Blev din fødsel sat igang??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. april 2014

Snartjordemoder

Sandra Norit skriver:

• I hvilken grad følte du dig forberedt på, at fødslen kunne starte med vandafgang?
    - Semi, havde det i baghovedet ligesom hvis jeg ikke var blevet sat i gang 
  • Hvordan oplevede du din første kontakt til fødegangen/jordemoderen efter vandet var gået?
    - Ringede til fødegangen i samme øjeblik, men fik afvide at jeg skulle vente til at jeg fik bedre veer 

• Fik du dine egne veer, eller blev du sat i gang på fødegangen?
    - Efter en pille fik jeg veer kort til efter 

• Oplevede du medbestemmelse i beslutningen om igangsættelse eller følte du i større grad, det var et valg, der blev truffet for dig?
    - Havde samtykket til igangsættelse for 41+6 var jeg meget træt af at være gravid, men fik ikke valget om at jeg kunne vente hvis det var det jeg ville 

• Hvilket sygehus fødte du på?
    - Nykøbing F. 

Hej igen Sandra Norit,

Mange tak for sit svar! 

Fik du i graviditeten informationer fra din jordemoder/fødselsforberedelse omkring vandafgang? 

Mvh. Snartjordemoder 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2014

Francisca

Snartjordemoder skriver:

Hej alle mødre 

Vi er fire jordemoderstuderende, som er i gang med at lave et bachelorprojekt. Denne omhandler gravide, hvis fødsel startede med at vandet gik, inden der kom veer. Vi søger beretninger fra jer, der har oplevet dette, og som havde en normal graviditet og fødte efter graviditetsuge 37.

Vi har nogle spørgsmål, som vi er meget interesserede i at høre jeres holdninger til:

• I hvilken grad følte du dig forberedt på, at fødslen kunne starte med vandafgang?
  • Hvordan oplevede du din første kontakt til fødegangen/jordemoderen efter vandet var gået?
  • Hvis du blev sat i gang, hvordan oplevede du tiden fra vandet gik til du blev sat i gang?
  • Oplevede du medbestemmelse i beslutningen om igangsættelse eller følte du i større grad, det var et valg, der blev truffet for dig?
  • Hvor lang tid gik der fra vandafgang til at du blev sat i gang?

Vi glæder os meget til at høre fra jer! 

Mvh. fire jordemoderstuderende 

Jeg følte mig fint forberedt på at fødsel kunne starte ved vandafgang.

Jeg havde lidt blander følelser omkring kontakten med fødegangen, vandet gik i en stor skylle nærmest det sagde smæld og jeg fløj op af sofaen og løb ud på toilettet og råbte bare vandet er gået!!
Jeg var glad og grinede og sagde til min kæreste at nu kom hun indenfor de næste 24 timer jeg sendte kæresten ned efter bind imens jeg ringede til fødegangen. Damen var sød og spurgte mig om vandet var klart og jeg sagde ja også spurgte hun mig om jeg havde veer og det havde jeg ikke, hun sagde jeg skulle gå i seng og få sovet og komme ind næste morgen kl.8 også ville de sætte mig igang.
Der går ikke meget mere end 15min efter jeg havde snakket med fødegangen også starter veerne på fuld styrke!!
De gjorde så ondt og kom regelmæssigt at jeg bare begyndte at tude!! Det kom nærmest fra det ene øjeblik til det andet. Jeg kunne ikke holde ud at sidde ned så jeg gik rundt i stuen og greb fast i stolen hvergang veen kom. Min kærestes mor ringede og sagde vi skulle kører på fødegangen med det samme hvis jeg havde så slemme veer! Men istedet ringede kæresten lige ind til fødegangen for at hører om vi skulle komme? Jordmoderen siger vi ikke skal komme for de kan alligevel ikke gøre noget! Vi skulle bare blive hjemme for det kunne tage mange timer endnu, imens prøver kæresten at forklare hvor mange smerter jeg har og hun kan til sidst hører mig i baggrunden hvor meget jeg græder af smerte at hun siger ok til vi må komme!
Lige den situation syntes jeg ikke var særlig fed når man står i så mange smerter og få afvide man ikke må komme inf og der ingen hjælp er at få!
Da vi kommer ind vil de lige undersøge mig og der er jeg 7cm åben!! Blev indlagt kl.00.05 og vores datter er født 03.38 2min efter kom moderkagen af sig selv.

