Rygning cig. + hash. Og det at have børn (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2014

lineog4

Der kører to debatter i en tråd - var vist selv med til at starte det i mit svar ;-)

Klart alkohol ikke er på linie med hverken cigaretter eller hash i forhold til at du ved at drikke det fysisk ændrer og skader dine omgivelser.  At jeg vender bunden i vejret på en flaske vin giver ikke mit barn nogen fysiske skader i sig selv, hvorimod udåndingsrøgen påvirker ens omgivelser fysisk i sig selv. 

Så er der den anden debat om påvirkningen af en selv ved brug af rusmidler og hvorvidt man så er helt så fit for fight når man skal have med børn at gøre. Som en anden skrev er det for de fleste af os muligt at føle os helt normale efter et glas vin mens vi bliver skæve af en joint (måske fordi vi ikke er vant til at ryge), jeg kan dog sige ens reaktionsevne (eller i hvert fald bliver langsommere) ved bare en øl eller et glas vin - ved det fordi jeg spillet fløjte og kan simpelthen ikke klare de hurtige løb efter bare en øl.

Men når jeg sidestiller alkohol og hash så er det når man har indtaget alkohol så man fx ikke kan/må køre bil, altså når man er påvirket alla beruset. Der mener jeg ikke man er mere uansvarlig som skæv end som beruset.

Og social arv. Min far var alkoholiker og det det har gjort ved mig er jeg har det svært med alkohol, drikker til festlige lejligheder, men har fx meget svært ved at tolerere min mand drikker en enkelt øl til aftensmaden i weekenden. Heldigvis holder han fast i at gøre det så mine børn får et naturligt forhold til alkohol og ikke et forhold som mit.... at jeg så slet ikke kan kysse ham er en anden historie ;-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2014

Papillon

isabellasmor skriver:

Men igen vi snakker om 2 forskellige ting. Jeg snakker ikke om at alkoholen , i det du drikker den, påvirker dit barn så barnet bliver påvirket og fuld, det er jo logisk logik at barnet ikke bliver fuld af noget du drikker. 

Men jeg synes nu stadig jeg har ret til at mene og synes at forældre der drikker tit og ofte "middagsvin" osv, påvirker deres børn negativt. Det er MIN erfarring når jeg møder voksne mennesker hvis forældre gjorde det. Og ja det ser jeg altså som et problem, da det er alkohol vi snakker om og ikke blot en vingummi som ikke kan skade andre eller nedsætte hjernens reaktions evne osv. 

og hvad er det nu du må drikke for ikke at kører i bil? 2 genstande? Altså, så må du ikke kører i bil, så påvirker det dig jo også på andre områder. Ergo mener jeg ikke det hører hjemme hver lørdag aften eller under madlavningen osv.

og ja, holdninger og aaalt muligt andet påvirker også vores børn, men det er stadig hverken hash, alkohol eller stoffer

På hvilken måde skulle forældrenes middagsvin påvirke børnene negativt? 

Jeg undrer mig over udsagnet, da jeg selv er opvokset med forældre, der delte en flaske vin over maden dagligt. Jeg har aldrig oplevet dem som uansvarlige i forhold til at håndtere os børn.

Fysisk tror jeg, at det har påvirket min kæreste og hans søskende langt mere, at de er opvokset med storrygende forældre. Det baserer jeg på deres helbred og historierne om sygdomme, fra da de var børn.

Anmeld

12. marts 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Maria-s skriver:

Ja jeg bliver altså lige nødt til, måske det er mine graviditetshormoner, at oprette denne tråd. For; er det virkelig ved at være en generel holdning at især hash bare er ok, så længe man ikke ryger det i nærheden af sine børn?

Uddybende undren:

Cigaretter:

Herhjemme har vi gang i debat omkring rygning (af cigaretter). Jeg bliver irriteret på min mand, når han npgen gange (pga af vejret) står og ryger i døråbningen i vores bryggers, fordi ALLE jakker mv. kommer til at lugte af røg (synes jeg, ikke ham). Jeg tænker rigtig meget på de skadelige partikler som cigaretrøg udskiller og jeg tænker rigtig meget over om det kan sætte sig især i vores søns tøj. Jeg synes han skal gå HELT ud og lukke døren, hvis han skal ryge. Og jeg krymper mig stadig, når han så kommer ind og lugter af røg og giver vores søn en krammer umiddelbart efter.

