Snartjordemoder skriver:
Hej alle mødre 
Vi er fire jordemoderstuderende, som er i gang med at lave et bachelorprojekt. Denne omhandler gravide, hvis fødsel startede med at vandet gik, inden der kom veer. Vi søger beretninger fra jer, der har oplevet dette, og som havde en normal graviditet og fødte efter graviditetsuge 37.
Vi har nogle spørgsmål, som vi er meget interesserede i at høre jeres holdninger til:
- I hvilken grad følte du dig forberedt på, at fødslen kunne starte med vandafgang?
- Hvordan oplevede du din første kontakt til fødegangen/jordemoderen efter vandet var gået?
- Fik du dine egne veer, eller blev du sat i gang på fødegangen?
- Hvis du blev sat i gang, hvordan oplevede du tiden fra vandet gik til du blev sat i gang?
- Oplevede du medbestemmelse i beslutningen om igangsættelse eller følte du i større grad, det var et valg, der blev truffet for dig?
- Hvor lang tid gik der fra vandafgang til at du blev sat i gang?
- Hvilket sygehus fødte du på?
Vi glæder os meget til at høre fra jer!
Mvh. fire jordemoderstuderende 
Mit vand gik 37+3 kl. 6.30 på vej til toilettet, så troede først jeg havde tisset i bukserne. Jeg var ikke forberedt på vandafgang og slet ikke så tidligt, da min mor begge gange var gået meget over tid (og ikke havde vandafgang først).
Vi ringede til fødegangen kort tid efter og de bad os komme ind kl. 8, for at blive undersøgt. Kl 7 begynder jeg at få kraftige menssmerter uden pause, dog periodevis kraftigere (troede dog slet ikke det var veer). Da jeg ringede på ved fødegangen, gik vandet igen i en endnu større skylle. Jeg blev undersøgt og var 3 cm åben, jeg fik kørt en CTG, som viste regelmæssige veer, hvilket jeg også begyndte at kunne mærke.
Kl. 10 er jeg 5 cm åben og kommer i fødekar, 10.40 er jeg 6-7 cm åben, kl. 11.45 er jeg helt åben, men hun var ikke langt nok nede til, at jeg må presse med. Kl. 12.40 er hun helt nede og jeg må presse med, kl. 13.20 har jeg markant vesvækkelse og en pige med faldende hjertelyd i maven. Jeg kommer op af vandet, og kl. 13.31 blev hun født med navlesnoren 2 gange om halsen, og uden presseveer.
Jeg fik ingen "kunstig" hjælp undervejs og ingen smertestillende. Men jeg fik god vejledning hele vejen igennem og følte mig i gode hænder fra første henvendelse til fødegangen, og til vi forlod fødegangen igen! Jeg synes det er fantastisk, at jeg kom ind og blev tjekket kort efter min vandafgang, især da det viste sig, at fødslen var så hurtig.
Jeg fødte på Aalborg Sygehus.