Rygning cig. + hash. Og det at have børn (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2014

Kris89

Maria-s skriver:

-Men jeg er glad for du alligevel indledte dig i debatten

For jeg ønsker jo netop at få fleres syn på det.

OG jeg tænker også om det er mig der er ved at begynde at gå i for små sko, for jeg er jo bestemt ikke selv en helgen på så mange andre punkter.

Synes bare cigaretrøg er så markant en ting. Og det skræmmer mig at man har lavet undersøgelser, der påviser, hvor lang tid det er muligt at måle mange skadelige partikler i ting, der har været påvirket af passiv rygning. I tekstiler, beklædningen i biler. Autostolen, støv osv. osv.

Jeg ønsker jo egentlig bare at give mine børn den bedste opvækst. Og jeg ville være rigtig ked af, hvis jeg skulle påføre dem unødvendig smerte eller gener i forbindelse med ting, som jeg egentlig nemt kunne have ændret.

Fx. tænkte jeg ikke over, efter at have født min søn, at koffein fra kaffe går i modermælken. Så jeg drak MEGET kaffe i løbet af en dag, for jeg var bare så T R Æ T. Kunne godt have drukket en hel stempelkande i løbet af morgenen/ formiddagen. For jeg havde en søn der i perioder græd en del og sov dårligt. Men måske netop mit overforbrug af kaffe var en overvejende grund til at han netop reagerede som han gjorde??

Ikke at kaffe og cigaretter er at sammenligne. Jeg tænker her bare på effekten af ting vi gør, om eller hvordan de påvirker vores omgivelser og vores børn.

problemet med alting ligger vel egentlig i at vi ikke kender resultatet af det vi gør.

det med kaffen - måske var det det du mærkede på din søn, men jeg drikker og drak meget kaffe da jeg ammede og har den roligste dreng..

man kan og har brugt rigtig mange penge på at forske i skadeligheden og skræmme folk til hvor usund cigaret røg er - men hvad med bil os, aircondition i en bil, parfume, fed mad.

og så den værste (i mit hoved) misrøgt eller mangel på kærlighed..

men jeg er også blevet total modsat fordi jeg synes det med rygning grænser op til diktatur

min mor og svigermor er storrygere og hverken min mand eller jeg fejler noget. til gengæld er der ting i min barndom som jeg husker og er tydeligt mærket af i dag.

ikke store ting, men ting som at blive slæbt med på værtshus i en meget ung alder. hellere ryge hjemme og være der for min søn - mærkelig sammenligning, men håber det gav mening

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2014

Maria-s

isabellasmor skriver:

Jeg sidestiller hash med alkohol. Jeg synes det er ligeså forkert som at "dele en flaske vin over maden/under madlavningen" når børnene er der.

Men fordi jeg har den holdning at hash ikke er det værste du kan "byde" dine børn, kunne jeg aldrig selv drømme om at gøre det... Hverken ryge hash eller "nyde en kold øl" . 

Mht almindelig rygning, så er jeg lidt som dig, vores hjem er røgfri ( min mand ryger, jeg er selv eks ryger) og jeg har presset lidt på for at få ham til at stoppe, for os alles skyld, men også hans egen. Så nu har vi aftalt at han går igang (igen) med hans elektriske cigaret inden lillesøster kommer til august. Nu må vi se 

Se der er jeg jo anderledes Jeg sidestiller overhovedet ikke alkohol med hash!

Jeg kan på ingen måde se hvordan de to ting egentlig kan sammenlignes, mit barn bliver ikke fysisk påvirket af at jeg sidder ved siden af ham og drikker et glas kold hvidvin en varm sommerdag, ej heller hvis det foregår indenfor ved aftenbordet. Det bliver han i høj grad hvis jeg sad og røg. Men det er jo en helt anden debat

At min mand stopper med at ryge har vist lange udsigter... desværre Han har forsøgt flere gange de sidste godt 4 år, men det holder desværre aldrig i længere tid af gangen. Jeg HÅÅÅBER han en dag kommer dertil, hvor han er klar til at kvitte. Tænk da også hvor mange ekstra penge vi vil have til rådighed på et år så!!