Det er nok også fordi det lige så meget prikker til min EGEN dårlige samvittighed. Jeg har selv røget (ikke under graviditet) men jeg begyndte igen on & off efter jeg havde født vores søn. Jeg har aldrig røget inde, altid kun ude og som regel kun når han lige var puttet til lur eller når han var puttet til natten. MEN den dag i dag får jeg stadig røde øre, fordi jeg har læst en del omkring passiv rygning/ 3. hånds rygning. At jeg alligevel har haft skadelige partikler i mit tøj, på min hud, i mit hår, i min ånde, lang tid efter jeg har haft røget sådan en skide cigaret.

Selvfølgelig skal jeg også tage en slapper og give plads til min mand. Der er jo sket meget, bare siden vi selv var børn. Jeg er da vokset op med forældre der røg inde. Ved morgenbordet, når der var kort-aftner, i bilen mv. med os børn omkring dem. Ja nogen gange, når der var fx kort-aftner, så skulle man jo nærmest skære sig gennem røgen.

Men jeg ved bare at når vores lillesøster kommer til verdenen, her om ikke sååå længe, ja så vil jeg virkelig have det svært med at han ryger og så er i kontakt med hende umiddelbart efter. For hun er så ny, med så nyt et imunforsvar..... Jeg har det rigtig svært med bakterier og lignende når de er så bitte små, så spritter og skolder i én uendelighed. Efter et par måneder slapper jeg mere af, så tænker jeg de er blevet lidt mere "hærdet"

Men er det mig der bare er sippet? Der skal jo også være plads til min mand. Og jeg er jo overhovedet heller ikke SELV nogen helgen, for jeg bruger jo PARFUME. Er det lige så skadeligt som partikler fra cigaretrøg?? Eller mere??

Jeg har virkelig brug for at få andres øjne på sagen også

Nå så det der med HASH. Ikke noget vi bruger herhjemme. MEN jeg synes der efterhånden er en del debatter herinde, der netop omhandler hash. Og i henhold til ovenstående omkring partikler der sidder tilbage i tøj mv. så undre det mig bare, at så mange tilsyneladende syndes det er "no big deal" at der er mange (???) der godt kan finde på at ryge hash sådan i mere almindelighed og ikke kun en gang eller to om året til specielle lejligheder.

Jeg tænker bare: Hvis man overføre cigaret-røgs-partikler til sit barn/ sine børn, når man er ryger. Hvad overfører man så ikke når man ryger hash??

http://www.cancer.dk/rensluften/viden+om+passiv+rygning/gammel+roeg+tredjehaandsrygning/

OG: Jeg har ikke oprettet denne debat for at trampe på nogen. Jeg er som sagt selv x-ryger og tænker STADIG en gang imellem på at jeg nu godt kunne nyde sådan en sommeraften på terrassen med vin og smøger til langt ud på natten.... Men HÅBER jeg kan holde mig i skindet og ALDRIG ryger én eneste cigaret i mit liv igen

Jeg tror ikke folks synes det er normalt, men mere at det er folks eget valg. det er ikke noget jeg vil blande mig i. Jeg ryger ikke hash og det gør min kæreste heller ikke. Jeg ryger ikke cigaretter. Det gør min kæreste - udenfor af samme årsager som du nævner. 

Anmeld

12. marts 2014

isabellasmor

Papillon skriver:

På hvilken måde skulle forældrenes middagsvin påvirke børnene negativt? 

Jeg undrer mig over udsagnet, da jeg selv er opvokset med forældre, der delte en flaske vin over maden dagligt. Jeg har aldrig oplevet dem som uansvarlige i forhold til at håndtere os børn.

Fysisk tror jeg, at det har påvirket min kæreste og hans søskende langt mere, at de er opvokset med storrygende forældre. Det baserer jeg på deres helbred og historierne om sygdomme, fra da de var børn.

Men der vil jo også altid være forskellige holdninger og måder at opfatte ting på. Et familiemedlem er vokset op med at det er helt normalt at nyde øl og vin til maden på ligefod med vand/mælk/saft . idag drikker personen næsten hver weekend trods 2 babyer, og "nyder" i hvert fald et glas et eller andet vin/sommersby osv til maden et par gange om ugen når der skal "hygges". og personen siger faktisk selv at det "afslappede forhold" forældrene havde og har til alkohol klart er hvad der har sat gang i den levestil

Anmeld

12. marts 2014

Maria-s

isabellasmor skriver:

Læs bla. mit svar til Maria-s. 

