg har overvejet det, men gik væk fra det igen, da jeg ikke brød mig om tanken om 'Den månedlige abort'. Men hvis der stort set ikke sker nogen befrugtning, så synes jeg det er noget andet.

Jeg kan godt forstå du ikke brød dig om den tanke, men heldigvis er det ikke sådan det er :-) Hvis det var det havde jeg heller ikke fået spiral :-)

Anmeld

15. juni 2014

Kasand

LilleChelle skriver:

Det er bestemt ikke alle steder de gør det med scanning Ikke hos min læge ihvertfald - og har aldrig hørt de scanner før !  

Jeg har fået min lagt hos gynækolog og har da hørt alle steder fra at gynækologerne laver kontrolscanning - men det kan jo sagtens være forskelligt. :-)

Men ligegyldig hvad skal det jo tjekkes at den sidder korrekt om det er så er hos lægen eller gynækologen med en scanning eller en alm undersøgelse er jo ligemeget :-)

Anmeld

15. juni 2014

Kasand

Storms-Mor skriver:

Da jeg fik min lagt op, besvimet jeg kort tid efter og det gjorde ret ondt af få den lagt

Kontrol r det et ikke ved at lægen laver en gyn?

Jeg har godt hørt om at nogle oplever ekstremt ubehag når den skal lægges op og endda besvimer - det var jeg selv bange for, men fik den lagt hos min gynækolog som lokalbedøvede mig inden så jeg mærkede intet ubehag heldigvis. Er ked af at du havde sådan en grim oplevelse med det. 

Hvis du stadig går og har rigtig ondt og er ved at besvime, så skal du gå til læge, for det er hverken rart eller normalt.

Hvis du har fået den lagt hos din læge er det også ham/hende der skal lave kontrol. Hos lægen er det via alm gyn undersøgelse. Der skal slet ikke gøres noget ved spiralen, han/hun skal kun kigge og se om den sidder det rigtige sted - så det er meget hurtigt overstået og gør ikke ondt, og er slet ikke som da du skulle have spiralen. Hvis du er meget bekymret for det, vil jeg anbefale at du får en henvisning til en gynækolog. De har meget bedre styr på tingene end de praktiserende læger - gynækologen laver trods alt kun opgaver der involverer underliv og har derfor mere erfaring :-)

Anmeld

15. juni 2014

Moar2011

Kasand skriver:

Jeg har godt hørt om at nogle oplever ekstremt ubehag når den skal lægges op og endda besvimer - det var jeg selv bange for, men fik den lagt hos min gynækolog som lokalbedøvede mig inden så jeg mærkede intet ubehag heldigvis. Er ked af at du havde sådan en grim oplevelse med det. 

Hvis du stadig går og har rigtig ondt og er ved at besvime, så skal du gå til læge, for det er hverken rart eller normalt.

Hvis du har fået den lagt hos din læge er det også ham/hende der skal lave kontrol. Hos lægen er det via alm gyn undersøgelse. Der skal slet ikke gøres noget ved spiralen, han/hun skal kun kigge og se om den sidder det rigtige sted - så det er meget hurtigt overstået og gør ikke ondt, og er slet ikke som da du skulle have spiralen. Hvis du er meget bekymret for det, vil jeg anbefale at du får en henvisning til en gynækolog. De har meget bedre styr på tingene end de praktiserende læger - gynækologen laver trods alt kun opgaver der involverer underliv og har derfor mere erfaring :-)

Min læge påstod at grunden til jeg besvimet var ikke pga spiralen men at jeg havde gejlet min krop op..
Har haft det fint med den, indtil for et par dage siden ..
Men har haft det fint idag ..

Kan det evt skyldes at man skal have mens ?
Når vi r "aktiv" gør det os ondt og det plejer det slet Ikk at gør, måske det skyldes at man ska til at have mens, at det ændre sig deroppe :/:

Anmeld

16. juni 2014

Kasand

Storms-Mor skriver:

Min læge påstod at grunden til jeg besvimet var ikke pga spiralen men at jeg havde gejlet min krop op..
Har haft det fint med den, indtil for et par dage siden ..
Men har haft det fint idag ..