Anmeld

12. marts 2014

Maria-s

Kris89 skriver:

problemet med alting ligger vel egentlig i at vi ikke kender resultatet af det vi gør.

det med kaffen - måske var det det du mærkede på din søn, men jeg drikker og drak meget kaffe da jeg ammede og har den roligste dreng..

man kan og har brugt rigtig mange penge på at forske i skadeligheden og skræmme folk til hvor usund cigaret røg er - men hvad med bil os, aircondition i en bil, parfume, fed mad.

og så den værste (i mit hoved) misrøgt eller mangel på kærlighed..

men jeg er også blevet total modsat fordi jeg synes det med rygning grænser op til diktatur

min mor og svigermor er storrygere og hverken min mand eller jeg fejler noget. til gengæld er der ting i min barndom som jeg husker og er tydeligt mærket af i dag.

ikke store ting, men ting som at blive slæbt med på værtshus i en meget ung alder. hellere ryge hjemme og være der for min søn - mærkelig sammenligning, men håber det gav mening

Ja der er forsket rigtig meget i hvor skadelig cigaretter er for den der ryger dem. Men sådan som jeg ser og læser det, er vi ikke ret langt med hvor meget/ lidt effekten er ved passiv eller især trejdehåndsrygning. (Altså hvor man ikke direkte er udsat for andres cigaretrøg, men mere udsættes for de usynlige partikler der binder sig til tøj, støv, vægge, ånde mv.).

Og der er dejligt at hverken du eller din mand fejler noget Selv har jeg heller ikke umiddelbart nogen tegn på at have været udsat for røg igennem min barndom. Min mand har dog haft minigitis (staves?) og også haft to aktive ryger-forældre. (ingen af vores forældre ryger dog længere) Minigitis som man mistænker passiv rygning for at øge risikoen for. Selvfølgelig er der også en masse andre faktorer der kan spille ind. Og det er IKKE fordi jeg tror at min søn nu risikerer at få minigitis i morgen (7-9-13, bank under bordet) fordi min mand ryger et par cigaretter i løbet af dagen (han er slet ikke storryger). Jeg ville blot påpege at vi nok ikke kender de reelle konsekvenser helt endnu.... Ligesom vores forældre eller bedsteforældre ikke kendte til de konsekvenser der er ved at ryge.

Men ja, måske er jeg bare ved at blive liiige pernitten nok? Og skulle måske bare lige tage en slapper og ikke tænke så meget over om hvor vidt min mand lige har røget og så efterfølgende holder vores nyfødte datter (til den tid når hun er færdigbagt og kommet til verdenen). Jeg synes jo bare selv det er ubehageligt at blive krammet af ham, og endnu mere kysset af ham, har han lige skoddet sin smøg. Hvordan må det så ikke være for sådan en lille ny skabning, der er så ren og fin og slet ikke hærdet om jeg er?

Anmeld

12. marts 2014

Kris89

Maria-s skriver:

Ja der er forsket rigtig meget i hvor skadelig cigaretter er for den der ryger dem. Men sådan som jeg ser og læser det, er vi ikke ret langt med hvor meget/ lidt effekten er ved passiv eller især trejdehåndsrygning. (Altså hvor man ikke direkte er udsat for andres cigaretrøg, men mere udsættes for de usynlige partikler der binder sig til tøj, støv, vægge, ånde mv.).

Og der er dejligt at hverken du eller din mand fejler noget Selv har jeg heller ikke umiddelbart nogen tegn på at have været udsat for røg igennem min barndom. Min mand har dog haft minigitis (staves?) og også haft to aktive ryger-forældre. (ingen af vores forældre ryger dog længere) Minigitis som man mistænker passiv rygning for at øge risikoen for. Selvfølgelig er der også en masse andre faktorer der kan spille ind. Og det er IKKE fordi jeg tror at min søn nu risikerer at få minigitis i morgen (7-9-13, bank under bordet) fordi min mand ryger et par cigaretter i løbet af dagen (han er slet ikke storryger). Jeg ville blot påpege at vi nok ikke kender de reelle konsekvenser helt endnu.... Ligesom vores forældre eller bedsteforældre ikke kendte til de konsekvenser der er ved at ryge.

Men ja, måske er jeg bare ved at blive liiige pernitten nok? Og skulle måske bare lige tage en slapper og ikke tænke så meget over om hvor vidt min mand lige har røget og så efterfølgende holder vores nyfødte datter (til den tid når hun er færdigbagt og kommet til verdenen). Jeg synes jo bare selv det er ubehageligt at blive krammet af ham, og endnu mere kysset af ham, har han lige skoddet sin smøg. Hvordan må det så ikke være for sådan en lille ny skabning, der er så ren og fin og slet ikke hærdet om jeg er?

synes det er super svært... for alle undersøgelser siger: "KAN give øget risiko for dit og dat"..

men man hører også jævnligt om folk med lungekræft som aldrig har røget eller været i nærheden af (det er sådan det mest voldsomme jeg lige kan komme på)

ligesom med kaffen, var det fordi du drak kaffe eller havde det været sådan alligevel.?

