Jeg har kobberspiral, den som din læge kalder den almindelige :-)
Den kostede 250 kr og jeg er SÅ glad for den. Ingen smerter, ingen blødningsforstyrrelser og bløder lige så lidt som jeg gjorde før jeg fik den :-)
Jeg valgte at undersøge tingene grundigt inden jeg besluttede mig så ved efterhånden alt hvad der er at vide om spiraler ;-)
Personligt valgte jeg kobberspiralen, da jeg ikke så godt kan tåle det hormon der er i hormonspiralen (det er også det der er det styrende hormon i de fleste P-piller) og jeg ville ikke tage en chance til 1100 kr ;-) I forhold til at man kan stoppe med at bløde når man har hormonspiral så sker der intet ved det. Den stopper ægløsningen og når der ikke er ægløsning dannes der ikke slimhinde, der frigives ikke æg og kroppen skal derfor ikke rense ud. Den blødning man har på P-piller kaldes en kunstig blødning, da det fungerer efter samme princip. Hormonspiralen frigiver dog mindre mængde hormon og kun lokalt, modsat P-pillerne.
Kobberspiralen frigiver kobber som hæmmer æg og sædceller og dermed gør befrugtning umulig (eller dvs den er 98% sikker). Jeg var selv bekymret for sikkerheden, men statistikkerne viser flere graviditeter på trods af P-piller eller kondom end på trods af spiral (kobber og hormon) :-)
Håber du blev lidt klogere på hvad du skal vælge - vil klart råde dig til at prøve kobberspiralen først, for helt at undgå hormoner - men du skal gøre det der er rigtigt for dig :-)
Anmeld