I min verden hænger alkohol og børn bare ikke sammen. Jeg ønsker ikke mine børn skal se mig og deres far "nyde" alkohol i tide og utide, da jeg ikke mener det er sundt for nogen. Hellere nyde et glas cola, vand med citron eller hvad ved jeg. 

Altså, nu står der vin på bordet til jul og nytår osv, men i dagligdagen er der ikke alkohol herhjemme.

og jeg er altså ikke fanatisk  Min mand drikker en øl hvis vi er ude og spise ved fx min kusine. Men nu var det også bare for at stille det op sammen med hash, jeg synes de 2 ting stort set er lige slemme hvis det bliver brugt til at nyde i tide og utide, MEN jeg kan godt finde ting der er værre . (Med henblik på den anden debat herinde omkring de forældre der røg nede i et skur) altså, at ungen ingen strømper eller dyne har på er noget jeg ville være mere bekymret for, ikke så meget det andet, jo måske det at barnet lå inde helt alene 

Ok fint nok. Det er din holdning og den er du jo helt berettiget til at have.
Nu er det det bare at mit oprindelig spørgsmål ikke omhandler at opstille forskellige typer af rusmidler mod hinanden, for derefter at bedømme hvilken der er mest/ mindst skadelig.

Mit spørgsmål og det debatten vel handler om (som jeg godt kan se først ses længere nede i mit første afsnit og ikke måske er så nemt at tyde ud fra det første stykke af mit indspark), var/ er omkring det at ryge og så udsætte andre for de efterfølgende virkninger der er heraf. OG hvor skadeligt det mon er at være passiv ryger og eller trejdehåndsryger. Altså den påvirkning vi oplever at få fra støv/ møbler og andre steder, røg sætter sig efter at være udåndet.

Et spørgsmål der er udledt af en debat herhjemme, hvor jeg får at vide at jeg er for sippet af manden, kontra hvor jeg føler at vi udsætter vores børn for unødvendig forurening/ skadelige partikler.

Anmeld

12. marts 2014

Maria-s

lille-fisen skriver:

Ja jeg synes jo ikke du (trådstarter) er sippet mht til cigaretter. Vi ryger ikke og det gør ingen i vores nærmeste familie - hvilket jeg sætter pris på. Skulle jeg som gravid eller med barn på besøg hos en ryger ville det dog ikke røre mig særligt meget. Deres hjem deres regler.

mht. Til hash.. Tja for mig kommer det an på omfanget af det og om der ryges foran børnene. Der hvor hash kan være ok er fx den situation hvor min kæreste ind i mellem er ude og drikke nogle øller med hans venner og han så ryger noget af en joint også. Det sker ultra sjældent at der faktisk bliver røget noget - men skulle det ske er det ikke noget jeg bliver hys over. Har aldrig røget det selv og det har jeg det sådan set fint med. Hash en gang i mellem til en fest er fint. 

Men at ryge hash er ikke noget der skal ske foran/sammen med børn - ikke engang om børnene så bare er i huset. Det er det samme med større mængder af alkohol. Bevares at fire voksne deler en flaske vin er fint, men skal man være sådan rigtig fuld og festlig, så foregår det i min verden uden børn er tilstede i huset.

Tak for dit input til debatten

Egentlig var det ikke meningen at debatten skulle omhandle om hvorvidt man ryger eller ikke og om man gør det foran børn eller ej. Og om man mener det er ok at indtage alkohol en almindelig hverdagsaften eller for den sags skyld lørdag i festligt vennelag.

Det var egentlig mere tænkt som en debat omkring det faktuelle i om hvor vidt og/ eller i hvilket omfang, passiv og trejdehånds-røg/ rygning påvirker børn/ spædbørn.

En  debat tiltænkt til at måske kunne give mig et større billede på om jeg er ved at blive for sippet eller om der er grund til min bekymring, og at jeg derfor er "i min ret" til at

1) bede min mand stoppe med at ryge i døren, så der siver røg ind og sætter sig i vores jakker mv.

2) bede min mand om ikke at ryge umiddelbart sammenhængende med at han ønsker at holde/ nusse/ kysse vores snart nyfødte datter

3) Ikke at ryge i bilen, selvom vi ikke er med på den pågældende tur og selvom han ruller vinduet ned og lufter ud (ps: jeg har virkelig aldrig, selvom jeg selv har røget, forstået det der med at ryge i bilen?? Den lugter jo bare herredårligt, lynhurtigt).