Synes rigtig mange gør et stort nummer ud af noget som "KAN" resulterer i et eller andet... Selvfølgelig er der en større risiko, end hvis man holder sig fra det - det er jeg klar over...

ved ikke - personligt synes jeg folk er gået helt over gevind. hvor jeg bor kommer bussen forbi en gang i timen, tror der er større risiko for at lige nøjagtig DEN slår mig ihjel fremfor smøgerne

Er total landpige og det har nok også en del at sige

Anmeld

12. marts 2014

Mettefpigen

Jeg synes også at det er ved at gå over gevind...
Undersøgelser viser at det er lige så farligt at bo i midtbyen med alt det os og strearinlys som med rygning...

Anmeld

12. marts 2014

maria_wlt

Maria-s skriver:

Ja jeg bliver altså lige nødt til, måske det er mine graviditetshormoner, at oprette denne tråd. For; er det virkelig ved at være en generel holdning at især hash bare er ok, så længe man ikke ryger det i nærheden af sine børn?

Uddybende undren:

Cigaretter:

Herhjemme har vi gang i debat omkring rygning (af cigaretter). Jeg bliver irriteret på min mand, når han npgen gange (pga af vejret) står og ryger i døråbningen i vores bryggers, fordi ALLE jakker mv. kommer til at lugte af røg (synes jeg, ikke ham). Jeg tænker rigtig meget på de skadelige partikler som cigaretrøg udskiller og jeg tænker rigtig meget over om det kan sætte sig især i vores søns tøj. Jeg synes han skal gå HELT ud og lukke døren, hvis han skal ryge. Og jeg krymper mig stadig, når han så kommer ind og lugter af røg og giver vores søn en krammer umiddelbart efter.

Det er nok også fordi det lige så meget prikker til min EGEN dårlige samvittighed. Jeg har selv røget (ikke under graviditet) men jeg begyndte igen on & off efter jeg havde født vores søn. Jeg har aldrig røget inde, altid kun ude og som regel kun når han lige var puttet til lur eller når han var puttet til natten. MEN den dag i dag får jeg stadig røde øre, fordi jeg har læst en del omkring passiv rygning/ 3. hånds rygning. At jeg alligevel har haft skadelige partikler i mit tøj, på min hud, i mit hår, i min ånde, lang tid efter jeg har haft røget sådan en skide cigaret.

Selvfølgelig skal jeg også tage en slapper og give plads til min mand. Der er jo sket meget, bare siden vi selv var børn. Jeg er da vokset op med forældre der røg inde. Ved morgenbordet, når der var kort-aftner, i bilen mv. med os børn omkring dem. Ja nogen gange, når der var fx kort-aftner, så skulle man jo nærmest skære sig gennem røgen.

Men jeg ved bare at når vores lillesøster kommer til verdenen, her om ikke sååå længe, ja så vil jeg virkelig have det svært med at han ryger og så er i kontakt med hende umiddelbart efter. For hun er så ny, med så nyt et imunforsvar..... Jeg har det rigtig svært med bakterier og lignende når de er så bitte små, så spritter og skolder i én uendelighed. Efter et par måneder slapper jeg mere af, så tænker jeg de er blevet lidt mere "hærdet"

Men er det mig der bare er sippet? Der skal jo også være plads til min mand. Og jeg er jo overhovedet heller ikke SELV nogen helgen, for jeg bruger jo PARFUME. Er det lige så skadeligt som partikler fra cigaretrøg?? Eller mere??

Jeg har virkelig brug for at få andres øjne på sagen også

Nå så det der med HASH. Ikke noget vi bruger herhjemme. MEN jeg synes der efterhånden er en del debatter herinde, der netop omhandler hash. Og i henhold til ovenstående omkring partikler der sidder tilbage i tøj mv. så undre det mig bare, at så mange tilsyneladende syndes det er "no big deal" at der er mange (???) der godt kan finde på at ryge hash sådan i mere almindelighed og ikke kun en gang eller to om året til specielle lejligheder.

Jeg tænker bare: Hvis man overføre cigaret-røgs-partikler til sit barn/ sine børn, når man er ryger. Hvad overfører man så ikke når man ryger hash??

http://www.cancer.dk/rensluften/viden+om+passiv+rygning/gammel+roeg+tredjehaandsrygning/

OG: Jeg har ikke oprettet denne debat for at trampe på nogen. Jeg er som sagt selv x-ryger og tænker STADIG en gang imellem på at jeg nu godt kunne nyde sådan en sommeraften på terrassen med vin og smøger til langt ud på natten.... Men HÅBER jeg kan holde mig i skindet og ALDRIG ryger én eneste cigaret i mit liv igen

Om du er sippet?? Tja man vil nok sige JA og komme med det berømte udsagn " Det er også snart farligt at spise havregryn og der er så meget man ikke må" 

Hvorfor ikke tage sig selv lidt i bollerne og tænke sig om?? Vi bliver ALLE udsat for at muligt lort hver eneste dag, hvorfor så ikke BESKYTTE hvor man kan?? 

