Svært med ammestop :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.776 visninger
33 svar
5 synes godt om
6. april 2014

tarkoflen

Er jeg den eneste, der har max svært ved tanken om at skulle stoppe med at amme? Vores datter bliver meget snart 1 år og inden jeg fik hende, synes jeg bestemt ikke hun skulle ammes længere end til hun blev et år!

Nu nærmer dagen sig med hastige skridt, og jeg synes det er så svært at vide, om hun er klar til at skulle undvære amning!

Alle børn i min omgangskreds og i mg har selv sagt fra og ikke længe ønsket at amme, og det gør Thea bare ikke! Jeg tror hun får en god portion tryghed ved at amme, og det har jeg umådelig svært ved at skulle tage fra hende! Ikke at jeg ikke kan give hende tryghed og omsorg på en anden måde, men det er på en eller anden måde ikke det samme.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at der er en grund til, at hun ikke selv vælger det fra og det gør ondt helt ind i hjertet at skulle tænke på, at det bliver mit valg, at hun ikke længere skal ammes og ikke fordi hun ikke har brug for det længere.

Hun ammer to gange i døgnet nu. Når hun bliver puttet og igen en gang i løbet af natten/tidlig morgen, det varierer meget.

Hun spiser og drikker rigtig godt i løbet af dagen, så jeg tror ikke at hun mangler noget på den front.

Ville bare sådan ønske, at hun selv sagde fra!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2014

modesty

Er jeg den eneste, der har max svært ved tanken om at skulle stoppe med at amme? Vores datter bliver meget snart 1 år og inden jeg fik hende, synes jeg bestemt ikke hun skulle ammes længere end til hun blev et år!

Nu nærmer dagen sig med hastige skridt, og jeg synes det er så svært at vide, om hun er klar til at skulle undvære amning!

Alle børn i min omgangskreds og i mg har selv sagt fra og ikke længe ønsket at amme, og det gør Thea bare ikke! Jeg tror hun får en god portion tryghed ved at amme, og det har jeg umådelig svært ved at skulle tage fra hende! Ikke at jeg ikke kan give hende tryghed og omsorg på en anden måde, men det er på en eller anden måde ikke det samme.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at der er en grund til, at hun ikke selv vælger det fra og det gør ondt helt ind i hjertet at skulle tænke på, at det bliver mit valg, at hun ikke længere skal ammes og ikke fordi hun ikke har brug for det længere.

Hun ammer to gange i døgnet nu. Når hun bliver puttet og igen en gang i løbet af natten/tidlig morgen, det varierer meget.

Hun spiser og drikker rigtig godt i løbet af dagen, så jeg tror ikke at hun mangler noget på den front.

Hvis du selv har lyst til at blive ved, skal du da bare blive ved. 

Herhjemme stoppede jeg to uger før et-års dag (jeg skulle væk en weekend med studie, så det passede godt sammen). Min søn sagde ikke fra selv, men det var intet problem at stoppe. Jeg ammede ved put og om morgenen når han vågnede. De to første aftener satte jeg mig med ham som jeg plejede, i "amme-position", men i stedet for at hive babs frem, gav jeg ham en sut. Så lå han lidt i mine arme, 5 minutters tid, og hyggede, og så lagde jeg ham ned i sengen som jeg plejede. Der var lidt moslen rundt den første aften, men slet ikke noget med gråd eller brok.

Det er jo ikke sikkert at det går lige så nemt for dig, men det er bare for at sige at det ikke behøver at blive et problem, blot fordi hun ikke har valgt fra selv.

Anmeld

6. april 2014

tarkoflen

modesty skriver:

Hvis du selv har lyst til at blive ved, skal du da bare blive ved. 

Herhjemme stoppede jeg to uger før et-års dag (jeg skulle væk en weekend med studie, så det passede godt sammen). Min søn sagde ikke fra selv, men det var intet problem at stoppe. Jeg ammede ved put og om morgenen når han vågnede. De to første aftener satte jeg mig med ham som jeg plejede, i "amme-position", men i stedet for at hive babs frem, gav jeg ham en sut. Så lå han lidt i mine arme, 5 minutters tid, og hyggede, og så lagde jeg ham ned i sengen som jeg plejede. Der var lidt moslen rundt den første aften, men slet ikke noget med gråd eller brok.

Det er jo ikke sikkert at det går lige så nemt for dig, men det er bare for at sige at det ikke behøver at blive et problem, blot fordi hun ikke har valgt fra selv.

Pyha det beroliger mig lidt, at det gik så nemt for dig, selvom han ikke selv sagde fra. Det jeg er nervøs for er jo at hun bliver forfærdelig ked af det.

Hvordan stoppede du om morgenen? Var det bare at lade være med at tilbyde brystet? Mit problem er nok lidt, at det oftest er om natten Thea får 2. gang og hun bliver meget ked af det/gal hvis vi tilbyder hende vand i stedet.

Er så misundelig på dem hvor baby bare selv siger fra!

Tusind tak for dit svar

Anmeld

6. april 2014

lineog4

tarkoflen skriver:

Da jeg var gravid med Dina var min max grænse 9 mnd for amning og da aller helst lun til 6 mnd.

