"Nutidens forældre" - træt af kritik :-/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2014

isabellasmor

Abemor skriver:

Er det kun mig, der er ved at være godt og grundigt træt af mediernes (- og faktisk også samfundet som helhed) udlægning af os som forældre? Jeg synes vi skal stå model til meget kritik efterhånden. Vi er curlingforældre, vi kan ikke sætte grænser, de er for forkælede, de er konstant i daginstitution, vi prioriterer job og fint hus over tid med børn, vi får dem for sent, de spiser for usundt, osv, osv, osv 

Ganske vist vi falder i "nogle fælder", som resultat af det samfund vi har opbygget og lever i, men mon ikke alle generationer har haft deres udfordringer? 

De forældre jeg kender kæmper en kamp med fuldtidsarbejde, børn, hus, bil, osv, men de klarer det da super godt. De har skønne, glade børn, der trives og er social kompetente. Ja vi har mere travlt end familier med større børn eller familier helt uden, men det er jo en periode i end liv - og når så vi er hjemme, ja så står den på kvalitetstid, hygge, samværd, kys og kram. 

Jeg vil gerne sende et kæmpe skulderklap til alle nutidens forældre - det fortjener vi 

Jeg synes personligt kritikken omkring daginst. Er berettiget. Men dog ikke mod forældrene. For hvad skal vi ellers gøre? Samfundet er bare sådan, og vi har ikke mange valg, desværre! Derfor synes jeg at samfundet trænger til en , et eller andet, så vi kunne få mere tid med vores børn så længe de er små, og så måske indhente i den anden ende? 

Udover det er jeg helt enig med dig! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2014

RosSofi

Ja altså, når man tænker på, hvordan man engang gjorde foreksempel bare slog sine børn, sendte dem sulten i seng, tog bleen af og lod dem gøre i bukserne ind til de havde lært at være renlige hm så er det da egentlig mærkeligt, at man har så travlt med at kritisere nutidens forældre.

Anmeld

14. marts 2014

RosSofi

isabellasmor skriver:

Jeg synes personligt kritikken omkring daginst. Er berettiget. Men dog ikke mod forældrene. For hvad skal vi ellers gøre? Samfundet er bare sådan, og vi har ikke mange valg, desværre! Derfor synes jeg at samfundet trænger til en , et eller andet, så vi kunne få mere tid med vores børn så længe de er små, og så måske indhente i den anden ende? 

Udover det er jeg helt enig med dig! 

Ja præcis, det er jo langt fra alle, der har råd til at have en forælder gående hjemme eller måske bare til, at en af dem kan være på deltid.

Men så vil man måske også sige noget med, at i gamle dage var det helt naturligt, at en familie levede for kun en indtægt (mandens)

Men nu har samfundet jo ændret sig og vi har en anden livsstil.

Anmeld

14. marts 2014

isabellasmor

Rosa-Sofia skriver:

Ja præcis, det er jo langt fra alle, der har råd til at have en forælder gående hjemme eller måske bare til, at en af dem kan være på deltid.

Men så vil man måske også sige noget med, at i gamle dage var det helt naturligt, at en familie levede for kun en indtægt (mandens)

Men nu har samfundet jo ændret sig og vi har en anden livsstil.

nu gik jeg jo selv hjemme med vores datter 1 år efter barsel, og jeg er så glad for at have haft den mulighed.. men det er da hårdt økonomisk, og jeg ville bare sådan ønske det ikke var sådan, at man på en eller anden måde kunne stille samfundet tilbage på det punkt... 

Anmeld

14. marts 2014

lineog4

Jeg ville ønske kritikken snart blev vendt ind af mod alle de "fantastiske" eksperter der udtaler sig i et væk om alt hvad der handler om børn lige fra deres første søvn til deres skolegang. 

Er man bare en lille smule usikker som forældre kan man begive sig ud i junglen af gode råd og med sikkerhed kun føle sig middelmådig for rådene er baseret på teori der fremskriver alle børn som værende ens, alle familier som værende ens og alle forældre som værende ens. 

Man kan den ene dag læse det kompetentebarn skal være med i mange beslutningeprocesser og være en del af en forhandler familie og den anden dag læse valg giver stress til de små.

Jeg har haft børn i 11 år og ville da være helt rundforvirret hvis jeg havde skulle forholde mig til alle de råd der var, og kunne med sikkerhed også nu sidde med jordens dårligste samvittighed hvis jeg havde taget rådet om godnat og sov godt metoden til mig som da min ældste var lille var den eviggyldne sandhed og nu udskældt. 

En anden ting der er sket på de 11 år er boomet af eksperter om børn, der var slet ikke så mange der udtalte sig om rigtigt og forkert med mindre man opsøgte det. Nu ved snart sagt alle hvordan man bør opdrage og at have taget en coachuddannelse, et kort forløb om børn eller....? Gør man udtaler sig som ekspert så vi famlende kan møde tusind holdninger.

