Hvornår er man(d) for gammel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2014

Chrissi_lgh@hotmail.com

Jeg blev født ca. 3 uger inden at min far blev 41, og jeg var barn nr. 2 (har en 19 mdr. ældre bror). Og har aldrig født at min far var "for" gammel. 
Det sjove er at min mor, der er 10,5 år yngre end min far, altid har virket ældre af sind end min far. 

Synes det er meget individuelt hvornår man er "for gammel". Det afhænger jo af hvornår man selv føler det. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2014

TNBC

Rosa-Sofia skriver:

Ja det er jo rigtigt og man kalkulerer jo ikke og skal bestemt heller ikke kalkulere med en tidlig død. Men det er rigtigt hvad du skriver, folk kan få deres børn tidligt og dø meget unge, min morfar blev kun 33 og han blev far allerede da han var 22, og hans børn havde så kun deres far til de var 5 og 11 år. Og så er der jo folk, der får børn, når de er 45 og lever til de er 90 år.

Jeg har ældre forældre, min mor døde da jeg var 11 og hun var 13-14år yngre end min far, og min far lever ved bedste vilkår, er aktiv, arbejder frivilligt, frisk, sidder ikke bare og ser tv hele dagen Og han er 71, bliver 72 snart. Og han er den bedste far. og jeg ville ikke bytte ham med nogen anden.

Men som du siger, man ved jo ikke hvornår man dør. Og så længe man selv føler sig frisk og at man kan klare at have børn, så vil jeg ikke sætte alderen på. Min far var alene med min søster og jeg fra jeg var 11 og hun var 5.

Jeg er for resten 27 og har også en lillesøster(og ældre brødre.)

Så jeg vil ikke sætte alder på, men sind og om man kan klare hvad det vil sige at have børn(så de ikke bare blive sat til at lege selv)

Anmeld

6. april 2014

esiuol22

Carina:-) skriver:

Da jeg fik den yngste spurgte en sygeplejeske om det var far da min den ældste kom for at se sin lillebror på neo -

Han var 22 

Ha ha den er ikke til at overgå

Jeg spurte om jeg kunne få kejsersnit, og en jordmor forklarede mig at ulempen var, at jeg jo så ikke kunne løfte på den store der hjemme måtte fortælle at det var lidt side jeg havde slæbt rundt på ham, da han var 11år

Anmeld

6. april 2014

modesty

Rosa-Sofia skriver:

Til at få børn? Ja vi damer har jo mere eller mindre en naturlig udløbsdato, hvis man kan sige det sådan, men hvad er jeres mening om mændene?

Kan en mand være for gammel til at blive far og i givet fald hvornår?

Eller skal man bare få børn så længe man føler for det?

Min mand var 48 da vi fik vores søn - jeg var 32. Vi skulle i IVF behandling (fordi mine æggeledere var lukkede, så havde intet med alder at gøre) og derfor tog det to år, men ellers havde min mand jo stadig været 46 og altså "gammel" i manges øjne.

Jeg har haft en del kærester, levet livet, og er SÅ glad for at jeg ventede til jeg mødte mit livs kærlighed, før jeg fik børn. Ellers var mine børn helt sikkert blevet skilsmissebørn. 

Min mand er den bedste far. Yngre mænd kan helt sikkert også være super fædre, ingen tvivl om det, men jeg kan se at min mand bruger sin livserfaring og -visdom i sit forældreskab, og det glæder mig. Han er en stabil, empatisk og rolig far, der pjatter og fjoller løs med vores søn.

Ulempen er selvfølgelig at min søn tidligere end andre vil opleve at få en gammel far. Men det var sådan skæbnen ville have det. Jeg ville hjertens gerne have tryllet mit livs kærlighed 10 år yngre, men det kan man jo ikke.

Anmeld

6. april 2014

lineog4

Min mand var 43 (blev han 8 dage efter) da vi fik den første og 49 da vi fik den yngste (og to inde mellem dem) og jeg kunne ikke ønske mig en bedre far til mine børn  

Og kan fortælle han ikke var den ældste far i Dinas klasse men bliver det nok i Linus 

Jeg ville heller ikke lave om, jo vi kunne have valgt at starte med børn tidligere i og med vi havde kendt hinanden i 10 år da vi fik Dina, men jeg nåede lige præcis det jeg ville inden hun kom. Og jo jeg kunne da godt lige trylle ham 10 år yngre (så kunne vi måske også liiiiiiige tage en til)... Men ville ikke bytte ham for en yngre model.

Anmeld

6. april 2014

jlp90

Min mand har altid sagt at han kun vil have et barn. Vi har nu to børn, så det har nok ikke været helt seriøst. Efter vi har fået den mindste som nu er 6 uger og jeg bliver ved med at sige at jeg gerne vil have 4 børn er hans krav at han ikke vil have ble børn når han er 40. Det betyder jo så at vi ikke skal have flere børn efter han er fyldt 37-38 år. Han er nu 32 og jeg er 30 år.

Anmeld

8. april 2014

Mack

Jeg tror, at det er tidsspilde at spekulere i tal. Jeg er 42, vegetar, langdistanceløber, ikke-ryger, undgår sukker og drikker ikke. Folk i min slægt er seje og raske helt op i 90erne. Mine odds for at blive en livskraftig mor og måske endda bedstemor er lige så god eller bedre end en 25 årig der ryger, drikker, smovser i fedt, kuldydrater, hvidt sukker og det der er værre.

Alder betyder meget, men der er andre faktorer der kan give et langt eller kort liv, og man kan ikke helgardere sig. Vi sætter en masse regler op for hvor aldersgrænsen er for at få børn, men en ung mor eller far kan også få en blodprop i hjertet eller blive kørt ned af en bil. Det betyder dog ikke, at folk automatisk er uegnede som kommende forældre, fordi de nu og da går over gaden eller spiser fed mad.

Som 42 årig bliver jeg 52 når mit barn er 10. Ønsker jeg hvert fjerde minut, at jeg fik ham, da jeg var 25? Ja. Vil jeg hellere være barnløs end risikere at blive en gammel mor. Nej. Er indlæg a la " ingen burde få børn efter 40" en anelse...ufølsomt formuleret et sted hvor der er folk over 40 som aktivt forsøger at få børn? Tjah...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.