Kan det evt skyldes at man skal have mens ?
Når vi r "aktiv" gør det os ondt og det plejer det slet Ikk at gør, måske det skyldes at man ska til at have mens, at det ændre sig deroppe :/:

Jeg tror heller ikke det er selve spiralen der har gjort at du besvimede da du skulle have lagt den op - tror mere det har været selve indgrebet og at du måske har været rigtig nervøs og utilpas ved situationen.

Indtil jeg blev gravid, besvimede jeg bare jeg så en læge - kunne ikke engang få målt blodtryk :-O Det er heldigvis gået over, men kender mange der har det sådan at hvis de bliver tilstrækkeligt utilpas/nervøse/bange så besvimer de, så tror det er det du har oplevet. Det er ikke farligt, bare en underlig reaktion fra kroppen.

Du skal ikke gå og have ondt og du skal heller ikke have ondt under/efter sex. Man kan godt have lidt ubehag lige op til og under mens, men hvis du har ondt eller er utilpas udenfor den periode så skal du få det tjekket ved lægen. Bed evt om en henvisning til en gynækolog så du kan nøjes med at blive scannet - det tager virkelig kun to minutter, er ikke ubehageligt og gynækologen ved også præcis hvad der skal kigges efter :-)

Anmeld

17. juni 2014

Moar2011

Kasand skriver:

Jeg tror heller ikke det er selve spiralen der har gjort at du besvimede da du skulle have lagt den op - tror mere det har været selve indgrebet og at du måske har været rigtig nervøs og utilpas ved situationen.

Indtil jeg blev gravid, besvimede jeg bare jeg så en læge - kunne ikke engang få målt blodtryk :-O Det er heldigvis gået over, men kender mange der har det sådan at hvis de bliver tilstrækkeligt utilpas/nervøse/bange så besvimer de, så tror det er det du har oplevet. Det er ikke farligt, bare en underlig reaktion fra kroppen.

Du skal ikke gå og have ondt og du skal heller ikke have ondt under/efter sex. Man kan godt have lidt ubehag lige op til og under mens, men hvis du har ondt eller er utilpas udenfor den periode så skal du få det tjekket ved lægen. Bed evt om en henvisning til en gynækolog så du kan nøjes med at blive scannet - det tager virkelig kun to minutter, er ikke ubehageligt og gynækologen ved også præcis hvad der skal kigges efter :-)

Kan det os være min hjerne der gøre det, altså utilpas fordi jeg tænker for meget på at jeg har den? ..

Anmeld

17. juni 2014

Kasand

Storms-Mor skriver:

Kan det os være min hjerne der gøre det, altså utilpas fordi jeg tænker for meget på at jeg har den? ..

Hmmm ja det tror jeg da egentlig godt det kan være :-) Men synes du skal få det tjekket og hvis alt er som det skal være, så kan utilpasheden jo forklares med at du bare ikke kan lide at have den og din hjerne derfor sender underlige signaler til din krop :-) Man kan jo sagtens køre sig selv helt ud på den måde så man bliver dårlig, vel lidt ligesom når man er meget nervøs for en eksamen og derfor får kvalme osv :-)

Snak med din læge om det, er sikker på at du ikke er den første der har haft det sådan :-)

Anmeld

17. juni 2014

Røverdatter

Jeg har en kobberspiral. Fik den lagt op i august. Jeg skal have den ud her til september og lagt en hormon spiral op i stedet.
Egentlig har jeg været okay tilfreds men min cyklus er fucked helt op af spiralen! Jeg bløder i en uge og har to uger "mens fri" og det holder bare overhovedet ikke. De første tre dage af mens er min blødning så kraftig at jeg må skifte hver eneste time hvilket gør det ret problematisk i nogle situationer.

Men har været super glad for ikke at skulle skænke anden prævention en tanke efrersom at mig og min partner begge er testet for sygdomme og derfor ikke behøver at bruge noget. Virkelig befriende!

Nå, men jeg har veninder med både kobber og hormonspiral. Hende med hormon har nærmest aldrig mens. Hende med kobber har en del smerter ved mens men er godt nok tilfreds med spiralen.

Til gengæld synes jeg at det er værd at tage op til overvejelse om det er sundt at give kroppen et hormon der forhindrer ens naturlige cyklus i at være i "udbrud" hvis du forstår

Tror der er fordele og ulemper ved begge, men hormonen koster lige omkring 1000 kr mere :/

Btw, min kobberspiral var gratis - fik den lagt op på præventionsklinik.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.