Jeg fik min egne veer.

Jeg fødte på Rigshospitalet og jeg fødte 38+0

Anmeld

14. april 2014

Snartjordemoder

modesty skriver:

Fint forberedt.

Vandet gik kl. 2. Jeg ringede til FG (som spurgte om vandet var grønt, det var det ikke) og fik at vide at jeg bare skulle lægge mig og sove, og ringe ind igen næste morgen (kan ikke huske om der blev sat et tidspunkt på. Det gjorde der nok. Kl. 8 tror jeg). Næste morgen aftalte vi at jeg skulle ind og have kørt en strimmel kl. 11 (vist standard ved vandafgang??). Det fik jeg, alt så fint ud. Jeg tog hjem igen og vente tilbage til hospitalet kl. 17 da mine veer var godt i gang og jeg var 7-8 cm. udvidet.

Mine veer startede kl. 5, 3 timer efter vandafgang.

• Hvis du blev sat i gang, hvordan oplevede du tiden fra vandet gik til du blev sat i gang?

---

Her svarer jeg selvom mit svar afviger. Jeg blev ikke sat i gang, da jeg jo fik veer af mig selv. Men jeg fik ve-stimulerende drop. Jeg fik at vide at hvis jeg fødte senere end 24 timer efter vandafgang, skulle jeg have antibiotika for at afværge evt. infektion. Jeg ville ikke udsætte mit barn for antibiotika, så derfor valgte jeg ve-stimulerende. Jeg følte at det var et reelt valg og at det var blevet respekteret hvis jeg havde takket nej til ve-stimulerende.

• Hvor lang tid gik der fra vandafgang til at du blev sat i gang?

Igen, mit svar afviger. Vandafgang kl. 2. Ve-stimulerende vist nok kl. 21:30-agtigt, men jeg er ikke sikker.

Riget.

Jeg ved ikke om det er relevant for jer med mine svar angående ve-stimulerende drop, da det jo ikke er igangsættelse som sådan, men vil alligevel komme med en uddybende kommentar:

Vandet gik kl 2, hvilket vil sige at grænsen for at skulle have antibiotika først lå kl. 2. Alligevel fik jeg ve-stimulerende allerede ved 21:30-tiden. Jeg havde på det tidspunkt haft presseveer i en halv times tid. Jeg havde det fint. Baby havde det fint. Jeg var ikke træt, kunne sagtens klare smerterne, kunne sagtens have klaret længere tid med presseveer. Alligevel bliver jeg ve-stimuleret så relativt lang tid inden "spærregrænsen". Jeg fødte kl. 22:08. Det generer mig i dag. Hvis jeg havde haft det større overblik, og havde vidst lidt mere om min situation, havde jeg helt klart bedt om at vi ventede med de ve-stimulerende for at se om min krop kunne klare det selv. Jeg var i vand, og havde presseveer i vand, og var ked af at skulle ud af vandet midt i det hele. Men min største anke er at jeg gerne ville have undgået at udsætte mit barn for ve-stimulerende, på samme måde som jeg gerne ville undgå at udsætte ham for antibiotika. Jeg er ikke jordemoder, og kan ikke sige om der var en eller anden mega god grund til at jeg skulle ve-stimuleres så tidligt, men både baby og jeg havde det som sagt fint. Til gengæld var JM lidt utålmodig, og sad og trommede med fingrene på kanten af badekarret som om hun syntes det gik for langsomt (wtf?!). Hun var desværre ikke en god JM, af flere årsager, og jeg kan godt lidt mistænke at hun egentlig bare gerne ville have fødslen overstået.

Jeg oplevede ingen negativ effekt ved den ve-stimulerende overhovedet, ingen ve-storm, ikke mere mærkbart smertefulde eller voldsomme veer.

Ud over den ene dårlige JM oplevede vi super god behandling på Riget, både før og efter fødsel.

