modesty skriver:
- I hvilken grad følte du dig forberedt på, at fødslen kunne starte med vandafgang?
Fint forberedt.
- Hvordan oplevede du din første kontakt til fødegangen/jordemoderen efter vandet var gået?
Vandet gik kl. 2. Jeg ringede til FG (som spurgte om vandet var grønt, det var det ikke) og fik at vide at jeg bare skulle lægge mig og sove, og ringe ind igen næste morgen (kan ikke huske om der blev sat et tidspunkt på. Det gjorde der nok. Kl. 8 tror jeg). Næste morgen aftalte vi at jeg skulle ind og have kørt en strimmel kl. 11 (vist standard ved vandafgang??). Det fik jeg, alt så fint ud. Jeg tog hjem igen og vente tilbage til hospitalet kl. 17 da mine veer var godt i gang og jeg var 7-8 cm. udvidet.
- Fik du dine egne veer, eller blev du sat i gang på fødegangen?
Mine veer startede kl. 5, 3 timer efter vandafgang.
- Hvis du blev sat i gang, hvordan oplevede du tiden fra vandet gik til du blev sat i gang?
---
- Oplevede du medbestemmelse i beslutningen om igangsættelse eller følte du i større grad, det var et valg, der blev truffet for dig?
Her svarer jeg selvom mit svar afviger. Jeg blev ikke sat i gang, da jeg jo fik veer af mig selv. Men jeg fik ve-stimulerende drop. Jeg fik at vide at hvis jeg fødte senere end 24 timer efter vandafgang, skulle jeg have antibiotika for at afværge evt. infektion. Jeg ville ikke udsætte mit barn for antibiotika, så derfor valgte jeg ve-stimulerende. Jeg følte at det var et reelt valg og at det var blevet respekteret hvis jeg havde takket nej til ve-stimulerende.
- Hvor lang tid gik der fra vandafgang til at du blev sat i gang?
Igen, mit svar afviger. Vandafgang kl. 2. Ve-stimulerende vist nok kl. 21:30-agtigt, men jeg er ikke sikker.
- Hvilket sygehus fødte du på?
Riget.
Jeg ved ikke om det er relevant for jer med mine svar angående ve-stimulerende drop, da det jo ikke er igangsættelse som sådan, men vil alligevel komme med en uddybende kommentar:
Vandet gik kl 2, hvilket vil sige at grænsen for at skulle have antibiotika først lå kl. 2. Alligevel fik jeg ve-stimulerende allerede ved 21:30-tiden. Jeg havde på det tidspunkt haft presseveer i en halv times tid. Jeg havde det fint. Baby havde det fint. Jeg var ikke træt, kunne sagtens klare smerterne, kunne sagtens have klaret længere tid med presseveer. Alligevel bliver jeg ve-stimuleret så relativt lang tid inden "spærregrænsen". Jeg fødte kl. 22:08. Det generer mig i dag. Hvis jeg havde haft det større overblik, og havde vidst lidt mere om min situation, havde jeg helt klart bedt om at vi ventede med de ve-stimulerende for at se om min krop kunne klare det selv. Jeg var i vand, og havde presseveer i vand, og var ked af at skulle ud af vandet midt i det hele. Men min største anke er at jeg gerne ville have undgået at udsætte mit barn for ve-stimulerende, på samme måde som jeg gerne ville undgå at udsætte ham for antibiotika. Jeg er ikke jordemoder, og kan ikke sige om der var en eller anden mega god grund til at jeg skulle ve-stimuleres så tidligt, men både baby og jeg havde det som sagt fint. Til gengæld var JM lidt utålmodig, og sad og trommede med fingrene på kanten af badekarret som om hun syntes det gik for langsomt (wtf?!). Hun var desværre ikke en god JM, af flere årsager, og jeg kan godt lidt mistænke at hun egentlig bare gerne ville have fødslen overstået.
Jeg oplevede ingen negativ effekt ved den ve-stimulerende overhovedet, ingen ve-storm, ikke mere mærkbart smertefulde eller voldsomme veer.
Ud over den ene dårlige JM oplevede vi super god behandling på Riget, både før og efter fødsel.
Fik du af jordemoderen information om valget mellem at blive sat i gang eller afvente egne veer?
Vi synes, det er ærgerligt, at du har haft en oplevelse af en utålmodig jordemoder. Det er svært for os at vurdere, om der har været en god grund til at stimulere dig tidligt i forløbet.
Mvh. Snartjordemoder