Hvorfor skal det hele sættet op i kasser?? 

"Man må snart ikke noget"  

Ja man må tænke SIG om og beskytte sine børn og sine børns forældre - OGSÅ SELVOM MAN SÅ ER SIPPET!!

Som min mand sagde den anden dag " Jeg ville ønske at min far havde passet bedre på sig selv" Han døde af kræft da han var 60 år - Frygtelig død  Pga røg, stress og alkohol.

Lad nu være med at være naive der er farlige ting i cigaretter og de skader:

Acetone der dannes ved forbrænding af tobakken, kendes som et effektivt fedtopløsningsmiddel fx til at opløse neglelak, maling, olier.

Acetone vil være affedtende inde i kroppen, hvilket betyder, det kan skade nervebaner, da disse skal være belagt med fedt for at virke godt.

Ammoniak dannes ved forbrænding af de ammoniumforbindelser, der findes i tobakken eller er tilsat. Ammoniak kendes også fra lugten af gylle, som er affaldet fra dyrene på en gård. Når det går i forrådnelse,dannes der ammoniak. Ammoniak er en stærk base og derfor megetætsende. Ammoniakdampe er skadelige for lungevævet.

Benzen dannes også ved forbrændingen af tobakken. Benzen er et af de stoffer i røgen, der er kræftfremkaldende på mennesker. Dette stof kan give kræft i lungerne eller andre steder i kroppen, hvor det transporteres rundt med blodet. Benzen er især kendt for skader på knoglemarven, anæmi(mangel på røde blodlegemer), svækkelse af immunsystemet, og især kræft i form af leukæmi.

Cyanbrinte - også kaldet blåsyre - dannes ved forbrændingen. Cyanbrinte har især været brugt til insekt- og rottegifte, men er også anvendt i forbindelse med eksekvering af dødsstraf til mennesker.

Anmeld

12. marts 2014

maria_wlt

Mettefpigen skriver:

Jeg synes også at det er ved at gå over gevind...
Undersøgelser viser at det er lige så farligt at bo i midtbyen med alt det os og strearinlys som med rygning...

Hvor er det skrevet??

Må jeg gætte på at du ryger?? 

Anmeld

12. marts 2014

AnthonsMor

Maria-s skriver:

Ja jeg bliver altså lige nødt til, måske det er mine graviditetshormoner, at oprette denne tråd. For; er det virkelig ved at være en generel holdning at især hash bare er ok, så længe man ikke ryger det i nærheden af sine børn?

Uddybende undren:

Cigaretter:

Herhjemme har vi gang i debat omkring rygning (af cigaretter). Jeg bliver irriteret på min mand, når han npgen gange (pga af vejret) står og ryger i døråbningen i vores bryggers, fordi ALLE jakker mv. kommer til at lugte af røg (synes jeg, ikke ham). Jeg tænker rigtig meget på de skadelige partikler som cigaretrøg udskiller og jeg tænker rigtig meget over om det kan sætte sig især i vores søns tøj. Jeg synes han skal gå HELT ud og lukke døren, hvis han skal ryge. Og jeg krymper mig stadig, når han så kommer ind og lugter af røg og giver vores søn en krammer umiddelbart efter.

Det er nok også fordi det lige så meget prikker til min EGEN dårlige samvittighed. Jeg har selv røget (ikke under graviditet) men jeg begyndte igen on & off efter jeg havde født vores søn. Jeg har aldrig røget inde, altid kun ude og som regel kun når han lige var puttet til lur eller når han var puttet til natten. MEN den dag i dag får jeg stadig røde øre, fordi jeg har læst en del omkring passiv rygning/ 3. hånds rygning. At jeg alligevel har haft skadelige partikler i mit tøj, på min hud, i mit hår, i min ånde, lang tid efter jeg har haft røget sådan en skide cigaret.

Selvfølgelig skal jeg også tage en slapper og give plads til min mand. Der er jo sket meget, bare siden vi selv var børn. Jeg er da vokset op med forældre der røg inde. Ved morgenbordet, når der var kort-aftner, i bilen mv. med os børn omkring dem. Ja nogen gange, når der var fx kort-aftner, så skulle man jo nærmest skære sig gennem røgen.