Hej Modesty

Hvordan følte du dig forberedt? 

Fik du af jordemoderen information om valget mellem at blive sat i gang eller afvente egne veer?

Vi synes, det er ærgerligt, at du har haft en oplevelse af en utålmodig jordemoder. Det er svært for os at vurdere, om der har været en god grund til at stimulere dig tidligt i forløbet.

Mvh. Snartjordemoder

Anmeld

14. april 2014

Snartjordemoder

M_V skriver:

Min fødsel startede med at vandet gik kl. 6.40. Jeg ringede til fødegangen umiddelbart efter, og fik afvide at jeg vi skulle møde op på afdelingen "afsnit for gravide kl. 13, hvis jeg ikke havde fået veer. Kl. 13 mødte vi op, og jeg havde ingen veer fået.
Der bliver lagt en stikpille, og det bliver der igen kl. 18.
Vi cykler hjem og slapper af og afventer veer.

Kl. ca. 20.30 mærker jeg den første ve.

Vi har aftalt med sygehuset at vi skal komme igen kl. 22, så det gør vi, og der er jeg 2 cm åben.

Jeg får ikke lagt flere stikpiller, da mine veer er ret kraftige, så jeg får lidt morfin at sove på.

Kl. 08.00 dagen efter, kommer jeg på fødegangen. Nu er jeg 4 cm åben.

Jeg føder min datter kl. 15.47. 39+3

Jeg følte mig slet ikke forberedt på at fødslen ville starte med vandafgang.

Kontakten på sygehuset var fantastisk. Mødte i alt 3 jordemødre, og de var alle fantastiske.

Jeg fødte på Roskilde sygehus.

Mvh M

Hej M_V

Hvorfor følte du dig ikke forberedt på, at vandet kunne gå?

Blev du informeret af din jordemoder i konsultationen eller til fødselsforberedelse?

Fik du et valg i mellem at afvente egne veer op til 24 timer eller blive sat i gang med piller? 

Mvh. Snartjordemoder

Anmeld

14. april 2014

Snartjordemoder

Francisca skriver:

Jeg følte mig fint forberedt på at fødsel kunne starte ved vandafgang.

Jeg havde lidt blander følelser omkring kontakten med fødegangen, vandet gik i en stor skylle nærmest det sagde smæld og jeg fløj op af sofaen og løb ud på toilettet og råbte bare vandet er gået!!
Jeg var glad og grinede og sagde til min kæreste at nu kom hun indenfor de næste 24 timer jeg sendte kæresten ned efter bind imens jeg ringede til fødegangen. Damen var sød og spurgte mig om vandet var klart og jeg sagde ja også spurgte hun mig om jeg havde veer og det havde jeg ikke, hun sagde jeg skulle gå i seng og få sovet og komme ind næste morgen kl.8 også ville de sætte mig igang.
Der går ikke meget mere end 15min efter jeg havde snakket med fødegangen også starter veerne på fuld styrke!!
De gjorde så ondt og kom regelmæssigt at jeg bare begyndte at tude!! Det kom nærmest fra det ene øjeblik til det andet. Jeg kunne ikke holde ud at sidde ned så jeg gik rundt i stuen og greb fast i stolen hvergang veen kom. Min kærestes mor ringede og sagde vi skulle kører på fødegangen med det samme hvis jeg havde så slemme veer! Men istedet ringede kæresten lige ind til fødegangen for at hører om vi skulle komme? Jordmoderen siger vi ikke skal komme for de kan alligevel ikke gøre noget! Vi skulle bare blive hjemme for det kunne tage mange timer endnu, imens prøver kæresten at forklare hvor mange smerter jeg har og hun kan til sidst hører mig i baggrunden hvor meget jeg græder af smerte at hun siger ok til vi må komme!
Lige den situation syntes jeg ikke var særlig fed når man står i så mange smerter og få afvide man ikke må komme inf og der ingen hjælp er at få!
Da vi kommer ind vil de lige undersøge mig og der er jeg 7cm åben!! Blev indlagt kl.00.05 og vores datter er født 03.38 2min efter kom moderkagen af sig selv.

Jeg fik min egne veer.

