Jeg ville ønske kritikken snart blev vendt ind af mod alle de "fantastiske" eksperter der udtaler sig i et væk om alt hvad der handler om børn lige fra deres første søvn til deres skolegang.
Er man bare en lille smule usikker som forældre kan man begive sig ud i junglen af gode råd og med sikkerhed kun føle sig middelmådig for rådene er baseret på teori der fremskriver alle børn som værende ens, alle familier som værende ens og alle forældre som værende ens.
Man kan den ene dag læse det kompetentebarn skal være med i mange beslutningeprocesser og være en del af en forhandler familie og den anden dag læse valg giver stress til de små.
Jeg har haft børn i 11 år og ville da være helt rundforvirret hvis jeg havde skulle forholde mig til alle de råd der var, og kunne med sikkerhed også nu sidde med jordens dårligste samvittighed hvis jeg havde taget rådet om godnat og sov godt metoden til mig som da min ældste var lille var den eviggyldne sandhed og nu udskældt.
En anden ting der er sket på de 11 år er boomet af eksperter om børn, der var slet ikke så mange der udtalte sig om rigtigt og forkert med mindre man opsøgte det. Nu ved snart sagt alle hvordan man bør opdrage og at have taget en coachuddannelse, et kort forløb om børn eller....? Gør man udtaler sig som ekspert så vi famlende kan møde tusind holdninger.
Jeg startede på min kandidat i pædagogik i 1998 og også siden da er der sket utroligt i den pædagogiske højborg og hvad der var sandhed der er nu forældet og forkert nu.
Nå alt det er skrevet så vil jeg sige jeg møder curlingbørnene i skolen og det er altså en bjørnetjeneste for børnene. Børnenes selvværd vokser i takt med man tør anerkende de også kan tage et ansvar. Kan godt være de kære curlingbørn har stor selvtillid, men de har minus på selvværdet....
Og hvordan vi indretter vores liv er vores eget valg, men kunne da være skønt samfundet kunne indrette sig så det var nemmere at træffe et andet valg end fuldtid, villa, vovse og volvo
Anmeld