Jeg startede på min kandidat i pædagogik i 1998 og også siden da er der sket utroligt i den pædagogiske højborg og hvad der var sandhed der er nu forældet og forkert nu.

Nå alt det er skrevet så vil jeg sige jeg møder curlingbørnene i skolen og det er altså en bjørnetjeneste for børnene. Børnenes selvværd vokser i takt med man tør anerkende de også kan tage et ansvar. Kan godt være de kære curlingbørn har stor selvtillid, men de har minus på selvværdet....

Og hvordan vi indretter vores liv er vores eget valg, men kunne da være skønt samfundet kunne indrette sig så det var nemmere at træffe et andet valg end fuldtid, villa, vovse og volvo

Anmeld

14. marts 2014

2721

Jeg må indrømme at jeg er enig i at mange børn er for meget i institution og jeg synes det er skræmmende når mange pædagoger selv står frem og siger at det de har at tilbyde børnene i institutionerne er for ringe og at de går med en følelse af at svigte de børn de arbejder med.
Men særligt forældrene er jo nød til at råbe op og skabe debat, for det er jo den måde man får ændret tingene på.

Jeg synes dog ikke det nytter noget at pege fingere at hinanden, men der må jo råbes op og kæmpes for at vi finder en måde, hvor vi får højnet standarden på de pasningstilbud der findes.

Ingen løsning er den rette for alle og vi er alle forskellige, børn som voksne.
Intet vil nogensinde blive perfekt, men vi udvikler os hele tiden og bliver erfaringere rigere og det er jo kun godt.

Tilgengæld ville jeg ønske at vi kunne skrue lidt ned for al den "tvang" der bliver indført af staten ( heldagsskole, sprogtest, at vores børn non stop skal testes).
Og alle de kasser som vores skønne unger skal passe ind i og at vi blev bedre til at acceptere hinandens forskelligheder
Forskelligheder er fantastiskeog bare fordi i ikke kan forstå andres valg og prioteringere betyder det ikke jo ikke at de er forkerte

Anmeld

14. marts 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

hver gang jeg ser ordet curlingforælder så sidder jeg bare og tænker at jeg da ikke skubbe vores søn ud på isen og i en bestemt retning jeg har bestemt...

Men det er så heller ikke det det betyder... Det er bare det billede jeg får i mit hovede af det...

Det er som vi plejer at sige herhjemme:

Vi mangler penge til de ting vi gerne vil have, men hvis vi havde pengene så havde vi arbejde og så ville vi ikke have tid til at bruge de ting vi ønsker os...

Vi håber bare på at kunne give vores søn en bedre barndom end vi selv havde og forberede ham på den verden han skal ud og møde en dag helt alene...

Anmeld

14. marts 2014

lineog4

2721 skriver:

Jeg må indrømme at jeg er enig i at mange børn er for meget i institution og jeg synes det er skræmmende når mange pædagoger selv står frem og siger at det de har at tilbyde børnene i institutionerne er for ringe og at de går med en følelse af at svigte de børn de arbejder med.
Men særligt forældrene er jo nød til at råbe op og skabe debat, for det er jo den måde man får ændret tingene på.

Jeg synes dog ikke det nytter noget at pege fingere at hinanden, men der må jo råbes op og kæmpes for at vi finder en måde, hvor vi får højnet standarden på de pasningstilbud der findes.

Ingen løsning er den rette for alle og vi er alle forskellige, børn som voksne.
Intet vil nogensinde blive perfekt, men vi udvikler os hele tiden og bliver erfaringere rigere og det er jo kun godt.

Tilgengæld ville jeg ønske at vi kunne skrue lidt ned for al den "tvang" der bliver indført af staten ( heldagsskole, sprogtest, at vores børn non stop skal testes).
Og alle de kasser som vores skønne unger skal passe ind i og at vi blev bedre til at acceptere hinandens forskelligheder
Forskelligheder er fantastiskeog bare fordi i ikke kan forstå andres valg og prioteringere betyder det ikke jo ikke at de er forkerte

Ej hvor er jeg enig 

Og vi skal netop som forældre råbe op og helst højt frem for at tage det som en kritik. For forholdene i dagsinstitutionerne er forringet - jeg er ikke pædagog men har "bare" haft børn i samme institution i 8 år og selvom jeg synes de gør et fantastisk stykke arbejde så kan jeg blot ved at være der kort, se hvad de kan lave med børnene og så videre berette om der er skåret rigtig meget på de 8 år, den hører stadig til en af de gode institutioner så jeg tør slet ikke tænke på hvordan de der er dårligere er 

ja vi skal måske arbejde 8 timer om dagen for at holde samfundshjulene i gang men så skal vi sørme også kræve pasningstilbuddene er i top. Vi får at vide vores børn ikke lærer nok og alligevel forringer vi rammerne for de små børn som om netop de første år ikke er vigtige i fremadrettet lærerproces.