Jeg fødte på Rigshospitalet og jeg fødte 38+0

Hej Francisca,

Mange tak for dit svar!

Vi hæfter os ved, at du skriver, at de ville sætte dig igang næste morgen kl. 08. Følte du, at du fik valget mellem at afvente egne veer frem for at blive sat igang med piller? 

Mvh. Snartjordemoder 

Anmeld

14. april 2014

LinLin

Snartjordemoder skriver:

Mange tak for dit svar LinLin

Vi vil høre dig om du slet ikke var forberedt på at fødslen kunne starte med vandafgang?

Kan du huske, om du blev informeret om muligheden for enten at blive sat igang med piller efter vandafgang, eller at afvente længere tid på kroppens egne veer? 

Vh. de fire jordemoderstuderende

Som jeg husker det - det er otte år siden snart - så fil jeg det ikke at vide... Har da set film og lignende... Men troede veerne kom først.

Vi ringede sa vandet gik og fin at vide vi skulle afvente veer! (Da de havde spurgt om vandet var klart)

Anmeld

14. april 2014

Trekløver(:

Snartjordemoder skriver:

Hej M_V

Hvorfor følte du dig ikke forberedt på, at vandet kunne gå?

Blev du informeret af din jordemoder i konsultationen eller til fødselsforberedelse?

Fik du et valg i mellem at afvente egne veer op til 24 timer eller blive sat i gang med piller? 

Mvh. Snartjordemoder

Jeg var selvfølgelig klar over at mit vand kunne gå, men jeg regnede ikke med at det var sådan min fødsel ville starte, da jeg havde fået fortsæt at kun 15 procent af alle fødsler starter med vandafgang.

Jeg fik ikke noget valg omkring hvornår den første stikpille skulle lægges, det blev besluttet af min jordemoder.

Anmeld

14. april 2014

modesty

Snartjordemoder skriver:

Hej Modesty

Hvordan følte du dig forberedt? 

Fik du af jordemoderen information om valget mellem at blive sat i gang eller afvente egne veer?

Vi synes, det er ærgerligt, at du har haft en oplevelse af en utålmodig jordemoder. Det er svært for os at vurdere, om der har været en god grund til at stimulere dig tidligt i forløbet.

Mvh. Snartjordemoder

Jeg havde læst en masse på nettet, gået til fødselsforberedelse hos APA og været til info-aftener på Riget. Alle tre steder blev der talt om vandafgang som start på fødsel.

Nej, jeg fik ikke information. Jeg fik at vide at hvis der gik over 24 timer mellem vandafgang og fødsel, skulle baby have antibiotika. Jeg opfattede det som et valg mellem ve-stimulerende og antibiotika. Men så vidt jeg selv kan vurdere, kunne man sagtens have afventet hvordan mine presseveer ville udvikle sig - jeg var jo i gang med pressefasen, så jeg tænker at hun kunne have ventet i hvert fald en time, hvis ikke længere, med de ve-stimulerende, da jeg som sagt fødte 4 timer før "deadline" for antibiotika.

Anmeld

14. april 2014

JH12

Snartjordemoder skriver:

Hej JH12,

Tak for dit svar. 

Du skriver: Jeg var forbedret på det kunne være sådan min fødsel startede, da det var sådan for min mor.

- Kan du huske, om du fik nogle informationer omkring procedurer ved vandafgang af din jordemoder i konsultationen/til fødselsforberedelse? 

Mvh. Snartjordemoder 

Jeg fik ingen papir angående fødsel.. vi blev rådet til at gå hjem og kigge på videoer af fødsler, som vi skulle finde på google..
Fik nogle enkelte papir om smertelindring ved fødsel..

Anmeld

14. april 2014

Anonymo

Hej igen Sandra Norit,

Mange tak for sit svar! 

Fik du i graviditeten informationer fra din jordemoder/fødselsforberedelse omkring vandafgang? 

Mvh. Snartjordemoder 

Ja jeg fik afvide at jeg kunne ringe hvis vandet gik ellers først når jeg fik veer hvis jeg var tryg ved det og at jeg speicelt skulle ringe hvis vandet var grønt 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.