Men jeg ved bare at når vores lillesøster kommer til verdenen, her om ikke sååå længe, ja så vil jeg virkelig have det svært med at han ryger og så er i kontakt med hende umiddelbart efter. For hun er så ny, med så nyt et imunforsvar..... Jeg har det rigtig svært med bakterier og lignende når de er så bitte små, så spritter og skolder i én uendelighed. Efter et par måneder slapper jeg mere af, så tænker jeg de er blevet lidt mere "hærdet"

Men er det mig der bare er sippet? Der skal jo også være plads til min mand. Og jeg er jo overhovedet heller ikke SELV nogen helgen, for jeg bruger jo PARFUME. Er det lige så skadeligt som partikler fra cigaretrøg?? Eller mere??

Jeg har virkelig brug for at få andres øjne på sagen også

Nå så det der med HASH. Ikke noget vi bruger herhjemme. MEN jeg synes der efterhånden er en del debatter herinde, der netop omhandler hash. Og i henhold til ovenstående omkring partikler der sidder tilbage i tøj mv. så undre det mig bare, at så mange tilsyneladende syndes det er "no big deal" at der er mange (???) der godt kan finde på at ryge hash sådan i mere almindelighed og ikke kun en gang eller to om året til specielle lejligheder.

Jeg tænker bare: Hvis man overføre cigaret-røgs-partikler til sit barn/ sine børn, når man er ryger. Hvad overfører man så ikke når man ryger hash??

http://www.cancer.dk/rensluften/viden+om+passiv+rygning/gammel+roeg+tredjehaandsrygning/

OG: Jeg har ikke oprettet denne debat for at trampe på nogen. Jeg er som sagt selv x-ryger og tænker STADIG en gang imellem på at jeg nu godt kunne nyde sådan en sommeraften på terrassen med vin og smøger til langt ud på natten.... Men HÅBER jeg kan holde mig i skindet og ALDRIG ryger én eneste cigaret i mit liv igen

For mig er hash no-go uanset om man har børn eller ej..

Men mht. cigaretter.. Vi er jo selv vokset op i et meget værre miljø end det vi udsætter vores guld for i dag, der blev næsten aldrig røget UDENFOR dengang, det var altid inde i stuerne hvor børnene legede rundt..

Og mht. bakterier osv., så skal du passe på med at pakke for meget ind i starten.. Jo mere de er pakket ind jo nemmere kan de risikere at få allergi osv..

Selvfølgelig skal du hverken ryge dit barn op i hovedet eller sprøjte med parfume osv. lige så de får det i hovedet, men de dør ikke af, at mærke hvordan hverdagen er

Anmeld

12. marts 2014

modesty

Hvor er det skrevet??

Må jeg gætte på at du ryger?? 

Man behøver ikke at ryge for at mene at påpasseligheden til tider kammer over i hysteri.

Jeg har aldrig røget, og er bestemt af den holdning at det ikke er nok at være i live - man skal sgu også leve lidt engang imellem.

Anmeld

12. marts 2014

Maria-s

AnthonsMor skriver:

For mig er hash no-go uanset om man har børn eller ej..

Men mht. cigaretter.. Vi er jo selv vokset op i et meget værre miljø end det vi udsætter vores guld for i dag, der blev næsten aldrig røget UDENFOR dengang, det var altid inde i stuerne hvor børnene legede rundt..

Og mht. bakterier osv., så skal du passe på med at pakke for meget ind i starten.. Jo mere de er pakket ind jo nemmere kan de risikere at få allergi osv..

Selvfølgelig skal du hverken ryge dit barn op i hovedet eller sprøjte med parfume osv. lige så de får det i hovedet, men de dør ikke af, at mærke hvordan hverdagen er

Tak for dit svar

mener dog at dit svar er ren personlig holdning og ikke faktuel og fair nok med det 

Men at påstå at jeg risikere et mere allergisk barn ved at være omhyggelig med hygiejnen den første tid, stemmer ikke sådan over ens med hvorfor det så er vi skal fx spritte hænder på hospitalet, når vi besøger på barselsgangen, hvorfor vi ikke må komme forkølet/ syge osv osv  

jeg er nok endnu ikke helt overbevist om, at passiv røg ikke er ufarligt/ er skadeligt i minimal grad og min mave siger mig stadig at det ikke er godt og slet ikke for helt små babyer....

Der er vel også en grund til at man fra Sundhedsstyrelsens side IKKE anbefaler at lade sit barn sove på ens bryst ELLER samsove, hvis man er ryger.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.