Vi køber diverse eksperters (især Egelunds) udtalelser om hvis bare vo laver læreplaner, tester dem, screener dem, sætter læringsmål før de overhovedet kan tale, så går alt godt og vi spare lidt på omsorgen og de varme hænder og så forresten skrige lidt af forældrene over de tillader sig at putte deres poder i de institutioner i 8 timer. Vi kan også begynde at tale om obligatorisk børnehave for det er jo der de lærer noget (også selvom de selvsamme børnehaver er skåret ind til benet).

Og bagefter kommer skolen hvor det åbenbart ikke er synd for børnene de skal opholde sig så mange timer. Min skønne datter på snart 11 skal fra næste år være i skolen 7 klokketimer om dagen, men det er jo så ikke skidt elle hvad - det var kun i børnehaven?

åh ja ramte lige min kæphest... Vi skal investere i vores børn ikke i form af flere test, me i form af flere midler til de institutioner der er sammen med dem når vi er på arbejde. Og ja kan vi også investere så de familier der gerne vil kan gå ned i arbejdstid så ville det være fantastisk. Men de som ikke vil skal sørme ikke høre et ondt ord for det, men derimod mødes af tip top institutioner 

Anmeld

14. marts 2014

modesty

Jeg ville ønske kritikken snart blev vendt ind af mod alle de "fantastiske" eksperter der udtaler sig i et væk om alt hvad der handler om børn lige fra deres første søvn til deres skolegang. 

Er man bare en lille smule usikker som forældre kan man begive sig ud i junglen af gode råd og med sikkerhed kun føle sig middelmådig for rådene er baseret på teori der fremskriver alle børn som værende ens, alle familier som værende ens og alle forældre som værende ens. 

Man kan den ene dag læse det kompetentebarn skal være med i mange beslutningeprocesser og være en del af en forhandler familie og den anden dag læse valg giver stress til de små.

Jeg har haft børn i 11 år og ville da være helt rundforvirret hvis jeg havde skulle forholde mig til alle de råd der var, og kunne med sikkerhed også nu sidde med jordens dårligste samvittighed hvis jeg havde taget rådet om godnat og sov godt metoden til mig som da min ældste var lille var den eviggyldne sandhed og nu udskældt. 

En anden ting der er sket på de 11 år er boomet af eksperter om børn, der var slet ikke så mange der udtalte sig om rigtigt og forkert med mindre man opsøgte det. Nu ved snart sagt alle hvordan man bør opdrage og at have taget en coachuddannelse, et kort forløb om børn eller....? Gør man udtaler sig som ekspert så vi famlende kan møde tusind holdninger.

Jeg startede på min kandidat i pædagogik i 1998 og også siden da er der sket utroligt i den pædagogiske højborg og hvad der var sandhed der er nu forældet og forkert nu.

Nå alt det er skrevet så vil jeg sige jeg møder curlingbørnene i skolen og det er altså en bjørnetjeneste for børnene. Børnenes selvværd vokser i takt med man tør anerkende de også kan tage et ansvar. Kan godt være de kære curlingbørn har stor selvtillid, men de har minus på selvværdet....

Og hvordan vi indretter vores liv er vores eget valg, men kunne da være skønt samfundet kunne indrette sig så det var nemmere at træffe et andet valg end fuldtid, villa, vovse og volvo

SÅ enig! Jeg gennemskuede den heldigvis da min søn var baby, men man får da stress hvis man sætter sig for at følge alle de såkaldte eksperter og deres råd.

Også helt enig m.h.t. kvaliteten i institutionerne.

Anmeld

14. marts 2014

Clisolka

Wampires skriver:

hver gang jeg ser ordet curlingforælder så sidder jeg bare og tænker at jeg da ikke skubbe vores søn ud på isen og i en bestemt retning jeg har bestemt...

Men det er så heller ikke det det betyder... Det er bare det billede jeg får i mit hovede af det...

Det er som vi plejer at sige herhjemme:

Vi mangler penge til de ting vi gerne vil have, men hvis vi havde pengene så havde vi arbejde og så ville vi ikke have tid til at bruge de ting vi ønsker os...

Vi håber bare på at kunne give vores søn en bedre barndom end vi selv havde og forberede ham på den verden han skal ud og møde en dag helt alene...

Ihhh nu bliver jeg nødt til at spørge - nu, hvor du selv nævner det... Hvad betyder curlingforælde?? 

Nu har jeg set det er blevet nævnt flere gange, men jeg er vist ikke up-to-date 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.