Spiral ? Hvilken ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2014

Mumto3

Kasand skriver:

Jeg har kobberspiral, den som din læge kalder den almindelige :-)

Den kostede 250 kr og jeg er SÅ glad for den. Ingen smerter, ingen blødningsforstyrrelser og bløder lige så lidt som jeg gjorde før jeg fik den :-)

Jeg valgte at undersøge tingene grundigt inden jeg besluttede mig så ved efterhånden alt hvad der er at vide om spiraler ;-) 

Personligt valgte jeg kobberspiralen, da jeg ikke så godt kan tåle det hormon der er i hormonspiralen (det er også det der er det styrende hormon i de fleste P-piller) og jeg ville ikke tage en chance til 1100 kr ;-) I forhold til at man kan stoppe med at bløde når man har hormonspiral så sker der intet ved det. Den stopper ægløsningen og når der ikke er ægløsning dannes der ikke slimhinde, der frigives ikke æg og kroppen skal derfor ikke rense ud. Den blødning man har på P-piller kaldes en kunstig blødning, da det fungerer efter samme princip. Hormonspiralen frigiver dog mindre mængde hormon og kun lokalt, modsat P-pillerne.

Kobberspiralen frigiver kobber som hæmmer æg og sædceller og dermed gør befrugtning umulig (eller dvs den er 98% sikker). Jeg var selv bekymret for sikkerheden, men statistikkerne viser flere graviditeter på trods af P-piller eller kondom end på trods af spiral (kobber og hormon) :-)

Håber du blev lidt klogere på hvad du skal vælge - vil klart råde dig til at prøve kobberspiralen først, for helt at undgå hormoner - men du skal gøre det der er rigtigt for dig :-)

Jeg troede at man med kobberspriralen blev 'gravid', men at det befrugtede æg ikke kunne sætte sig fast pga kobber, og at det var derfor man bløder kraftigere, fordi det er en slags abort, man har. (ikke hver måned, men de måneder, hvor der er sket en befrugtning af ægget)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2014

Moar2011

Kasand skriver:

Det skal du ikke være bekymret over, det kan tage op til 3 måneder før kroppen har vænnet sig til spiralen, så det er helt normalt det du oplever.

Det skal selvfølgelig ikke blive ved eller blive værre, men lidt periodevis ubehag i løbet af de første 3 måneder er helt normalt. Og så skal du selvfølgelig til kontrol efter de 3 måneder er gået :-)

Os sån besvimelse agtigt ubehag ??
Hvorfor ska man til kontrol?
Det jeg Ikk meget for ..

Anmeld

15. juni 2014

Kasand

Storms-Mor skriver:

Os sån besvimelse agtigt ubehag ??
Hvorfor ska man til kontrol?
Det jeg Ikk meget for ..

Ej hvis du render og besvimer eller er ved at besvime så skal du til læge! Det går jo ikke

Man skal til kontrol for at tjekke at den sidder hvor den skal. Det foregår ved en indvendig scanning, gør ikke ondt og er overstået på 5 minutter :-)

Anmeld

15. juni 2014

Kasand

Mumto3 skriver:

Jeg troede at man med kobberspriralen blev 'gravid', men at det befrugtede æg ikke kunne sætte sig fast pga kobber, og at det var derfor man bløder kraftigere, fordi det er en slags abort, man har. (ikke hver måned, men de måneder, hvor der er sket en befrugtning af ægget)

Altså kobberet påvirker også slimhinden, netop så hvis et æg mod forventning skulle blive befrugtet så kan det ikke sætte sig fast :-)

Men det sker stort set aldrig og slimhinden bliver også mindre pga kobberet :-)

Hvorfor man bløder mere ved jeg ikke. Personligt har mine blødninger ikke ændret sig og har det heller ikke for dem i min omgangskreds der har kobberspiral :-) Men det er selvfølgelig meget forskelligt hvordan kroppen reagerer :-)

Anmeld

15. juni 2014

Mumto3

Kasand skriver:

Altså kobberet påvirker også slimhinden, netop så hvis et æg mod forventning skulle blive befrugtet så kan det ikke sætte sig fast :-)

Men det sker stort set aldrig og slimhinden bliver også mindre pga kobberet :-)

Hvorfor man bløder mere ved jeg ikke. Personligt har mine blødninger ikke ændret sig og har det heller ikke for dem i min omgangskreds der har kobberspiral :-) Men det er selvfølgelig meget forskelligt hvordan kroppen reagerer :-)

Tak for svar. Det giver mig et lidt andet syn på spiral. Jeg har overvejet det, men gik væk fra det igen, da jeg ikke brød mig om tanken om 'Den månedlige abort'. Men hvis der stort set ikke sker nogen befrugtning, så synes jeg det er noget andet.

Anmeld

15. juni 2014

Moar2011

Ej hvis du render og besvimer eller er ved at besvime så skal du til læge! Det går jo ikke

Man skal til kontrol for at tjekke at den sidder hvor den skal. Det foregår ved en indvendig scanning, gør ikke ondt og er overstået på 5 minutter :-)

Da jeg fik min lagt op, besvimet jeg kort tid efter og det gjorde ret ondt af få den lagt

Kontrol r det et ikke ved at lægen laver en gyn?

Anmeld

15. juni 2014

LilleChelle

Kasand skriver:

Det er bestemt ikke alle steder de gør det med scanning Ikke hos min læge ihvertfald - og har aldrig hørt de scanner før !  

Anmeld

15. juni 2014

LilleChelle

Storms-Mor skriver:

Da jeg fik min lagt op, besvimet jeg kort tid efter og det gjorde ret ondt af få den lagt

Kontrol r det et ikke ved at lægen laver en gyn?

Lægen laver bare en underlivsundersøgelse og lige tjekker den sidder rigtigt. 
Det tager to min. Og så har du bukserne på igen  

Anmeld

15. juni 2014

LilleChelle

Jeg havde hormonspiral og fik ingen mens - hvilket jeg synes var rart. Ingen bind, ingen tamponer og ingen stinkende følelse  

Og jeg skal også have det igen når jeg har født nummer 2 her til november  

Anmeld

15. juni 2014

Moar2011

LilleChelle skriver:

Lægen laver bare en underlivsundersøgelse og lige tjekker den sidder rigtigt. 
Det tager to min. Og så har du bukserne på igen  

R bare SÅ nervøs for at besvime igen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.