Men men men det var skønt at amme, hun fandt en masse trøst og tryghed i det (hun brugte ikke sut) og jeg syntes det var super nemt. Så hun blev et år og startede i vuggestue uden vi stoppede, hun gik og hun talte hvilket ellers var min grænse. Og først da hun var næsten halvanden sagde far om det ikke snart var nu? 

Vi stoppede da hun var 17 mnd og det var helt og holdent mit valg, hun kunne have fortsat, men det var virkelig nemt. Tilbød bare ikke og blev hun ked af det så trøstede jeg bare på en anden måde. Dog havde vi taget natamningen fra hende tidligere og det var ikke nemt 

Anmeld

6. april 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Hvis du har lyst og mulighed for at blive ved med at amme, så fortsætter i da bare! 

Med thea sagde hun selv stop, da hun var 11 mdre, og jeg syntes det var så trist.

Med alberte, der var hun slet ik klar til at stoppe, og i virkligehden så syntes jeg bare at det var helt ok, fordi vi hyggede os med det. Jeg stoppede med at amme hende helt, da hun var ca 14 mdr'er. Der var vi begge klar, men puha jeg syntes at det var så trist.. Vh stine

Anmeld

6. april 2014

Tulle28

Hvorfor er det du skal sige stop - lige nu? Det lyder da som om i begge har det godt med det og så ser jeg da ingen grund til at stoppe, bare fordi andre i din omgangskreds har gjort det/gør det.

WHO og Sundhedsstyrelsen anbefaler delvis amning til 2 år.

Kram Tulle, der stadigvæk ammer sin 19 mdr. ammeglade baby til nat

Anmeld

6. april 2014

et-ønske

Jeg synes da du skal fortsætte hvis det er det du har det bedst med Der er jo ingen regler for hvornår du skal stoppe.

Det går så hurtigt med at de bliver store, så nyd du det sidste total baby/mor hygge du kan

Anmeld

6. april 2014

tarkoflen

lineog4 skriver:

Da jeg var gravid med Dina var min max grænse 9 mnd for amning og da aller helst lun til 6 mnd.

Men men men det var skønt at amme, hun fandt en masse trøst og tryghed i det (hun brugte ikke sut) og jeg syntes det var super nemt. Så hun blev et år og startede i vuggestue uden vi stoppede, hun gik og hun talte hvilket ellers var min grænse. Og først da hun var næsten halvanden sagde far om det ikke snart var nu? 

Vi stoppede da hun var 17 mnd og det var helt og holdent mit valg, hun kunne have fortsat, men det var virkelig nemt. Tilbød bare ikke og blev hun ked af det så trøstede jeg bare på en anden måde. Dog havde vi taget natamningen fra hende tidligere og det var ikke nemt 

Det er utroligt så klog man er før man får børn

Hvordan gjorde l med at stoppe natamningen og hvor længe var det svært? Den gruer jeg også for

Jeg håber det kommer til at gå nemt her, når jeg beslutter mig for, at det skal stoppe

Tak for dit svar.

Anmeld

6. april 2014

tarkoflen

StineW79 skriver:

Hvis du har lyst og mulighed for at blive ved med at amme, så fortsætter i da bare! 

Med thea sagde hun selv stop, da hun var 11 mdre, og jeg syntes det var så trist.

Med alberte, der var hun slet ik klar til at stoppe, og i virkligehden så syntes jeg bare at det var helt ok, fordi vi hyggede os med det. Jeg stoppede med at amme hende helt, da hun var ca 14 mdr'er. Der var vi begge klar, men puha jeg syntes at det var så trist.. Vh stine

Det har jeg på sin vis, jeg vil gerne fortsætte lidt endnu, men vi skal til bryllup sidst i maj og det gør det jo lidt svært... Jeg overvejer dog, at stoppe med at amme til nat, men først i løbet af natten/morgenen.

Hvordan kunne du mærke, at Alberte var klar til at stoppe og hvilken amning havde l til sidst?

Tusind tak for dit svar

Anmeld

6. april 2014

tarkoflen

Tulle28 skriver:

Hvorfor er det du skal sige stop - lige nu? Det lyder da som om i begge har det godt med det og så ser jeg da ingen grund til at stoppe, bare fordi andre i din omgangskreds har gjort det/gør det.

WHO og Sundhedsstyrelsen anbefaler delvis amning til 2 år.

Kram Tulle, der stadigvæk ammer sin 19 mdr. ammeglade baby til nat

Tjah du kan have ret i, at det jo er fjollet, men det er nok noget om, at jeg et eller andet sted føler at jeg skal forsvare, at jeg stadig ammer hende! Og så det faktum, at vi skal til bryllup sidst i maj, og der skal Thea jo passes. Mine forældre har dog sagt, at de gerne vil køre hende ud til festen, så jeg kan amme hende og så kan de køre hjem igen, men det synes jeg jo et eller andet sted også er lidt fjollet.

Hvordan er det gået med at stoppe natamningen? Den gruer jeg lidt for, og tror faktisk, det bliver den, jeg stopper med som det sidste.

Har du ikke været ude om aftenen siden, du fik barn? Jeg kan godt savne at jeg kunne smutte ud med veninderne bare en gang imellem uden at jeg skal have Thea med, selvom jeg langt oftest, bare gerne vil have hende med.

Tusind tak for dit svar, og tak for at du vil dele, at du også har en ammeglad baby

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.