Anmeld

12. marts 2014

Maria-s

lineog4 skriver:

Der kører to debatter i en tråd - var vist selv med til at starte det i mit svar ;-)

Klart alkohol ikke er på linie med hverken cigaretter eller hash i forhold til at du ved at drikke det fysisk ændrer og skader dine omgivelser.  At jeg vender bunden i vejret på en flaske vin giver ikke mit barn nogen fysiske skader i sig selv, hvorimod udåndingsrøgen påvirker ens omgivelser fysisk i sig selv. 

Så er der den anden debat om påvirkningen af en selv ved brug af rusmidler og hvorvidt man så er helt så fit for fight når man skal have med børn at gøre. Som en anden skrev er det for de fleste af os muligt at føle os helt normale efter et glas vin mens vi bliver skæve af en joint (måske fordi vi ikke er vant til at ryge), jeg kan dog sige ens reaktionsevne (eller i hvert fald bliver langsommere) ved bare en øl eller et glas vin - ved det fordi jeg spillet fløjte og kan simpelthen ikke klare de hurtige løb efter bare en øl.

Men når jeg sidestiller alkohol og hash så er det når man har indtaget alkohol så man fx ikke kan/må køre bil, altså når man er påvirket alla beruset. Der mener jeg ikke man er mere uansvarlig som skæv end som beruset.

Og social arv. Min far var alkoholiker og det det har gjort ved mig er jeg har det svært med alkohol, drikker til festlige lejligheder, men har fx meget svært ved at tolerere min mand drikker en enkelt øl til aftensmaden i weekenden. Heldigvis holder han fast i at gøre det så mine børn får et naturligt forhold til alkohol og ikke et forhold som mit.... at jeg så slet ikke kan kysse ham er en anden historie ;-)

ok Så vi er enige om at det at være passiv ryger, i større eller mindre grad ikke er sundt

Spørgsmålet er jo så bare om det er mig der alligevel er for sippet, når jeg bekymre mig om den påvirkning min mands rygning vil kunne have, på vores kommende nyfødte datter.

Debatten omkring alkohol vs hash er som du også siger en helt, helt anden og nok mere holdningsbaseret, og fint nok med det Det var bare ikke lige det, mit indlæg egentlig handlede om

Mere "de kolde facts" omkring rygning og dennes påvirkning på børn/ spædbørn.

Anmeld

12. marts 2014

Maria-s

mor:) skriver:

Jeg tror ikke folks synes det er normalt, men mere at det er folks eget valg. det er ikke noget jeg vil blande mig i. Jeg ryger ikke hash og det gør min kæreste heller ikke. Jeg ryger ikke cigaretter. Det gør min kæreste - udenfor af samme årsager som du nævner. 

Men hvordan er din holdning så til at han ryger udenfor, kommer ind og umiddelbart derefter krammer/ kysser/ nusser, jeres nyfødte barn (rent hypotetisk, da jeg jo ikke lige ved om du har barn/ børn/ nyfødt(e))

Eller hvis han ryger mens han går med barnevognen? (med barn i selvfølgelig)

Anmeld

12. marts 2014

lineog4

Maria-s skriver:

ok Så vi er enige om at det at være passiv ryger, i større eller mindre grad ikke er sundt

Spørgsmålet er jo så bare om det er mig der alligevel er for sippet, når jeg bekymre mig om den påvirkning min mands rygning vil kunne have, på vores kommende nyfødte datter.

Debatten omkring alkohol vs hash er som du også siger en helt, helt anden og nok mere holdningsbaseret, og fint nok med det Det var bare ikke lige det, mit indlæg egentlig handlede om

Mere "de kolde facts" omkring rygning og dennes påvirkning på børn/ spædbørn.

Af de tre ting du skrev tidligere ville jeg:

1. Bede ham gå helt ud når han skulle ryge og væk fra døren hvis den er åben

2. Jeg ville ikke gøre et nummer ud af han rørte ved en nyfødt eller baby lige efter han havde røget.

3. Ville ikke acceptere røg i bilen heller ikke når vi ikke var med

Anmeld

12. marts 2014

Mettefpigen

Jeg har nok et mere afslappet forhold til det... jeg ryger i mit køkken... jeg har røget mens jeg har gået med barnevogn og nu mens jeg går ved siden af bassen... jeg sørger bare for at puste den anden vej og holder øje med at det ikke blæser tilbage i hovedet på ham...
Jeg ryger ham ikke i hovedet, og personligt synes jeg det er fint...
Hvad andre gør er deres/jeres valg :-)
Jeg synes ikke du er sippet, mennesker et forskellige og føler og har forskellige meninger :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.