Snartjordemoder skriver:
Hej alle mødre 
Vi er fire jordemoderstuderende, som er i gang med at lave et bachelorprojekt. Denne omhandler gravide, hvis fødsel startede med at vandet gik, inden der kom veer. Vi søger beretninger fra jer, der har oplevet dette, og som havde en normal graviditet og fødte efter graviditetsuge 37.
Vi har nogle spørgsmål, som vi er meget interesserede i at høre jeres holdninger til:
- I hvilken grad følte du dig forberedt på, at fødslen kunne starte med vandafgang?
- Hvordan oplevede du din første kontakt til fødegangen/jordemoderen efter vandet var gået?
- Fik du dine egne veer, eller blev du sat i gang på fødegangen?
- Hvis du blev sat i gang, hvordan oplevede du tiden fra vandet gik til du blev sat i gang?
- Oplevede du medbestemmelse i beslutningen om igangsættelse eller følte du i større grad, det var et valg, der blev truffet for dig?
- Hvor lang tid gik der fra vandafgang til at du blev sat i gang?
- Hvilket sygehus fødte du på?
Vi glæder os meget til at høre fra jer!
Mvh. fire jordemoderstuderende 
Begge gange gik vandet herhjemme.
1.gang havde jeg ikke veer inden... Vandet gik kl.19.30, ringede til FG som bad mig komme ind. Jeg kom paa en fødestue paa trods af at der ikke var meget gang i veerne, pga. travlhed fik jeg først en stikpille ved 9 tiden næste formiddag, og der begyndte der at ske lidt mere og de tog til i styrke. Jeg fik ve-stimulerende, og fødte saa kl.00.01 altsaa lige over midnat, natten til dagen efter. Endte i 2 slags sugekopper, presse-veer i 4 timer, og en my fra AKS.
Jeg kan ikke huske om jeg havde et valg, ift. stikpillen, men jeg tænker at jeg meget gerne ville have den, saa der kunne komme gang i veerne.
2. gang havde jeg saadan næsten regelmæssige veer natten op til at vandet gik kl.7.30. Den første jeg snakkede med mente ikke de var stærke eller hyppige nok. 10 min. efter jeg igen og fik fat i en anden som gerne ville se mig. Hun er født kl.10.44, saa det var godt jeg ringede igen 
Begge gange havde jeg ikke tænkt saa meget over det med vandafgang, andet end jeg vidste hvad jeg skulle kigge lidt efter. Især 2. gang var jeg ikke i tvivl, det var med et kæmpe plask!
Fødte paa Viborg sygehus, og har begge gange følt mig meget tryg. Havde tilfældigvis den samme JM begge gange, som efter den første ret haarde fødsel, gjorde at jeg følte mig endnu mere tryg, selvom jeg var meget nervøs og bange 2. gang. Men det endte jo som en rigtig god oplevelse